Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Haico
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 18:56
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast F zoveel > bastaard?
Contacteer:

Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door Haico » vr 03 mei 2019, 19:30

Tijdens de bijencursus (2016/2017) leer je wel volken in leven houden, zwermen voorkomen en nog veel meer, maar je kunt niet onbeperkt volken blijven uitbreiden (al is het maar om al het materiaal wat je nodig hebt; waar deze vraag indirect ook over gaat). Na de start met 2 volken, koop van een TBH met volk en wat gepruts met afleggers, zwermen en een - je weet maar nooit - reservevolk heb ik nu (na 2 jaar imkeren) 6 volken in spaarkasten en 1 volk in een TBH. En dit zou ik graag zo houden, maar hoe?

De tijd van afleggers maken breekt weer aan, dus voor je het weet zit je zo op 14 volken i.p.v. 7 volken. Dit is niet erg, maar hoe zorg je dat je weer met 7 volken de winter in gaat? Ik dacht slim te zijn en wat 6 ramers te kopen en hier afleggers in te maken en dan weer in het najaar de volken te verenigen, maar zonder de 6 ramers over te zetten in een 10/11 ramer is dit lastig (zeker met 6 ramers met vaste bodem). En ik zou ook graag mijn materiaal beperkt willen houden (dus geen extra broedkamers aanschaffen) en geen enorme torens willen maken (met bijv. 3 broedbakken op elkaar de winter in gaan?). Hoe doen gevorderde imkers dit op een thuisstand, want op een thuisstand staan mijn ingewinterde volken netjes naast elkaar en wilde ik mijn afleggers gewoon ergens verderop zetten. Je kunt ook niet zomaar wat volken bij elkaar doen niet naast elkaar staan.

Allerlei vragen dus die ik niet echt op de cursus gekregen heb.

Gebruikersavatar
perk
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 22:41
Imker sinds: 2018
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Perk - Belgie
Contacteer:

Re: Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door perk » vr 03 mei 2019, 20:34

ik heb hetzelfde probleem, in mijn 2de jaar momenteel en de oplossing van afleggers kost me teveel materiaal, plaats en eigenlijk werkt het bij mij niet goed om zwermen te vermijden.

Een paar afleggers is best natuurlijk (beetje reserve of voor anderen hier in de buurt later), en ik ben er ook in geslaagd om een 6 ramer gewoon de winter door te halen. Maar een echte romp werkt toch makkelijker.

Dus nu heb ik geprobeerd via de techniek van 'tussenaflegger' het zwermen te beperken. 'k heb pas woensdag dat gedaan op 2 kasten, dus ik moet nog een paar weken afwachten om te zien het het uitdraait.

Patrick

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door tomer » vr 03 mei 2019, 22:26

Verschillende oplossingen...bvb:
Maak van je 6 volken 1 grote verzamelbroedaflegger in een grote kast ipv 6 kleine afleggers.
Verkoop je afleggers gewoon.
Of als je echt helemaal geen afleggers of kunstzwermen wil maken: knijp de koninginnen dood, dan zal je ook niet teveel volken meer bijkrijgen. Enkel doppen breken op dag 13 en voor de rest geen werk. :whistle:

Haico
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 18:56
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast F zoveel > bastaard?
Contacteer:

Re: Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door Haico » vr 03 mei 2019, 23:15

Humor ‘tomer’; je laatste opmerking zal ik maar negeren. Het is volgens mij een serieuze vraag waar volgens mij meer beginnende imkers mee lopen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 mei 2019, 23:32

Even op de oudewetse manier.
Misschien ooit gehoord van "de Aalstermethode" ? je maakt een veger = kunstzwerm = moer aflegger.
Dit volk werd klein gehouden. Het werd mee overwinterd naast het hoofdvolk in een zesraamskast.
In het voorjaar werd het kleine volk verenigd met het hoofdvolk. Je had dan vroeg sterke haalvolken.= honinghaalers
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door Jaap v.Popering » za 04 mei 2019, 07:26

tomer schreef: Of als je echt helemaal geen afleggers of kunstzwermen wil maken: knijp de koninginnen dood, dan zal je ook niet teveel volken meer bijkrijgen. Enkel doppen breken op dag 13 en voor de rest geen werk.:
Heel lang geleden deed men het op koolzaad hetzelfde . Een manier om dan je honingbakken vol te krijgen .

Willem75
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 20:18
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer:

Re: Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door Willem75 » za 04 mei 2019, 14:15

Haico schreef:Humor ‘tomer’; je laatste opmerking zal ik maar negeren. Het is volgens mij een serieuze vraag waar volgens mij meer beginnende imkers mee lopen.
Beste Haico,

Ik snap je antwoord, maar Tomer meent het wel serieus, denk ik.

Door je koningin te verwijderen en daarna je volk redcellen te laten maken, deze op een paar na te breken op dag 13, krijg je een volk met een jonge moer. Daarbij moet je wel voldoende ruimte blijven zorgen. Ook veroorzaak je een broedstop van ongeveer 3 weken, door de moerwisseling.
Hiermee kun je volgens mij dus zwermneiging voorkomen.

Niet mijn manier, maar het kan.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door tomer » za 04 mei 2019, 19:24

Als je geen extra volken wil of kan bijmaken of geen extra kastmateriaal hebt om afleggers te maken, is dat een serieuze mogelijkheid.
Persoonlijk zou ik wel een kleine veger maken met de oude koningin, dan heb je altijd een reserve voor het geval iets misloopt met de nieuwe koningin. Maar ja, dan heb je wel een volk erbij en dat wil je misschien niet.

Haico
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 18:56
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast F zoveel > bastaard?
Contacteer:

Re: Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door Haico » za 04 mei 2019, 21:41

Dank voor alle reacties tot op heden. Het ieder van een verzamelbroedaflegger vind ik nog wel een idee; bijv. van drie volken 3 raampjes, raampje voer erbij en een raam kunstraad, dit volk kan dan voor de winter weer op een ander volk worden gezet.

Is het voorstaande een goede methode? Voldoende beperking zwermdrift bij de bestaande volken en voldoende ruime behuizing van de aflegger?

Daarnaast vroeg ik mij af of opzittende bijen voldoende is voor een verzamelbroedlegger op een thuisstand of moet je er dan ook nog bijen extra bij afslaan? X aantal raampjes afslaan per volk?

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door bazzel » zo 05 mei 2019, 00:33

Je kunt ook iets minder volken gaan houden. Zeg 4 volken.
In voorjaar broedloze veger maken in 6 ramer. Deze op een gegeven moment op een 10 of 11 ramer zetten.
Dan heb je acht volken.
September of oktober volken verenigen en dan heb je vier sterke volken voor de winter en het voorjaar.
Jaar daarna doe je weer hetzelfde.
Werkt perfect met de Hollandse bij. Pas je ook selectie toe.
Met buckfast en carnica zit je met je f heid van de moeren maar kan ook zo werken alleen even goed opletten welke moer je platdrukt tijdens het verenigen


Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten