Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door Fieke01 » di 09 jul 2019, 09:18

Morgen iedereen,
Ik heb een vraagje voor de meer ervaren imkers hier.
Onze imkermeter is een dame wiens echtgenoot vorig jaar overleed en die nu een viertal bijenkasten van hem heeft geerfd.
Ze heeft echter al een paar weken niet in haar bijen kunnen kijken omdat de oudere houten kasten volledig dicht zitten en ze ze zelf niet meer open krijgt.
Ik denk dat het over een combinatie van kromgetrokken hout en propolis gaat.
We hebben ze beloofd om komend weekend te gaan helpen om te proberen die kasten open te krijgen maar heeft er iemand goeie tips over hoe we dit veilig kunnen doen? We zijn zelf pas dit jaar gestart en werken met styropor kasten waarvan ik vanaf het begin de randen met vaseline heb ingesmeerd. Dat loopt inderdaad gesmeerd dus zelf kennen wij dat probleem niet.
Maar gaat het dan echt over brute kracht of zijn er truukjes om zo'n oude kasten toch uit elkaar te kunnen halen? De rompen zitten op elkaar vast.
Alvast bedankt voor alle mogelijke goeie raad!
Fieke

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer op te krijgen

Bericht door maartenkleijne » di 09 jul 2019, 09:22

Een stevig groot mes rondom los snijden/steken en dan loswrikken...
gr,
m

Lippe

Re: Houten bijenkast niet meer op te krijgen

Bericht door Lippe » di 09 jul 2019, 09:25

Ik ben slechts een beginner met nog maar amper 5 jaar ervaring, maar ga je toch een tip geven als dat mag...

Pak een sterk ijzerdraad en trek deze tussen de 2 kastdelen door. En voila je kunt de bak eraf pakken. Dit werkt uiteraard niet als de kastdelen niet koud op elkaar staan, maar in elkaar klikken zoals bij segebergers

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer op te krijgen

Bericht door Fieke01 » di 09 jul 2019, 09:33

Lippe schreef:Ik ben slechts een beginner met nog maar amper 5 jaar ervaring, maar ga je toch een tip geven als dat mag...

Pak een sterk ijzerdraad en trek deze tussen de 2 kastdelen door. En voila je kunt de bak eraf pakken. Dit werkt uiteraard niet als de kastdelen niet koud op elkaar staan, maar in elkaar klikken zoals bij segebergers

Ze staan inderdaad "koud" op elkaar want ik herinner me dat ze in het voorjaar problemen had met grote kieren waardoor de bijen langs achter uit de kast konden vliegen.
Dat is een schitterende tip! Bedankt Lippe! Dat kunnen we zeker proberen!

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door oldtimer » di 09 jul 2019, 09:58

Een kastbeitel met een hamertje doet wonderen
Alexander (Lex)

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door Fieke01 » di 09 jul 2019, 10:11

oldtimer schreef:Een kastbeitel met een hamertje doet wonderen
Thx Lex! We gaan er komend weekend gewoon vol tegenaan! Komt helemaal goed! Bedankt allemaal voor de goeie tips.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door Teake de Jong » di 09 jul 2019, 16:05

En als de koud op elkaar zittende kasten na het nodige gewrik met beitel e.d. ietsjes los beginnen te komen, achter de kast gaan staan.
De onderste kamer tussen de knieën klemmen (of door een helper stevig vast laten houden) en de bovenste kamer licht naar links of rechts draaien, zodat de verkleefde ramen van onder en bovenkamer van elkaar loskomen zonder de onderste ramen op te tillen.
Succes, ben benieuwd of het gaat lukken!
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door Eddy Geurtsen » di 09 jul 2019, 17:45

Kasten die al een tijd niet open zijn geweest, kunnen goed vast zitten. Maar het zijn lang niet altijd alleen de kastdelen die op elkaar kleven, vaak zijn de raampjes in boven- en onderbak ook aan elkaar gebouwd. Dat alles zorgt ervoor dat je de boel moeilijk los krijgt. Begin daarom met het los wippen van de raampjes in de bovenbak, dat scheelt al heel wat extra kracht.
Een andere mogelijkheid is, om de raampjes uit de bovenste bak tijdelijk in een andere bak te hangen, dan heb je alleen de lege bovenste bak nog om los te wrikken. Je zou dan zelfs van binnenuit (desnoods met een klein model breekijzertje, tussen de spleet boven de oortjes van de ramen) de boel voorzichtig open kunnen breken.

Propolis is erg kleverig en bij lage temperaturen soms zo hard als steen. Maar als het wat warmer wordt, is het veel plastischer. Oefen daarom een constante druk uit, bij het uit elkaar halen van de kastdelen. Geleidelijk aan zal de propolis zich dan gewonnen geven. Dat is beter dan de boel met geweld kapot breken. Succes ermee!

GbdWeg
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:34
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door GbdWeg » di 09 jul 2019, 18:31

Wat ook kan helpen is om 2 plamuur messen tussen de kasten te wrikken en daar een kast beitel tussen plaatsen.
Dan hoef je de beitel er niet met geweld tussen te rammen, en beschadig je de kast minder.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door Astrid Schoots » di 09 jul 2019, 18:37

Een metaaldraad erdoorheen trekken zal zeker goed werken op de markt met grote boerenkazen, maar als je er twee kasten mee wilt loskrijgen, vrees ik dat je dan zoveel bijen doormidden hebt gesneden dat het volk snel zal overkoken als de kast eenmaal open is, denk je niet?

De tip van Eddy om in fasen te werken en evt eerst de ramen over te zetten, lijkt me een goede oplossing als de kasten muurvast zitten, want idd het is meer het probleem van verkleefde ramen dan verkleefde bakken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Martijn1975 en 55 gasten