Renson

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
renedejong
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 28 jun 2010, 22:30
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): P en F1 Carnica en Tuttifrutti bijen
Locatie: wijchen
Contacteer:

Renson

Bericht door renedejong » ma 10 jun 2019, 19:55

Al enige jaren imker ik met de Renson methode en het bevalt mij goed.
De renson methode gaat uit van een Onderbak,Koninginnerooster,Broedbak,Koninginnenrooster en Honingkamer,Deksel
In de onderste bak moet dan volgens deze methode door de bijen stuifmeel worden opgeslagen.
In al de jaren dat ik deze methode gebruikt is dat nog nooit gebeurd.
Wat ik heb uitgeprobeerd is aan diverse volken een honingkamer of een broedkamer op de vliegplank te zetten met honingramen en broedramen al dan niet uitgebouwd.
Vanaf 10 ramen afbouwend naar 5 stuks want ze moeten wel via de raampjes naar boven kunnen komen.
Met al deze probeersel nog geen stuifmeel in de onderbak.
Wel wat stuifmeel in de broedkamer en volop ramen gesloten broed. In de broedkamer zitten 7 ramen,1 varoaraam en 2 zijblokken
Momenteel heb ik de onderste bakken verwijderd,op de vliegplank een koninginnenrooster en verder opgebouwd volgens Renson.
Ik heb er verder geen moeite dat dit zo gaat maar ik vraag mij toch af hoe dat kan gebeuren.
Vraag: hebben meerdere imkers hier last van en wat is hier eventueel aan te doen?

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Renson

Bericht door Erick » ma 10 jun 2019, 20:38

Volgens mij [maar ik kan het ook fout hebben] als er stuifmeel in de broedkamer zit dan heeft de koningin nog teveel ruimte om eitjes te leggen. Volgens Renson zijn ± 30.000 cellen genoeg voor de koningin te beleggen zie de tekst met berekening hieronder:
Imkeren met de Renson methode

Met de beperkte broedruimte streven we er niet naar om een volk met ontzettend veel bijen te hebben, maar wel om volken te krijgen met [op een bepaalde moment] veel jonge bijen. Principe is dat veel bijen [vleeskasten] heel veel broedverzorging, energie en voedsel vragen, wat op zijn beurt ten koste gaat van de honingopbrengst.

Onderzoekers hebben uitgewezen dat een volk harmonisch is, wanneer de koningin beschikt over 30.000 broedcellen. Aangezien de cyclus van ei tot bij 21 dagen duurt kan de koningin ongeveer 1500 eitjes per dag leggen [30.000 ÷ 21 = 1428], dat is zeker nog een heel goed gemiddelde [gemiddelde eileg is 1900 eitjes]

Door het feit dat de voedsterbijen minder broed moeten verzorgen, gaan ze minder vlug verslijten, hun eiwit-vet-lichaam wordt minder aangetast met als gevolg dat we sterke bijen krijgen die een langere levensduur hebben [om die reden leven de winterbijen ook langer]. Minder larven moeten voeren betekend ook een meer en betere verzorging, de larven krijgen meer voedersap waardoor ze uitgroeien tot sterkere bijen. Proeven toonden aan dat zulke bijen 80 tot 85 dagen oud kunnen worden. Hun levensduur wordt met andere woorden met ca 100% verlengt.

Theorie omgezet naar de praktijk op simplexkasten

- Voor simplexkasten betekent dit dat we 9 simplexramen [honingkamer formaat] als broedramen nodig hebben [Zo bevat 1 simplex honingkamerraam (1,2 dm x 3,4 dm x 800 cellen =) 3264 cellen.] Let opdat de 9 broedramen bij aanvang niet volledig belegd zijn zodat de koningin de mogelijkheid heeft om ± 1500 eitjes per dag te leggen.
- Wekelijkse controle.
- Naast de 9 broedramen voorzien we een extra controleraam namelijk het "darrenraam".
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

renedejong
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 28 jun 2010, 22:30
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): P en F1 Carnica en Tuttifrutti bijen
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Renson

Bericht door renedejong » wo 12 jun 2019, 11:33

Erick bedankt voor je reactie.
Ik werk met spaarkasten(10 ramers ) Als ik de 2 zijblokken en het darrenraam er vanaf trek imker ik dan op 7 broedramen.
Ook nog geprobeerd met honingkamers.Ook daar komt het stuifmeel niet binnen in de onderste bak.Mijn inziens heeft de Q nog minder ruimte om eitjes te leggen dan in de voorgestelde Renson.Of ik doe iets fout of of ik zie iets over het hoofd.
Nog even en dan kunnen de moerroesters er van af,behalve dan van de honingkamer

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Renson

Bericht door Erick » wo 12 jun 2019, 12:28

Rene met 7 broedkamerramen heb je te veel cellen je heb er ± 30.000 nodig een simplex / spaarkast broedkamerramen heeft de volgende binnenmaat / raatmaat: 3,4 x 1.98 dm =6,732 dm² twee zijden hebben dan 13,464 dm² x 400 cellen / dm² = ± 5386 cellen per broedkamerraam, om ± 30.000 cellen te krijgen heb je maar 6 broedkamerramen nodig: 6 x 5386 = ± 32.316 cellen dit is inclusief de darrenraatraam.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

renedejong
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 28 jun 2010, 22:30
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): P en F1 Carnica en Tuttifrutti bijen
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Renson

Bericht door renedejong » wo 12 jun 2019, 13:13

Erick,zo had ik het niet bekeken.volgend jaar opnieuw proberen met jouw uitleg.Bedankt

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Renson

Bericht door Erick » do 13 jun 2019, 20:07

:handgestures-thumbup:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten