Darrenbroedige koningin of eierleggende werksters?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Darrenbroedige koningin of eierleggende werksters?

Bericht door Imkeramerongen » ma 10 jun 2019, 21:29

Beste allen,

Op 1 mei heb ik een moerloze broedaflegger gemaakt met 7 ramen broed en opzittende bijen. Enkele dagen later zag ik meerdere redcellen. Toen ik op dag 13 na het maken van de broedaflegger in de avond in de kast ging kijken om koninginnen in te laten lopen (aangezien ik toch een beetje bang was voor een zwerm) was 1 redcel al uitgelopen en waren de andere redcellen aan de zijkant opengeknaagd. Ik heb toen geen koningin gezien maar ik ben er ook niet naar op zoek gegaan.

Op 1 juni tref ik eitjes en larfjes aan. Echter zie ik ook een 4-tal belegde zwermcellen (onder aan de raat). Er komt redelijk wat stuifmeel en honing binnen. Ik heb de zwermcellen weggebroken en een honingkamer geplaatst. Geen koningin gezien.

Op 7 juni tref ik broed in alle stadia aan en opnieuw 4 zwermcellen. Opvallend is dat er cellen aanwezig zijn met 1 eitje maar ook cellen met meerdere eitjes en dat het broednest uit darrenraat gemengd met werksterraat bestaat. Ik heb de koningin niet gezien. Ik heb de doppen weggebroken en de kast gesloten, tijd om even na te denken wat te doen.

Vandaag was ik van plan de koningin te zoeken, om te leggen en later brias van een ander volk in te hangen voor redcellen. Vandaag tref ik opnieuw 5 zwermcellen aan. Er is nog steeds broed in alle stadia en er komt nog steeds veel stuifmeel binnen. Bijna alles lijkt nu darrenbroed (maar ik vind het lastig te zien door het hobbelige aspect). Ik kan met geen mogelijkheid de koningin vinden, dus mijn plan kan niet doorgaan. In de honingkamer (afgesloten met Qrooster) tref ik overigens geen eitjes aan.

Is er sprake van een darrenbroedige koningin en kan ik haar gewoonweg niet vinden (naar mijn mening het meest waarschijnlijk)? Of heb ik toch te maken met eierleggende werksters? Waar kan ik nog meer het verschil aan zien?

Wat moet ik nu doen?

- als ik de koningin toch kan vinden, deze omleggen en dan vervolgens na 5 a 6 dagen (als de larfjes van de huidige koningin te oud zijn voor redcellen) brias van een ander volk inhangen voor redcellen? Als ik de koningin niet kan vinden, is het een idee om alle bijen te "filteren" door het Qrooster?
- als ik de koningin niet kan vinden: het volk op enige afstand van mijn andere volken op de grond schudden? Op welke afstand? Wordt de koningin dan afgestoken als ze 1 van de andere volken binnen probeert te komen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koningin of eierleggende werksters?

Bericht door tomer » ma 10 jun 2019, 21:53

Volgens mij een slecht bevruchte koningin die de werksters proberen te wisselen (wisseldoppen).
Maar het wisselen zal nu moeilijk worden als het ondertussen allemaal darrenbroed is.
Dus Q zoeken en vervangen. Opnieuw raam eitjes inhangen kan, maar eer dat het broed van de volgende koningin uitkomt, zullen er al een pak minder bijen zijn.

Lippe

Re: Darrenbroedige koningin of eierleggende werksters?

Bericht door Lippe » di 11 jun 2019, 14:45

Ik heb dezelfde situatie bij een volk. De jonge moer is aan de leg, maar er worden wekelijks wisselcellen opgetrokken. In mijn situatie komt dit niet door rasverschil, het volk had een raszuivere moer en er is nu een F1 aan de leg.
Blijkbaar klopt er iets niet met de moer. Als ik nog op tijd ben dan vervang ik haarzelf met een andere F1, want wil geen F2 op de stand.
Heb zelf niet te maken met een darrenbroedige moer.

Eierleggende werksters leggen veel meer eitjes in een cel. Zie een foto die ik een tijdje terug heb geplaatst.

Als je geen leggende werksters hebt, maar een darrenbroedige moer die onvindbaar is, dan zou ik alle bijen van de ramen afslaan in een emmer. De lege afgeslagen ramen in een BK hangen op een bodem. Rooster op de BK, lege BK op het rooster en de hele emmer bijen op het rooster gooien. De bijen gaan weer op het broed zitten en de darren en q blijven op het rooster achter. Wellicht heb je te maken met een (te) klein redcelmoertje.

Als je wel leggende werksters hebt, dan open broed inhangen. Herhaal dit wekelijks tot er redcellen worden aangezet.
Of sla het volk af op 50mtr van de stal, tenzij je maar 1 of 2 volken op de stal hebt. Zo te lezen zitten er nog wel veel bijen en dan vind ik het jammer om het volk op deze manier op te doeken.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koningin of eierleggende werksters?

Bericht door tomer » di 11 jun 2019, 17:59

Lippe schreef:Ik heb dezelfde situatie bij een volk. De jonge moer is aan de leg, maar er worden wekelijks wisselcellen opgetrokken. In mijn situatie komt dit niet door rasverschil, het volk had een raszuivere moer en er is nu een F1 aan de leg.
Bij 4 van de 11 afleggers/schudzwermen heb ik ook steeds opnieuw enkele wisselcellen, terwijl het allemaal dezelfde bijen zijn. Ik moet wel toegeven dat het bij die volken gebeurt waar ik een (pas uitgelopen) koningin heb ingevoerd die in een ander volk is geboren, of bij een verzamelbroedaflegger, of bij verenigde volkjes. Dus ze merken toch een verschil blijkbaar. Als het eigen broed uitloopt zullen de wisselcellen wel stoppen denk ik.

Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koningin of eierleggende werksters?

Bericht door Imkeramerongen » do 13 jun 2019, 17:33

Bedankt voor de reacties. Ik heb zojuist in de kast gekeken. Alle eitjes die gelegd worden bevinden zich in het normale broednest, niet in cellen buiten de voerkrans (en niet in de honingkamer). Zoals een koningin ze zou leggen (?) Nog altijd hier en daar een enkel eitje in een cel maar op veel plekken ook meerdere eitjes per cel. Het lijkt er op dat er nog wel wat werkstercellen zijn. Op 2 ramen bevinden zich onderaan enkele moerdoppen. Vandaag in totaal 6. Enkele van die moerdoppen bevatten een eitje of larve. Ik kan de koningin opnieuw niet vinden. Ik heb dan ook alle bijen in een emmer geschud, de lege ramen met broed in een broedkamer geplaatst met daarboven op een koninginnenrooster en vervolgens 2 lege honingkamers. Het afgeschudde volk heb ik op het koninginnenrooster gedeponeerd. Ze hadden niet heel erg veel haast om de broedkamer weer te betrekken dus ik heb het volk weer afgesloten (het ging daarnaast ook regenen).

Ik heb nog enkele vragen:
1 - Kan ik verwachten dat morgen alle bijen (op de hofstaat, koningin en darren na) weer rond het broednest zitten?
2 - Is het verstandig om de moerdoppen weg te breken of kan ik ze beter laten staan? De eitjes en larven die daar in zitten zouden namelijk onbevrucht kunnen zijn, als ik wacht totdat ze uitlopen is mijn volk onnodig lang moerloos en moet ik alsnog brias inhangen van een ander volk voor redcellen. Aan de andere kant, als ze wel bevrucht zijn, heb ik sneller weer een leggende koningin. Is er daarnaast niet kans op (na)zwermen (zoals in een grote broedaflegger met redcellen)? Of doen ze dat niet als de oude koningin afwezig is?
3 - Wat moet ik doen als ik morgen geen koningin aantref? Het kan natuurlijk een redcelmoertje zijn wat te klein is maar voorheen kon ze blijkbaar niet door het koninginnenrooster. (gezien het ontbreken van eitjes in de honingkamer). Ze kan natuurlijk wel zijn opgevlogen bij/na het afschudden en vervolgens zijn teruggevlogen via de voordeur de broedkamer in. Herhaal ik dan het bovenstaande circus of moet ik het anders doen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koningin of eierleggende werksters?

Bericht door tomer » do 13 jun 2019, 18:27

Ik zou een raam eitjes/jonge larfjes uit een ander volk inhangen en ze daarvan redcellen laten maken. Dan weet je ook op welke dag je een jonge koningin kan verwachten en kan je evt ingrijpen als je een tuter hoort op dag 13. Van die doppen die je nu hebt weet je niet wat en wanneer je kan verwachten.
Als je geen koningin vindt op het rooster, waren het eileggende werksters. Als je wel een koningin vindt, was het een slecht bevruchte. Een koningin die al enkele weken aan de leg is, vliegt zomaar niet op, dus het afschudden zou ik niet nogmaals doen.

Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koningin of eierleggende werksters?

Bericht door Imkeramerongen » vr 14 jun 2019, 18:56

Vandaag heb ik opnieuw in de kast gekeken. Ik heb geen koningin gevonden op het moerrooster, wel een handjevol darren. Wat opvallend is, is dat het volk een aantal redcellen begint te maken, midden op de raat. In enkele daarvan kan ik zien dat er 1 larfje aanwezig is (1 a 2 dagen oud). Wat me ook opvalt is dat 1 van de moerdoppen die gisteren nog open was, vandaag gesloten is. Ik heb, zoals geadviseerd, alle andere moerdoppen weggebroken. Ik heb de gesloten dop nog even laten hangen (het raam gemarkeerd) en nog geen brias ingehangen om hier nu te vragen wat ik het beste kan doen.

De redcellen zouden suggereren dat er wel een koningin aanwezig was maar dat deze misschien gisteren is omgekomen. Of zou ze zijn gaan zwermen, gezien het sluiten van de moerdop (maar dan zijn de redcellen vreemd).

De moerdop en de redcellen zijn mogelijk waardeloos aangezien het onbevruchte eitjes zouden kunnen zijn. Of zijn de werksters in staat daar onderscheid in te maken?

Ik heb denk ik verschillende opties:

1- De moerdop zal vandaag 9 dagen oud zijn. Ik kan de dop een kans geven en deze over 7 dagen (op dag 16) in de avond open maken om de koningin (of dar) in te laten lopen. Of is de moerdop vandaag eigenlijk 10 dagen oud en moet ik over 6 dagen al de dop openmaken? De redcellen zullen ze dan denk ik vanzelf wegknagen. Indien niet succesvol, kan ik op dat moment brias inhangen na het wegbreken van de redcellen of de redcellen een kans geven.
2 - De moerdop wegbreken en de redcellen een kans geven.
3 - De moerdop en de redcellen wegbreken en over 3 dagen brias inhangen zodat ze daar redcellen op aan kunnen zetten. De huidige eitjes/larfjes in de kast zullen dan niet meer geschikt zijn voor redcellen (er vanuit gaande dat de koningin sinds gisteren niet meer aanwezig is).

Wat kan ik het beste doen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koningin of eierleggende werksters?

Bericht door tomer » vr 14 jun 2019, 20:27

Van onbevruchte eitjes (darrenbroed) proberen ze in nood ook redcellen te maken, dus daar zou ik niet op rekenen. De moerdop zelf openen om de koningin in te laten lopen zou ik zeker niet doen. Op die moerdop zou ik ook niet rekenen. Hoe langer je wacht met een raam brias in te hangen, hoe erger het probleem met de eileggende werksters wordt.

Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koningin of eierleggende werksters?

Bericht door Imkeramerongen » ma 17 jun 2019, 22:25

Vandaag opnieuw in de kast gekeken. Het volk is wat onvriendelijker dan voorheen. Ik zie nergens eitjes meer, dus ik vermoed toch dat er sprake is geweest van een darrenbroedige moer. Ik had besloten de eerder genoemde redcellen en moerdoppen weg te breken maar de bijen hebben dit zelf al grotendeels gedaan. De rest heb ik zelf weggebroken.

In het volk dat brias zou gaan doneren voor dit volk, trof ik 4 gesloten wisselcellen aan op 2 raampjes, maar geen eitjes. Wel nog larfjes en gesloten broed. Koningin is nog aanwezig. Ik heb 1 raam met 2 gesloten wisselcellen overgehangen naar het volk van de voorhene darrenbroedige koningin.

Zullen ze die wisselcellen laten hangen en uit laten lopen of moet ik toch ergens brias vandaan zien te halen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten