Fieke01

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Fieke01

Bericht door Fieke01 » di 30 apr 2019, 13:22

Hoi allemaal,

Ik ben een kakelvers imkertje, ben momenteel de cursus zelfs nog aan het volgen en heb pas 7 juni evaluatie, maar ik kon niet wachten en dus heb ik al een bijenkast gekocht.

Zelf had ik al 2 nieuwe volledige simplexkasten gekocht en klaargezet en toen kocht ik een volkje + kast segeberger/DN, dus nu is het even opletten en vanalles verzinnen om ze uit de oude ramen en op de nieuwe te krijgen.
Vermits beide soorten kasten segeberger kunststof zijn passen de kamers gelukkig wel op elkaar. De bodem heb ik al vervangen maar nu staan daar dus 2 DN broedkamers op, daar bovenop staat een nieuwe simplex kamer met waswafels die ze sinds vorig weekend duchtig aan het uitbouwen zijn en daar bovenop staat nog een DN broedkamer. Bovenop de onderste DN broedkamer ligt een moerrooster in de hoop dat die binnen een 2-tal weken leeg is en weg mag.
Ik loop ook al 2 weken te zoeken naar de ongemerkte konining, met mijn beginnersoog een haast onbegonnen werkje maar ooit spot ik ze wel.
Dit ene volkje is natuurlijk enorm groot aan het worden, daarom denk ik erover om ergens in juni te splitsen en in de tweede kast een nieuwe zelfkweek koningin bij te zetten.
En dan komt nu de vraag van 1 miljoen die waarschijnlijk voor iedereen heel helder is maar voor mij een mysterie.
In juni neem ik dan mijn lege kast, stop daar een paar ramen broed en eten in, doe daar nog wat extra bijen bij en stop daar mijn koningin in?
Maar die nieuwe kast moet ik dan toch een tijdje elders gaan plaatsen nietwaar? Ergens buiten de magische straal van 3km?
Hoe lang moet die daar dan blijven voor hij terug naar huis mag?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Een Bleuke

Bericht door Fish » di 30 apr 2019, 14:09

Hallo en welkom.

Je wilt in juni splitsen, weet je al of het een veger, vlieger, broedaflegger of wat dan ook gaat worden? Komt vast bij de cursus nog aan bod, anders even imkerpedia nalezen.

Voor een kunstzwerm hoef je niet noodzakelijk 3km te verplaatsen, als je maar rekening houdt dat je vliegbijen kwijt gaat raken. In mijn geval heb ik ze nog nooit weggebracht, veels te onpraktisch in mijn situatie. Je maakt de aflegger dan iets groter als dat je normaal zou doen, een raampje bijen extra of iets dergelijks.

Je hebt het over een nieuwe zelfkweek koningin voor de tweede kast, dit idee kan je beter vergeten. Tenminste, ik lees het alsof je tussendoor even aan koninginnenteelt gaat doen, maar dit lijkt mij erg sterk. Lees je even in wat er gebeurd bij een veger bijvoorbeeld en hoe ze een nieuwe koningin zelf maken in de kast zonder koningin. Ook niet onbelangrijk; wanneer je doppen moet breken, wanneer de koningin op bruidsvlucht gaat, wanneer ze aan de leg moet zijn en dergelijke.

In de tussentijd, er bestaat een kans dat ze in mei al zwermen, dus lees je in over de groei van een volk (met name zwermtekens) en bedenk goed of je tot ergens in juni kunt wachten.

Succes met de cursus verder!

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Een Bleuke

Bericht door Fieke01 » di 30 apr 2019, 15:27

Hoi Fish,
Bedankt voor je snelle antwoord.
We beginnen binnen 2 weken op de cursus met koninginneteelt, daar zou mijn nieuwe koningin vandaan komen.
Toen we onze kast op 21 april neerzetten merkten we inderdaad dat er toch wel wat zwermstemming was. Maar natuurlijk door daar een hele romp lege wasramen op te zetten was de zin om te gaan zwermen redelijk snel over want nu is er wel heel wat werk aan de winkel.
Als we eindelijk gesetteled zijn in onze eigen simplex kasten wil ik de Rensonmethode toepassen. Ik mag er niet aan denken om achter een zwerm aan te moeten gaan.
Dat is volgens mij toch iets voor de doorwinterde imkers. ;o)

:hive:
:be9:

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Een Bleuke

Bericht door Fish » wo 01 mei 2019, 09:00

Ah, maar als je koninginnenteelt gaat doen dan is het wel (veel) uitgebreider dan een basiscursus, waar je je normaal gesproken volledig op de Aalster methode focust.
Fieke01 schreef:In juni neem ik dan mijn lege kast, stop daar een paar ramen broed en eten in, doe daar nog wat extra bijen bij en stop daar mijn koningin in?
Het zou kunnen, al loop je dan wel risico dat ze de koningin niet accepteren. Je zou al moeten weten of je haar bevrucht of onbevrucht krijgt, en of het misschien een ander ras is dan je eigen bijen. Er is al veel over geschreven, bijvoorbeeld hier.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Een Bleuke

Bericht door Fieke01 » wo 08 mei 2019, 10:27

Fish schreef:Ah, maar als je koninginnenteelt gaat doen dan is het wel (veel) uitgebreider dan een basiscursus, waar je je normaal gesproken volledig op de Aalster methode focust.
Fieke01 schreef:In juni neem ik dan mijn lege kast, stop daar een paar ramen broed en eten in, doe daar nog wat extra bijen bij en stop daar mijn koningin in?
Het zou kunnen, al loop je dan wel risico dat ze de koningin niet accepteren. Je zou al moeten weten of je haar bevrucht of onbevrucht krijgt, en of het misschien een ander ras is dan je eigen bijen. Er is al veel over geschreven, bijvoorbeeld hier.
De imker waar ik mijn eerste kast van kocht is een doorwinterde imker bij de vereniging waar ik de opleiding nu volg. Allemaal mooie en gezonde Carnica bijtjes met een stamboom om u tegen te zeggen. Die mensen begeleiden me wel heel goed hoor.
Maar ik ben zo eentje die al wil lopen voor ze goed en wel kan stappen blijkbaar en ik absorbeer informatie als een spons, kan er geen genoeg van krijgen.
Afgelopen weekend was het voor de eerste keer overlarven. Daar leer je toch zoveel van!

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Een Bleuke

Bericht door JackC » wo 08 mei 2019, 12:22

Hallo Fieke, je schrijft dat de zwermstemming, die er blijkbaar al was (belegde doppen?) over was omdat je een volledige kunstraat broedkamer hebt geplaatst. Toch even opletten of alle doppen wel zijn verdwenen, anders kunnen ze ondanks voldoende ruimte alsnog gaan zwermen.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Een Bleuke

Bericht door Fieke01 » do 09 mei 2019, 14:44

JackC schreef:Hallo Fieke, je schrijft dat de zwermstemming, die er blijkbaar al was (belegde doppen?) over was omdat je een volledige kunstraat broedkamer hebt geplaatst. Toch even opletten of alle doppen wel zijn verdwenen, anders kunnen ze ondanks voldoende ruimte alsnog gaan zwermen.
Alle dopkes zijn weg hoor... Ze zijn rustig en braaf nu.
Natuurlijk hebben ze gigantisch veel werk om die nieuwe ramen uit te bouwen. Ik zit vaak op internationale imkersites en daar zie ik dat ze allemaal siroop bijvoeren wanneer de bijen aan het bouwen zijn. Moeten wij dat hier in Belgie ook doen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een Bleuke

Bericht door Hans van der Post. » do 09 mei 2019, 23:47

Fieke01 schreef:
JackC schreef:Hallo Fieke, je schrijft dat de zwermstemming, die er blijkbaar al was (belegde doppen?) over was omdat je een volledige kunstraat broedkamer hebt geplaatst. Toch even opletten of alle doppen wel zijn verdwenen, anders kunnen ze ondanks voldoende ruimte alsnog gaan zwermen.
Alle dopkes zijn weg hoor... Ze zijn rustig en braaf nu.
Natuurlijk hebben ze gigantisch veel werk om die nieuwe ramen uit te bouwen. Ik zit vaak op internationale imkersites en daar zie ik dat ze allemaal siroop bijvoeren wanneer de bijen aan het bouwen zijn. Moeten wij dat hier in Belgïe ook doen?
Wil je suiker door je honing? Mag hoor heb je lekker meer dan je imkerbuurman.
Laat je niet teveel beïnvloeden door imkers en gebruiken in verre landen.
Het hele klimaat en jaargetijde is daar anders dan in West-Europa.
!Hans.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Een Bleuke

Bericht door Fieke01 » ma 13 mei 2019, 11:27

Hans van der Post. schreef:
Fieke01 schreef:
JackC schreef:Hallo Fieke, je schrijft dat de zwermstemming, die er blijkbaar al was (belegde doppen?) over was omdat je een volledige kunstraat broedkamer hebt geplaatst. Toch even opletten of alle doppen wel zijn verdwenen, anders kunnen ze ondanks voldoende ruimte alsnog gaan zwermen.
Alle dopkes zijn weg hoor... Ze zijn rustig en braaf nu.
Natuurlijk hebben ze gigantisch veel werk om die nieuwe ramen uit te bouwen. Ik zit vaak op internationale imkersites en daar zie ik dat ze allemaal siroop bijvoeren wanneer de bijen aan het bouwen zijn. Moeten wij dat hier in Belgïe ook doen?
Wil je suiker door je honing? Mag hoor heb je lekker meer dan je imkerbuurman.
Laat je niet teveel beïnvloeden door imkers en gebruiken in verre landen.
Het hele klimaat en jaargetijde is daar anders dan in West-Europa.
Nee hoor, ik doe het echt voor de bijtjes, honing is een lekkere bijkomstigheid.
Maar in ben nieuw en wil ook niets verkeerds doen. Omdat ik die berichten las dacht ik dat het was aanmaken zo een zware inspanning zou zijn dat bijvoederen misschien wel zin zou hebben. Nu met dit slechte weer hebben ze wel veel van hun opgeslagen honing weer opgebruikt. Ik ben maar wat blij dat ze die hadden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten