Gister een zwerm geschept. Heb dit slechts 1 keer eerder gedaan samen met een meer ervaren imker, dus het was nog best spannend (maar ook ontzettend gaaf om te doen). Zie foto:

Het leek me niet handig om raampjes in een kast te moeten stoppen die vol zit met bijen. Had er dus gekozen voor de methode om de bijen te storten in de kast bovenop de raampjes. Daarbij heb ik een 2e broedkamer als 'opvang rand' te gebruiken. De bijen afgeslagen in een plastic emmer, en vervolgens direct in het lege kastdeel geschud, kast dichtgemaakt en toen gewacht. Eerste poging was mislukt, de bijen hingen binnen 30 minuten weer op de oude plek. Bij de 2e poging begonnen de bijen te stertselen en liepen ze mooi de kast in. Vervolgens paar uur gewacht tot de schemer en de kast verplaatst.
Nu enkele zaken. Ik had geen uitgebouwde raampjes op dat moment, en niet voldoende raampjes met kunstraat bij. Er zitten nu dus 7 ramen met kunstraat in, en de overige zijn natuurbouw ramen.
Verder staat de 2e broedkamer nu nog bovenop de bak met ramen. De bijen zijn een tros gaan vormen aan het deksel, dus wilde deze niet zo laat nog verwijderen.
Zit met de volgende vragen:
-Moet ik alsnog proberen uitgebouwde raampjes uit een ander volk toe te voegen, of kan het ook met alleen kunstraat raampjes?
-Hoe en wanneer verwijder ik alsnog de bovenste broedbak? Neem aan dat ze vanzelf uit de tros gaan, maar hoe lang duurt dit?
-Bijvoeren na 3 dagen met 1-op-1 suikerwater, niet te veel, maar wat is niet te veel?
-Voor het gemoed, hoe groot is de kans dat ze weer wegtrekken uit de kast nadat ze deze schijnbaar geaccepteerd hebben?
-Overige zaken om rekening mee te houden?
Bedankt