Vlieger op nieuwe koningin?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Vlieger op nieuwe koningin?

Bericht door Klaas133 » zo 09 jun 2019, 12:27

Vraag: is het doenbaar om een volk af te laten vliegen op een nieuwe moer?

Context: mijn volk heeft me in snelheid genomen en is uitgezwermd deze week. De hoeveelheid bijen is merkbaar afgenomen en gisteren 10 zwermdoppen gebroken (1 laten staan).
Er zijn eitjes en larfjes aanwezig in het volk, dus ik verwacht dat ze redcellen zullen aantrekken ook nu. De vertrokken zwerm zal ook niet heel groot zijn, want de overschot is nog aanzienlijk (ik schat 2/3 van het oorspronkelijke volk).
Mijn vrees is nazwermen te krijgen door redcellen.

Als er nog niet gezwermd was, zou ik vliegbijen laten afvliegen op een bijna lege kast om de zwermstemming te breken bij de rest van het volk en daar redelijk gerust kunnen zijn dat de uitlopende moer niet zal zwermen (+ de controle vergemakkelijkt door minder bijen). Ik zou met een separator dus gemakkelijk een heel deel van mijn volk kunnen veiligstellen.
Dat gaat nu dus niet bij gebrek aan de oude koningin. Ik vermoed dat enkel een gesloten moerdop hangen niet voldoende zal zijn...

Ik heb echter op een drieramer een koningin die net aan de leg is. (1 week). Het is een zeer klein volkje.
Ik vraag me af of het nu een idee is om de vliegbijen van het oude volk te laten afvliegen op dit volkje.
Mijn enige bezorgdheid is hoe de invliegende bijen zullen reageren op de 'vreemde' koningin.
Als het een afsteekrisico inhoudt, is het geen goed plan.
Iemand met ervaring / advies?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vlieger op nieuwe koningin?

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 jun 2019, 21:10

citaat Klaas: I
k heb echter op een drieramer een koningin die net aan de leg is. (1 week). Het is een zeer klein volkje.
Ik vraag me af of het nu een idee is om de vliegbijen van het oude volk te laten afvliegen op dit volkje.
Mijn enige bezorgdheid is hoe de invliegende bijen zullen reageren op de 'vreemde' koningin.
Als het een afsteekrisico inhoudt, is het geen goed plan.
Iemand met ervaring / advies?


Advies: niet doen! vooral vliegbijen kunnen nurks reageren op een vreemde moer. :think:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten