Wat moet ik doen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hilgoos
Berichten: 2
Lid geworden op: do 09 mei 2019, 20:28
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Wat moet ik doen

Bericht door Hilgoos » do 09 mei 2019, 20:37

Hoi

Ik heb 28 april een veger gemaakt in deze kast zitten nu 2 moerdoppen die ik zaterdag moet breken (of zeggen jullie lekker ze gang laten gaan)

Nu heb ik vanmiddag mijn andere kast open gemaakt, geen koningin en eitjes kunnen vinden. Wel larfjes.
En 7 moerdoppen en 1 open moerdop met een larfje erin in gelei.
2 moerdoppen geopend in 1 zat een dikke larf in de ander een kleinere.

Moet ik nu 1 dop laten zitten en de rest wegbreken of zijn er betere ideeën?

Groeten hil

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Wat moet ik doen

Bericht door bazzel » do 09 mei 2019, 21:24

Bij het volkje waar je het laatst over hebt gehad is de kans groot dat de moer en een gedeelte van het volk al gezwermd heeft.
Je kunt einde middag na 18:00 uur iedere avond luisteren naar tuten en kwaken en als je dat hoort de doppen breken en moeren in het volk laten lopen.
Als je volksvermeerdering wilt kun je het volk splitsen en beide volken moerdoppen inhangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Wat moet ik doen

Bericht door bazzel » do 09 mei 2019, 21:25

Eerste volkje ook luisteren op tuten en kwaken. Dan andere dop breken na 18.00 uur.
Breken is open breken en moer in kast laten lopen

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Hilgoos
Berichten: 2
Lid geworden op: do 09 mei 2019, 20:28
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wat moet ik doen

Bericht door Hilgoos » vr 10 mei 2019, 20:12

Top dank je vandaag geluisterd niks gehoord dus morgen weer :handgestures-thumbup:

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Wat moet ik doen

Bericht door bazzel » vr 10 mei 2019, 23:58

Als je gaat luisteren doe je dat met je oor tegen de kast en soms duurt het 5 minuten voordat je wat hoort.
Ik gebruik zelf een stethoscoop, maakt het wat makkelijker

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Haico
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 18:56
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast F zoveel > bastaard?
Contacteer:

Re: Wat moet ik doen

Bericht door Haico » za 11 mei 2019, 12:24

Gisteren had ik toen het al donker was een tuter, geen kwakers, gehoord in een kast. Gezien het late tijdstip de kast niet meer open gemaakt. Kan ik gewoon vanavond na 18.00 uur de andere doppen breken of gaan ze vanmiddag zwermen? Waarschijnlijk is er van de kast reeds een zwerm afgegaan; gisteren 2 zwermen geschept in de tuin.

Lippe

Re: Wat moet ik doen

Bericht door Lippe » za 11 mei 2019, 15:01

Kan vandaag ook nog wel hoor, wees niet bang voor zwermerij. Bij het aalsteren wordt ook op de 13e dag gebroken. Zijn er redcellen op 2 daagse larfjes aangezet, dan loopt die tuter al 2 dagen rond op de 13e dag en die volken zwermen ook niet af op de 11e of 12e dag.

Vaak leeft het idee dat wanneer een tuter te horen is je direct in actie moet komen, omdat het volk de volgende dag al op de vleugels wil gaan, maar je hebt altijd wel een dag of 2 speling.

In jouw geval zitten er echte moerdoppen in de kast. Daarvan loopt de leeftijd sterker uiteen dan wanneer je het met redcellen zou hebben gedaan. Het kan maar zo dat je al dagen een tuter hoort, maar nog steeds geen kwakers.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Wat moet ik doen

Bericht door Honing_Bij » zo 12 mei 2019, 01:25

Lippe schreef:Kan vandaag ook nog wel hoor, wees niet bang voor zwermerij. Bij het aalsteren wordt ook op de 13e dag gebroken. Zijn er redcellen op 2 daagse larfjes aangezet, dan loopt die tuter al 2 dagen rond op de 13e dag en die volken zwermen ook niet af op de 11e of 12e dag.

Vaak leeft het idee dat wanneer een tuter te horen is je direct in actie moet komen, omdat het volk de volgende dag al op de vleugels wil gaan, maar je hebt altijd wel een dag of 2 speling.

In jouw geval zitten er echte moerdoppen in de kast. Daarvan loopt de leeftijd sterker uiteen dan wanneer je het met redcellen zou hebben gedaan. Het kan maar zo dat je al dagen een tuter hoort, maar nog steeds geen kwakers.
Dus als er een tuter aanwezig is in het volk en voor de 13e dag loopt er één of twee koninginnen uit dan gaan de bijen niet zwermen? Dus als ik het goed begrijp vanaf dag 13 pas?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Wat moet ik doen

Bericht door Fish » ma 13 mei 2019, 10:41

Lippe schreef:Kan vandaag ook nog wel hoor, wees niet bang voor zwermerij. Bij het aalsteren wordt ook op de 13e dag gebroken. Zijn er redcellen op 2 daagse larfjes aangezet, dan loopt die tuter al 2 dagen rond op de 13e dag en die volken zwermen ook niet af op de 11e of 12e dag.

Vaak leeft het idee dat wanneer een tuter te horen is je direct in actie moet komen, omdat het volk de volgende dag al op de vleugels wil gaan, maar je hebt altijd wel een dag of 2 speling.

In jouw geval zitten er echte moerdoppen in de kast. Daarvan loopt de leeftijd sterker uiteen dan wanneer je het met redcellen zou hebben gedaan. Het kan maar zo dat je al dagen een tuter hoort, maar nog steeds geen kwakers.
Ik heb hier andere ervaringen mee, onder bepaalde omstandigheden ontwikkelen koninginnen zich sneller dan verwacht en dan bedoel ik niet door de leeftijd van de larven, maar echt een snellere ontwikkeling in het pop-stadium. Ook heb ik wel eens volken op de 11e of 12e dag zien zwermen, en twee dagen speling pakken op de tuter lijkt mij een groot risico. Onder goede omstandigheden ben je vaak te laat op de 13e dag, in ieder geval in mijn omgeving.
Honing_Bij schreef:Dus als er een tuter aanwezig is in het volk en voor de 13e dag loopt er één of twee koninginnen uit dan gaan de bijen niet zwermen? Dus als ik het goed begrijp vanaf dag 13 pas?
Er zijn altijd uitzonderingen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], sikkie68 en 43 gasten