Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Atlas2 » vr 05 jul 2019, 09:55

Zoals jullie konden lezen in dit onderwerp:
viewtopic.php?f=4&t=34254
kan een volk het lang volhouden in een schoorsteen.

Gisteren bij de eigenaresse geweest: zij had een zwerm aan de boom hangen welke niet uit die schoorsteen afkomstig was gezien de grootte (zeker 5 kilo bijen!) en vergeleken met de voorzwerm die voor een week terug al uit de schoorsteen gekomen was welke dan weer ongeveer een derde van die van gisteren groot was.
en zij gaf te kennen dat ze er eigenlijk zo langzamerhand overlast van ervaart.
Zelf heb ik kunnen constateren dat er bijen op de zolder/vliering rondvlogen die ergens uit de schoorsteen komen naar de zolder toe.
Het zijn er niet veel maar wordt het zolderluik geopend dan vliegen de dan daar nog levende bijen direct naar het licht toe de slaapkamers in.
Erg leuk is dat niet en ze wil er na zoveel jaren wel vanaf. Echter dan niet door het nest te laten verwijderen door een ongedierten bestrijder maar liever op een "bijvriendelijke" manier.

Ik heb haar gezegd dat het wellicht mogelijk is de bijen te lokken in een spaarkast met raampjes en deze voor het vlieggat te zetten.
Wel zie ik de practische mogelijkheden (zie foto) door de kast in de "kim" tussen schoorsteen en het schuine dak te plaatsen echter mij is het net té avontuurlijk.

Omgeving Hardenberg; voor het precieze van dorp en plaats graag even bericht.
Bijlagen
20190704_164008dak2.jpg
20190704_164012 (002)dak3.jpg
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Hans van der Post. » vr 05 jul 2019, 10:20

Bijen lok je niet uit hun huis.
Als je een lege bijenkast naast jou volken zet denk je dat een van jou bijenvolken naar die lege kast gaat verhuizen? :think:
Ja wel een zwerm uit jou kasten.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door tomer » vr 05 jul 2019, 10:33

In het ander topic zeg je dat de bijen er al 4-5 jaar zitten en dat de eigenares zegt dat ze er geen last van heeft.
Nu heeft ze er plots wel overlast van...?
De bijen krijg je niet uit de schouw zonder de schouw open te breken. Dat zou misschien nog wel kunnen als er pas een zwerm is ingetrokken. Een volk dat zich eenmaal gevestigd heeft komt er niet meer uit.
Ja, je kan de vliegbijen wegvangen door een kast te plaatsen tegen de opening in de schouw met een trechter ertussen, maar dat is geen oplossing. Koningin en broed blijven in de schouw.
Een bijvriendelijke oplossing is er dus niet, meestal wordt het nest in zo'n geval (illegaal) verdelgd...

Zeker dat de zwerm van gisteren geen nazwerm is van hetzelfde volk? Komt precies uit, een week na de eerste zwerm. De grootte van deze zwerm kan te verklaren zijn doordat de vorige zwerm gaan vliegen is voor jij aankwam, dus waarschijnlijk teruggevlogen naar de schoorsteen (oude koningin verloren tijdens het zwermen). Dan krijg je een enorme nazwerm.

Lippe

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Lippe » vr 05 jul 2019, 11:07

Ongediertebestrijding bellen of schoorsteen slopen. De eerste optie is goedkoper. Geen andere opties mogelijk.
Dus goedkoop maar bijen dood of duur en de bijen zijn gered.
Geen weldenkend imker gaat dit avontuur aan.
Dit jaar ook nog wel telefoon gehad van iemand met een zwerm in de spouw. Heb ze rechtstreeks verwezen naar de ongediertebestrijding.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Fish » vr 05 jul 2019, 11:12

tomer schreef:(illegaal)
Nee hoor. Wordt op Facebook ook overal maar geroepen. De honingbij is niet beschermd. Als iemand het tegendeel beweerd, zou ik graag zien waar dat staat. Ik heb persoonlijk uren gezocht, de hele flora- en fauna wetgeving doorgespit, naar EU-regels gekeken, maar er staat niets over onze honingbijen. Libellen, vogeltjes, alle inheemse zoogdieren (op ratten/muizen na), reptielen; die zijn wel beschermd. De honingbij niet.

Zou mooi zijn, maak je per ongeluk een bij dood bij het imkeren, meteen een forse boete. Wordt lastig nog een zware honingkamer of een dekplank terug te plaatsen. Wat als je wordt gestoken, dan sterft er ook een bij?

Over het lokken, ik geloof er ook niet zo in. Het bij-vriendelijkst is het openbreken van de schoorsteen, maar dit wordt een kostenplaatje. Gaat ook veel tijd in zitten van de imker. De veiligheid moet ook gewaarborgd zijn (steiger huren?). Ik pak liever die zwermpjes die laag aan een tak hangen, als ik bijen nodig heb. Uiteraard pleit ik voor zwerm verhindering.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Atlas2 » vr 05 jul 2019, 11:16

Tomer,
Zeker dat de zwerm van gisteren geen nazwerm is van hetzelfde volk? Komt precies uit, een week na de eerste zwerm. De grootte van deze zwerm kan te verklaren zijn doordat de vorige zwerm gaan vliegen is voor jij aankwam, dus waarschijnlijk teruggevlogen naar de schoorsteen (oude koningin verloren tijdens het zwermen). Dan krijg je een enorme nazwerm.
Hier had ik nog niet aan gedacht, dank je voor de andere invalshoek.
Alhoewel: Blijft wel dat het volk ontzettend stekerig was. Pfoe. echt een halve korf vol! zeker 5 kilo bijen. De onderrand kon nauwelijks om de zwerm heen. Ik wilde maar wat graag mijn jack aantrekken en zelfs later handschoenen.
dat was een beetje vreemd voor een volk wat net afkomt; daar kun je je handen zo doorheen halen. Ze hebben dan teveel honing bij zich om fatsoenlijk te kunnen steken.
Nee, er over nadenkend denk ik toch dat het een zwerm was die al een paar dagen vloog, alhoewel dit inderdaad niet met zekerheid is te zeggen.
Nazwerm kan inderdaad: er zaten 2 "tietjes" aan; vaak een teken van meerder koninginnen. Heb hem op een TBH gestort; zal straks even gaan kijken hoedie vliegt.
In het ander topic zeg je dat de bijen er al 4-5 jaar zitten en dat de eigenares zegt dat ze er geen last van heeft.
Nu heeft ze er plots wel overlast van...?
inderdaad ja. Maar ach... ze heeft ze jaren getolereerd:kanp toch? en wellicht dat de overlast nu ook inderdaad groter is dan anders. (beter, actiever leggend moertje misschien?)
Dit feit voedt toch mijn gedachten dat de zwerm niet uit de schoorsteen kwam. Ben op zolder geweest zoals je hebt kunnen lezen; niet alleen daar maar ook voor het vlieggat flink wat activiteit; doet niet onder voor een goede spaarkast met 2 broedbakken.
Laatst gewijzigd door Atlas2 op vr 05 jul 2019, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Atlas2 » vr 05 jul 2019, 11:19

Lippe,
Dit jaar ook nog wel telefoon gehad van iemand met een zwerm in de spouw. Heb ze rechtstreeks verwezen naar de ongediertebestrijding.
Inderdaad ik heb ook vorig jaar hetzelfde gedaan bij een ander geval.
Doet me trouwens denken aan dit schoorsteengeval: ook hier vinden ze op een gegeven moment een kier (of maken die) waardoor ze toch binnenshuis terechtkomen.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Atlas2 » vr 05 jul 2019, 11:23

Hans;
Bijen lok je niet uit hun huis.
Als je een lege bijenkast naast jou volken zet denk je dat een van jou bijenvolken naar die lege kast gaat verhuizen?
Nee tuurlijk niet, althans niet op die manier.
Wat ik bedoel is een kast(je) met uitgebouwde raat voor het vlieggat plaatsen en hopen (het nest wordt niet al teveel meer uitgebreid, moielijk dus, het is straks al augustus) dat dit ingenomen wordt door het volk en de koningin daar gaat leggen.
Einde seizoen dan kastje meenemen en de rest aan hun lot overlaten (tja het is niet anders, maar dat zullen er dan niet zoveel meer zijn)
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Atlas2 » vr 05 jul 2019, 11:35

Tomer,
Ik pak liever die zwermpjes die laag aan een tak hangen, als ik bijen nodig heb. Uiteraard pleit ik voor zwerm verhindering.
Tuurlijk, wie niet. Maar dat ze zoveel liefde voor de bij op kan brengen geeft me een warm gevoel. dus.....help ik graag. (waarschijnlijk alleen maar met advies maar oke)
illegaal
Is zeker geen sprake van. er zijn alleen maar richtlijnen opgesteld voor moedwillig doden door spuitschade. en dan nog wordt er pas proces verbaal opgemaakt bij bewezen en onderzochte schade.
Maar dit is eigenlijk weer een apart onderwerp
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door tomer » vr 05 jul 2019, 13:11

In België is het zo dat de brandweer een bijennest niet mag verdelgen, tenzij bij ernstige overlast. Eigenaars worden altijd doorverwezen naar een imker. Helaas gaat het dikwijls om bijen in een spouwmuur, schouw of dak en kan een imker het probleem ook niet oplossen. Dit jaar al 10x telefoon gekregen voor bijen in een muur/dak. De bijen worden uiteindelijk doodgemaakt door de eigenaar zelf met vergif, of door het gat in de muur dicht te maken... dat laatste is zeker geen goed idee als je niet wil dat ze allemaal in huis terecht komen.
Dikwijls gaat het om een nest bovenaan een woning waar mensen totaal geen last van hebben, maar ja...
Zwermverhindering kan veel overlast en dierenleed voorkomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten