Bijenfestival Noord-Limburg NL

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Bijenfestival Noord-Limburg NL

Bericht door MH1995 » di 18 jun 2019, 16:18

Dag,
Vrijdag 28 t/m zondag 30 juni organiseer ik het Mellifera Tree-Beekeeping festival. Centraal staat rewilding van de Zwarte bij, waarbij deelnemers boomstammen uithollen volgens Poolse traditie onder beveiliging van Piotr Pilasiewicz van Bartnictwo.
Op vrijdag is er een workshop hoe solitaire bijen te helpen dmv inheemse planten aan te planten. Er is nog plek vrij, aanmelden via mhnatuur[at]gmail[punt]com onder de vermelding "Wilde bijen workshop TBF19".
Op zaterdag is mijn boekpresentatie van mijn boek "Imkers van de Wereld", waarin maar liefst 12 imkers van over de gehele wereld zijn geïnterviewd. De boekpresentatie begin om 14.00 uur.
Op zondag is er een kennismakingsdag voor de Zwarte bij, door Zwartebij.org. Aanmelden kan nog via evenementen@zwartebij.org onder de vermelding "HORST".
Ook is er een kraampje met lokale honing van de Zwarte bij, Poolse honing, Pools honingbier en -mede en gereedschap om zelf een log hive te maken.
Op vrijdagavond is er een lezing: Traditie van het Tree-Beekeeping in Polen (Engelstalig) en op zaterdagavond een lezing over rewilding van de Zwarte bij. Tegen een kleine vergoeding zijn deze te volgen.
Het festival is vrij toegankelijk van 14.00-17.00 uur, melden bij de marktkraam.
Adres: Herenboschweg 25B, 5962NW, Melderslo.
Voor het hele programma zie: http://mathijsherremans.nl/tbf19/
Hopelijk zie ik jullie op het festival!
Mer vriendelijke groeten,
Mathijs

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijenfestival Noord-Limburg NL

Bericht door tomer » di 18 jun 2019, 16:45

Dat lijkt mij alleszins zeer interessant!
Ik weet hier in de buurt ook 2 bijenvolken die zich in het wild in een holle boom genesteld hebben, maar of ze het zullen overleven weet ik niet.
Is het bij de log hives de bedoeling dat de bijen overleven zonder varroabehandeling?

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Bijenfestival Noord-Limburg NL

Bericht door MH1995 » di 18 jun 2019, 21:28

De mensen maken de log hive, het idee is dat daar dan bijen in zullen gaan leven zonder dat de imker zich ermee bemoeid. In Polen wordt dit inderdaad gedaan zonder varroa behandeling. Het zal lastig zijn er een varrobehandeling in te doen, aangezien het vaste bouw is en er een smalle gleuf is waarin je kunt kijken. Ik denk ook niet dat de imkers zullen behandelen.
Kom gezellig kijken op het festival. Piotr van Bartnictwo komt de workshop begeleiden en is vast te spreken over hoe ze het in Polen doen. Hij geeft op vrijdagavond een lezing over de traditie van het Tree-Beekeeping in Polen, in het Engels.
http://bartnictwo.com/pl/

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijenfestival Noord-Limburg NL

Bericht door Fish » wo 19 jun 2019, 09:18

Voor mij helaas te ver weg. Even iets anders, in mijn omgeving zijn ze nogal streng op de verkoop van bier en mede, heb je dit goed geregeld?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten