Hoe maakt een imker rook ?

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Hoe maakt een imker rook ?

Bericht door Franschman » wo 12 jun 2019, 22:51

Beste Beelievers.
Reeds eeuwen lang worden bijen door imkers benaderd met rook uit verschillende soorten instrumenten.
Sommige imkers steken een grote bolknak of sigaretje op, anderen bedienen zich van de Dathé pijp, weer anderen gebruiken een grote- al dan niet mechanisch te bedienen beroker. Veelal wordt gekochte bijentabak gebruikt, anderen gebruiken hooi van kruiden, jute lapjes, houtmot, zaagsel, houtpellets cq bijen bicks etc. Waar rook is is vuur ! Hoe steek je het beste je beroker aan ?

Nu mijn volgende vraag: Met welke materiaal is prettige rook bij het imkeren te maken ? Wat is een goed recept ?
Zijn bepaalde gedroogde planten of delen ervan het geheim van de beste imkerrook ? Ontvouw Uw geheim ! :pray:
Dan doe ik er vast een geinig plaatje bij :D
Wel erin graag !.jpg
Wel erin graag !.jpg (71.18 KiB) 19055 keer bekeken

dick aalvanger
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 04 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe maakt een imker rook ?

Bericht door dick aalvanger » zo 16 jun 2019, 13:45

Je kan ook lege eierdozen in stukken scheuren en aansteken daarna wat tabak erop.
Ook vermolmd hout is wel te gebruiken.
Dick.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hoe maakt een imker rook ?

Bericht door Tieme » ma 17 jun 2019, 11:04

ik gebruik de hennepvezel van de welkoop. Komt in grote verpakkingen en rookt goed.

Lippe

Re: Hoe maakt een imker rook ?

Bericht door Lippe » ma 17 jun 2019, 14:29

Ik wil wel eens een sigaret aansteken om een pufje over de latten te blazen bij het sluiten van de kast. Verder heb ik een dathe-pijp die ik aansteek met een stukje eierdoos en een beetje tabak dat ik verzamel uit de lege pakjes shag. Ook wel eens gewoon wat blaadjes en/of stro van de grond geraapt. In de regel werk ik zonder rook.

Waar ik andere imkers wel eens mee zie is opgerold karton, gedroogde koffiedik, gedroogd boerenwormkruid, gedroogde lavendel (schijnen ze rustig van te worden), gedroogde dennennaalden en de korrels en ander rookwaren uit de imkershop. Dat laatste vind ik persoonlijk jammer geld. Als ik om me heen kijk op de stal dan ligt er altijd wel iets dat fikt.

Hoe je de beroker het beste aansteekt is in mijn beleving eerst zorgen voor veel vuur. Goed heet moet de pijp worden, zodat er kooltjes ontstaan. Daarna volstampen met rookwaren.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Hoe maakt een imker rook ?

Bericht door oldtimer » ma 17 jun 2019, 23:17

Gedroogde koeienstront en gedroogde Senseo koffie petjes, goed heet stoken en daarop een beetje tabac wat eigenlijk al niet meer nodig is.
Alexander (Lex)

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Hoe maakt een imker rook ?

Bericht door DontPanic » di 18 jun 2019, 16:54

Ik gebruik ook eierdozen, en vervolgens kruidentabak (puur gemak) of gedroogde lavendel. Heb niet veel volkjes, maar een van de volkjes is vrij defensief dus gebruik dan toch liefst een beetje rook. Zorgen voor rook is geen probleem, maar het laten ophouden met roken duurt me soms wel iets te lang, zeker voor een snelle inspectie..

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Hoe maakt een imker rook ?

Bericht door Franschman » wo 19 jun 2019, 08:41

Beste Beelievers,
Er zijn over dit onderwerp interessante reacties binnengekomen.
Ik ga nu voortaan ook eierbakjes sparen en koffiepats drogen ! :D
Nieuwe tips zijn welkom, ook over het schoonhouden van het inwendige van de Dathé pijp.
Het kleine balletje dat zich in het systeem bevindt ,wil nog weleens gaan oxideren.
Fijn staalwol kan het kleine aluminium balletje wel schonen. :P
Denk aan uw kostbare voortanden bij het gebruik van de pijp :? :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten