Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door oldtimer » do 20 jun 2019, 13:11

Allemaal wel vreemd. Ben vorige week naar Marken geweest, heen en weer 500km en vraag mij af hoe ik al die geplette insecten van mijn koplampen en voorruit afkrijg, het zit vol. Gelukkig regent het weer pijpenstelen. :dance:
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door Fish » do 20 jun 2019, 13:57

Mag dit? Ja dat mag en gebeurd al jaren. Welke imker krijgt niet dagelijks te horen hoe slecht het gaat met zijn of haar honingbijen? Bij het publiek is het besef er niet dat het met sommige bijen best wel goed gaat. Zelfs osmia's (toch een "wilde" bij) doen het uitstekend. Dat ze met duizenden worden verkocht voor bestuiving weet de gewone mens niet. Of wacht, dan heten het knuffelbijen. Laten we over bijenhotels maar niet beginnen.

Wie snapt de bedrijven die een kast sponsoren, of er één huren/neerzetten voor een fors bedrag? Sommige mensen kopen graag honing bij de imker omdat het zo slecht gaat met de bijen. Verdiep je eens in stichtingen die de bijen aan het redden zijn. In ieder geval profiteren er veel mensen van de honingbij en zijn geïmpliceerde ondergang.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door Jaap v.Popering » do 20 jun 2019, 16:44

oldtimer schreef: Ben vorige week naar Marken geweest, heen en weer 500km en vraag mij af hoe ik al die geplette insecten van mijn koplampen en voorruit afkrijg, het zit vol.
Met regelmaat moet ik ook tijdens het fietsen mijn mond sluiten omdat deze anders vol zou zitten met insecten .
, maar de hoeveelheden van lang geleden toen er nog geen ruitensproeiers uitgevonden waren en je om de paar kilometer je auto uit moest om je voorruit schoon te maken is gelukkig voorbij .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door tomer » do 20 jun 2019, 17:04

Ja gelukkig maar, want wat hebben we nu aan al die nutteloze soorten insecten. Honingbijen brengen tenminste wat op.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door Jaap v.Popering » do 20 jun 2019, 19:15

tomer schreef:Ja gelukkig maar, want wat hebben we nu aan al die nutteloze soorten insecten. Honingbijen brengen tenminste wat op.
Dat zijn jou woorden ....

Zie ook hier . https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... cVfvDztV-r

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door oldtimer » do 20 jun 2019, 19:55

Alexander (Lex)

vdiesveld

Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door vdiesveld » do 20 jun 2019, 21:09

Hans van der Post. schreef:Er is naar mijn idee heel iets anders aan de hand. Het zijn niet alleen de "wilde bijen" die in aantallen achteruitgaan.
Als je een lange autorit maakte zat de vooruit vol met geplette insecten dit is nu niet meer het geval. Waar zijn die gebleven?

Verder 40 jaar geleden stonden veel meer bijenvolken in natuurgebieden in NL. Er was geen sprake van overbevolking.
Hier ben ik het volledig mee eens. De aantallen insecten zijn dramatisch aan het afnemen. Na Krefeld wijzen inmiddels steeds meer internationale onderzoeken hier op. De oorzaken hiervoor worden ook steeds duidelijker. Over een van die oorzaken mag hier op dit forum op een of andere manier slechts gefluisterd worden, dus ik zal daar niet weer over beginnen, anders word ik een zeur Afbeelding.
Voedselconcurrentie tussen honingbijen en wilde bijen is er altijd geweest, maar dat is ook heel logisch, omdat ze hetzelfde eten over het algemeen, namelijk nectar en stuifmeel. Zolang er voldoende dracht is en de aantallen honingbijen en wilde bijen in evenwicht zijn, is er ook geen enkel probleem. Daarom konden er 40 jaar geleden ook veel meer bijenvolken bij natuurgebieden staan, omdat het ecosysteem toen in evenwicht was.
Tegenwoordig echter neemt van veel soorten insecten het aantal dramatisch af, maar niet de honingbijen, omdat wij die als imkers goed verzorgen. Het evenwicht is volledig verdwenen en de concurrentie, die normaal niet nadelig is voor de wilde bijen, wordt dat nu wel. Zo simpel is het.
Ik denk dat wij als imkers de sensatieberichten in de media tegen de honingbij moeten ontkrachten, door te komen met feiten. En mensen uitleggen, dat de misere met de wilde bijen en andere insecten niet komt door concurrentie met de honingbijen, maar andere oorzaken heeft.
In verschillende wetenschappelijke instituten wereldwijd, is men op dit moment verwoed bezig met onderzoek naar de oorzaken van die insectensterfte, omdat men grote gevolgen vreest. Mensen kunnen zeggen dat het allemaal onzin is, dat mag, maar de toekomst zal uitwijzen dat dat niet zo is. We gaan het zien.

Hier nog twee nieuwsitems van vandaag die illustreren wat ik bedoel:

https://www.nu.nl/binnenland/5946384/ge ... rland.html

https://nos.nl/l/2289963

jjmvaningen
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door jjmvaningen » vr 21 jun 2019, 09:18

vdiesveld schreef:Hier ben ik het volledig mee eens. De aantallen insecten zijn dramatisch aan het afnemen. Na Krefeld wijzen inmiddels steeds meer internationale onderzoeken hier op. De oorzaken hiervoor worden ook steeds duidelijker. Over een van die oorzaken mag hier op dit forum op een of andere manier slechts gefluisterd worden, dus ik zal daar niet weer over beginnen, anders word ik een zeur Afbeelding.
Hier nog twee nieuwsitems van vandaag die illustreren wat ik bedoel:
https://www.nu.nl/binnenland/5946384/ge ... rland.html
https://nos.nl/l/2289963
En vandaag 21 juni in de Trouw: https://www.trouw.nl/a/~ae30893d/

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door tomer » vr 21 jun 2019, 12:29

Tja, zijn honingbijen het grote probleem, of auto's, windmolens, landbouwgif, de klimaatsverandering of misschien wel chemtrails, electrosmog, vervuiling, plastic soup, de Chinezen...?
Met de overbevolking gaat er steeds meer natuur verloren aan landbouw, industrie, bebouwing,...
Verder moet het niet gezocht worden. Maar als dat beetje natuur dan nog overspoeld wordt door abnormaal veel bijenkasten, kan ik wel verstaan dat er concurrentie tussen insecten optreedt. Die bijen zijn dus niet de hoofdoorzaak van het probleem.


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten