30 EWK's gevuld voor de 1e serie doppen BF 2019

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

30 EWK's gevuld voor de 1e serie doppen BF 2019

Bericht door Kroese » ma 20 mei 2019, 17:25

Vandaag heb ik 30 EWK's gevuld voor de 1e serie doppen BF 2019.
30 EWK's gevuld op 20 Mei.jpg
Voor de 1e doppen.
1e doppen serie.jpg
wel eerst de doppen doorlichten, voor ze in de EWK's gaan.
rijpe dop 20-Mei.jpg

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 30 EWK's gevuld voor de 1e serie doppen BF 2019

Bericht door Tieme » di 21 mei 2019, 08:31

Hi Hennie,

We lopen parallel op. Ik heb ook de eerste EWK's gevuld. Maar niet met een dop. De moeren worden eerst gemerkt en dan laat ik ze inlopen.

Wat interessant is, is dat ik in de vertaling van het boek "Koninginnenteelt" het zinnetje heb opgenomen dat "als er bijen uit een volk met zwermneiging tussen de bijen waarmee de EWK wordt gevuld zitten, worden de jonge moeren worden afgestoken". Nu heb ik op de teeltstand niet heel veel volken staan en een volk dat ik als darren en teeltvolk heb gebruikt was lekker groot dus daar konden veel kastjes mee worden gevuld. Er zaten gesloten doppen in. Na overleg met Ad Staals besloten de bijen wel te gebruiken maar wat langer te wachten voor ik de moer er in liet lopen.

Dat kan dus. Ik had geen uitval. Ook heb ik moerloze EWK's na een dag of na twee dagen nog een moer gegeven. Ook dat gaat goed.

Ik heb dit jaar weer veel geleerd.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 30 EWK's gevuld voor de 1e serie doppen BF 2019

Bericht door Kroese » di 21 mei 2019, 12:48

Tieme schreef:Hi Hennie,
"als er bijen uit een volk met zwermneiging tussen de bijen waarmee de EWK wordt gevuld zitten, worden de jonge moeren worden afgestoken". Nu heb ik op de teeltstand niet heel veel volken staan en een volk dat ik als darren en teeltvolk heb gebruikt was lekker groot dus daar konden veel kastjes mee worden gevuld. Er zaten gesloten doppen in. Na overleg met Ad Staals besloten de bijen wel te gebruiken maar wat langer te wachten voor ik de moer er in liet lopen.
groeten,
Tieme
Dag Tieme,
Ik had ze gisteren gevuld, en gisterenavond de rijpe dop gegeven. Ik heb er net een paar nagekeken, die waren nog niet uitgelopen.
Nu heb ik erg weinig zwermneiging in mijn volken :D :D :be5: :be5: Dus ik heb daar weinig ervaring mee.
Maar ik ben het met Ad (man met vele jaren ervaring) eens dat als ze een dagje staan te brommen, ze echt iedere moer wel zullen aannemen.
Een verse uitgelopen moer van een paar uur, of een dop is wel beter, omdat ze die niet echt afgehard is, en nog een beetje traag. Ze vliegen ook nog niet op binnen een paar uur oud.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 30 EWK's gevuld voor de 1e serie doppen BF 2019

Bericht door Tieme » di 21 mei 2019, 13:46

Hi Hennie,

Ik heb ook moeren die ouder waren dan een dag uit een ander volk geplukt waar ik ze als dop had ingevoerd en deze in EWK gedaan. Ook dat ging goed.

In je verhaal over de dubbelvolken lees ik dit: "Alle dubbele moeren waren er nog, en hadden veel broed gezet.
slechts 2 zware volken hadden wat beginnende Zwermdopjes met eitjes en kleine larfjes er in. Die heb ik weg geplukt."
:o :o :o :D

Dit volk bij mij was ook extreem sterk omdat ik er extra broed op aan had gegeven. Je kunt de volken wel zo verstoren dat er ondanks hun achtergrond toch nog wat dopjes worden aangezet blijkbaar......

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 30 EWK's gevuld voor de 1e serie doppen BF 2019

Bericht door Kroese » wo 22 mei 2019, 11:40

Tieme schreef:Hi Hennie,

Dit volk bij mij was ook extreem sterk omdat ik er extra broed op aan had gegeven.
Je kunt de volken wel zo verstoren dat er ondanks hun achtergrond toch nog wat dopjes worden aangezet blijkbaar......
groeten,
Tieme
Die dopjes worden vaak aangezet omdat het broednest verzuipt, zoals in de fruitdracht het geval was. Na het wegbreken heb ik ze niet meer gezien. Terwijl de volken toch wel "overbezet" waren wat broed en bijen. Ze zijn uitermate geschikt als pleegvolk.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 30 EWK's gevuld voor de 1e serie doppen BF 2019

Bericht door Tieme » wo 22 mei 2019, 12:42

Ja, er kwamen mooie doppen uit en goede darren.
En ik heb er flink wat EWK's mee kunnen vullen en over 3 à 4 weken kan dit volk opgedeeld worden om afleggers te maken die met de EWK worden verenigd. Het broed is dan weer uitgelopen en aangevuld.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 30 EWK's gevuld voor de 1e serie doppen BF 2019

Bericht door Kroese » do 23 mei 2019, 01:08

Hiervoor heb ik een aantal volken op een buitenstand staan. Ik neem er dan ook schudzwermen vanaf, en stop een EWK moer in die schone opzetters. Die schone volkjes verkoop ik meestal als ze vet in het gesloten broed zitten.

Als ik een bevruchte moer oogst uit een EWK, dan stop ik er binnen een paar dagen alweer een rijpe dop in (Pop die in de dop beweegt).
Zo heb ik 3 a 4 rondes die in de EWK's bevrucht worden gedurende het seizoen. Ik hoef geen nieuwe bijen te vullen in die EWK's.

Rond 20 Juli, na de Linde splits ik die donor volken op in 6Ramers met een JK. Dat zijn dan mijn "gouden reserve" 6Ramers.
Die 6Ramers zet ik in het voorjaar weer bovenop de 3e vliegopening, en heb ik weer dubbele moers volken.
Dan is het jaar weer rond. Gelukkig zitten we nog aan het begin van het seizoen........

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 30 EWK's gevuld voor de 1e serie doppen BF 2019

Bericht door Tieme » do 23 mei 2019, 07:42

Het seizoen is altijd veel te snel weer om.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten