Tot welke datum aflegger maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Otan
Berichten: 6
Lid geworden op: do 02 feb 2017, 15:00
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Belgisch Limburg
Contacteer:

Tot welke datum aflegger maken

Bericht door Otan » vr 14 jun 2019, 13:24

Allen,

Ik wil 1 kast splitsen in 3 zodat ik volgend jaar enkele bijenvolken extra heb.

Dus eigenlijk blijft de huidige kast staan met de koningin en maak ik 2 afleggers met open broed.

Tot welke datum kan ik dit doen zodat het volk genoeg tijd heeft om te ontwikkelen en goed de winter in te gaan? Hoeveel ramen broed kan ik best meegeven?

Alvast bedankt.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Tot welke datum aflegger maken

Bericht door Fish » vr 14 jun 2019, 14:00

Je stelt de verkeerde vragen. Er is geen beslissende dag waarna het zeker niet meer lukt, al doe je het in augustus dan zou het onder bepaalde omstandigheden nog kunnen lukken. Maar kan dan ook zeker fout gaan. Wat vast staat, is hoe eerder hoe beter. Ik ken natuurlijk jouw drachtgebied niet, het zou zomaar kunnen dat je tot laat in het jaar nog stuifmeel/nectar binnen krijgt, dan gaat alles wat gemakkelijker. Maar als je dracht er binnenkort mee stopt?

Hoeveel ramen broed je het best mee kan geven, is zoveel mogelijk. Dan winteren ze groot in en heb je er in het voorjaar misschien nog wat aan. Ik denk dat je wilt weten hoeveel ramen je minimaal moet geven; ik zou op dit moment niet kleiner dan een drieramer maken, het liefst een zesramer als je oorspronkelijke volk groot genoeg is.

Ik weet niet of je wel eens gehoord hebt van de langste dag, toevallig is dat volgende week. Vanaf dat moment begint de voorbereiding voor het inwinteren en zal het broednest in grootte afnemen. Een nieuwe koningin zal wat langer doorgaan met leggen misschien. Maar wacht zeker niet al te lang meer voor het beste resultaat.

Lippe

Re: Tot welke datum aflegger maken

Bericht door Lippe » vr 14 jun 2019, 14:32

Tot wanneer afleggers maken is tot het moment dat er geen darren meer vliegen. Kan nog zat dus...
Q's dit jaar geboren leggen door tot de vorst in november invalt, helemaal die q's die na de langste dag zijn geboren. Let wel op, 5000 bijen is het minimum voor een fatsoenlijk inwinterbaar volk.
De jonge q's die ik straks van Vlieland terugkrijg voer ik in broedloze schudzwermen in. Daar voeg ik later nog wat uitlopend broed aan toe en winter ze in een zesramer of tienramer in.

Als ik jouw idee zou willen uitvoeren, dan zou ik de kast precies in 3'en splitsen. Eventueel de kast die de oude q houdt iets lichter, want tegen die tijd dat je jonge q's aan de leg zijn heeft de oude constant doorgebroed en groeit dus sneller.

Tot slot... voeren, voeren en voeren, ongeacht dracht!

Otan
Berichten: 6
Lid geworden op: do 02 feb 2017, 15:00
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Belgisch Limburg
Contacteer:

Re: Tot welke datum aflegger maken

Bericht door Otan » zo 16 jun 2019, 22:12

Oké bedankt voor de info! Laatste keer dat ik de kast gecontroleerd heb, hadden ze 11 ramen broed. Dus de kast in 3 splitsen zou moeten lukken. Mvg.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Tot welke datum aflegger maken

Bericht door JackC » ma 17 jun 2019, 09:35

Ik weet niet of je wel eens gehoord hebt van de langste dag, toevallig is dat volgende week. Vanaf dat moment begint de voorbereiding voor het inwinteren en zal het broednest in grootte afnemen
Hoewel de seizoenen lijken te verschuiven vind ik dit toch wel wat cru gesteld, tot voor enkele jaren geleden vond ik het erg vroeg om na 21 juli al te beginnen met de voorbereiding van het inwinteren, nu doe ik het zelf ook. Maar 21 juni?
volgens de boeken neemt de zwermstemming inderdaad af maar zwermstemming na die datum komt toch echt nog wel voor, sterker nog bij te groot opgezette broedafleggers bestaat de reële kans op zwermen tot in september. Eventueel te laat gemaakte afleggers kun je later inderdaad altijd nog opnieuw verenigen als ze niet groot genoeg zijn om in te winteren. Maar wat is te klein? In het zeldzame geval dat ik 6-ramers inwinterde haalden die steeds het voorjaar; veel imkers blijken dat voortdurend te doen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Tot welke datum aflegger maken

Bericht door Fish » ma 17 jun 2019, 10:34

Ik bedoelde de voorbereiding vanuit het volk, niet dat je ze alvast moet gaan bijvoeren of dergelijks. Het blijft zo dat het volk zelf in broednest krimpt vanaf de langste dag.

Zesramers inwinteren doe ik wel vaker, vaak P-moeren die pas laat in het jaar zijn bevrucht. Is ook wel eens misgegaan, dan teer je teveel op oude bijen terwijl er te weinig "winterbijen" zijn geboren. Dan winteren ze uit als een tennisballetje en zijn ze erg gevoelig voor een keer vorst of dergelijks. Vandaar mijn insteek met het zo vroeg mogelijk opzetten, dan heb je in ieder geval een goede voorraad winterbijen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten