Bevruchtingskastjes vooraf vullen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes vooraf vullen

Bericht door H.J.Booij » zo 02 jun 2019, 21:06

tja mijn ervaring is ook wel eens anders geweest :). Met 24 jaar imkeren en vanaf begin koninginnekweken heb ik zo mijn ervaring zullen we maar zeggen haha.

Vroeg liet ik een apidea moerloos worden (dus een paar uur wachten na het vullen) , tegenwoordig (op advies van Ameland) leg ik de apidea op zijn rug natte moer er in en daar bovenop bijen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes vooraf vullen

Bericht door Hans van der Post. » zo 02 jun 2019, 21:36

Ja dit is doorslaggevend.
Het leuke is van bijen houden dat vaak meerdere wegen naar..........
!Hans.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes vooraf vullen

Bericht door H.J.Booij » zo 02 jun 2019, 21:46

Hallo Hans,

dat is inderdaad eigenlijk ook nog wel het mooiste. Je kunt veel naar je hand zetten en doen op je eigen manier.


Hilko

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes vooraf vullen

Bericht door Tieme » ma 03 jun 2019, 11:18

Ik kan inderdaad beter niet meer reageren. Ik loop nog niet zo lang mee.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes vooraf vullen

Bericht door oldtimer » ma 03 jun 2019, 14:48

Laten we ons in drukke tijden niet aangevallen voelen maar elkaar gewoon blijven helpen.
En beseffen dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
Alexander (Lex)

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes vooraf vullen

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 03 jun 2019, 22:05

Hoi Erna,

Waarom heb je niet gewoon de gesloten dop in het bevruchtingskastje gestopt? Dan loopt de koningin in het (bevruchtings)volkje uit en dat komt de kwaliteit van de koningin ten goede. De kans dat je een 'loze' dop in het bevruchtingsvolkje plaats kun je voorkomen door het toepassen van de methode die Hennie Kroese beschrijft. Door de doppen horizontaal te rollen tegen een lichtbron (dat kan de zon zijn of een (zak)lamp, kun je de pop van de koningin ook zien bewegen in de moerdop. Dan weet je met 99,9% zekerheid dat uit die dop ook een koningin gaat uitlopen.

Ik heb afgelopen vrijdag ook 15 doppen op deze manier in Apidea's geplaatst en alle 15 moeren zijn in de loop van zaterdagmiddag en zondagochtend uitgelopen. Een dijk van een methode die Hennie Kroese mij geleerd heeft dus.

Groeten...…………….

Gerard

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes vooraf vullen

Bericht door Hans van der Post. » ma 03 jun 2019, 22:45

Tieme schreef:Ik kan inderdaad beter niet meer reageren. Ik loop nog niet zo lang mee.
Tieme doe dit wel -reageren. :)
!Hans.

Lippe

Re: Bevruchtingskastjes vooraf vullen

Bericht door Lippe » di 04 jun 2019, 13:50

Even een aanvullende vraag op dit onderwerp:

Heb gisteravond mijn EWK's gevuld met suikerdeeg (Ambrosius) uit een pak van 15kg. Nu lees ik dat er niet te veel tijd tussen het vullen van de kastjes met deeg en het moment dat de bijen er in gaan moet zitten. Er zou anders een korst kunnen ontstaan op de deeg.
Het voercompartiment heb ik zo volgestouwd met deeg dat het tegen het glas zit van voor tot achter.
Vanavond ga ik de EWK's met bijen vullen.

Loop ik dit risico als er dag tussen zit en stel ik kom er vanavond achter dat er een korst op zit, hoe los ik dat dan op? Helemaal opnieuw met deeg vullen is geen tijd voor. Ik dacht zelf aan het iets natspuiten van de deeg.

Ik lees hier wat oude draadjes over dat voederdeeg niet hetzelfde is als suikerdeeg en dat er imkers zijn die zelf de deeg maken met honing en poedersuiker voor de bevruchtingskastjes. Dat schijnt niet hard te worden, maar plakt ook niet. Aan de andere kant gebruikt Hans vd Post gewoon droge suiker dat iets nat is gemaakt.

Dus, wat is het risico op een harde korst en hoe los ik het op wanneer ik het vanavond constateer?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes vooraf vullen

Bericht door oldtimer » di 04 jun 2019, 13:58

Bakpapier erover. Dan droogt het niet uit. Zeker niet nat spuiten dat deeg.

er zijn allerlei varianten mogelijk natuurlijk, dat weet je.
Ik heb eens een zak van 10 kg koninginnendeeg gekocht, dat was geweldig. Poeder en aanmaken met honing.
Ik meen dat Ad Staals dat ook doet.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes vooraf vullen

Bericht door Tieme » di 04 jun 2019, 14:06

Vooruit dan maar:

Hi Lippe,

Als je een korst constateert kun je die gewoon wat wegkrabben. Ik doe helemaal bakpapier om het deeg heen zodat het het hout het vocht niet uit het deeg kan trekken. Jan Trip adviseerde het voercompartiment te schilderen, wat ook een goede en permanente oplossing is. Ik heb dat nog niet gedaan, omdat ik me dat altijd pas weer realiseer als ik de kastjes met deeg wil gaan vullen.

In 2 dagen komt er geen korst op het deeg. Zorg wel dat de bijen er met veel te gelijk bij kunnen. Dus als het voercompartiment erg vol zit bij het ingangetje kun je daar nog wat weghalen met een lepel. Ze moeten er goed bij kunnen en niet maar 1 tegelijk.

Vergeet ook niet een klont deeg onderin de EWK te doen op het moment van vullen.

Het Apipuder is geloof ik niet meer in de handel, maar dat is inderdaad een geweldig product. Ik heb dat ook op aanraden van Ad gebruikt en was er erg tevreden over. Maar ook daar moet je goed plannen, want dat spul moet een aardig tijdje, voordat je de kastjes wil vullen, staan.

groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten