Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Lippe

Re: Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door Lippe » ma 06 mei 2019, 08:09

Ik heb ook aan zwermbeheersing gedaan met een verzamelbroedaflegger. Van de sterkste volken die meer dan 10 ramen broed hadden heb ik 3 ramen gesloten broed + bijen afgenomen en van de anderen 2. Bevalt me goed, heb nog niet alle volken nagekeken nu 2 weken later, maar de volken die wel heb gecontroleerd zijn (nog) niet in zwermstemming gekomen, maar hebben wel een volle HK.
Ik heb gebruik deze aflegger overigens voor de q-teelt, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Als je de aflegger op de thuisstand laat staan dan wel wat extra bijen bij in kloppen en de vliegspleet verkleinen.

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door GerritenMonika » do 09 mei 2019, 23:41

Heel herkenbaar TS, als je niet oppast zit je binnen een paar jaar op 30 a 40 volken en dat wordt gewoon te gek.

Ik denk dat volken verkopen een moetje is om het aantal binnen de perken te houden. Ik had begin vorig jaar 4 grote volken in segebergers en een paar zesramers, nu al uitgegroeid tot 12 grote segebergers en 6 6ramers zo snel kan het gaan. Materiaal is dan niet aan te slepen en op het moment dat je echt een lege kast nodig hebt voor bijv. een zwerm is alle materiaal in gebruik.... :roll:

Ik ben dus ook nog volop aan het uitvogelen hoe ik deze leuke hobby enigszins binnen de perken hou zonder elk jaar duizenden in materiaal te steken..

:shifty:

CoenJ
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 10:53
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Aantal volken gelijk houden - imkeren op thuisstand

Bericht door CoenJ » vr 10 mei 2019, 08:41

Ik stop de zwerm terug het volk in en breek dan de doppen die in het volk zitten. Tevens verenig ik voor de winter of in het voorjaar. Dit werkt voor mij. Ik vind het niet erg als er af en toe een zwerm vertrekt. Woon in het buitengebied die enkele zwerm wordt niet opgemerkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten