Vocht in de winter bestrijden

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Vocht in de winter bestrijden

Bericht door Toxiq » za 13 jul 2019, 20:53

In een ander draadje kwam warmte verlies en condensatie ter sprake
Nu ben ik met iets heel anders bezig waar toevallig ook condensatie en warmte verlies een belangrijk punt spelen
Daar wordt het gebruik van schapenwol veel aangeraden omdat schapenwol vocht kan opnemen/afgeven en daarbij ook nog eens goed isoleert

Dus vroeg ik mij af, als je nu eens een raam maakt dat goed aansluit in de kast en gevuld is met schapenwol (is in matten te krijgen) en dat afspant met vliegengaas zodat het vocht kan opnemen en dat plaatst als sluitraam

Zou dit positief bijdragen in de winter ?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vocht in de winter bestrijden

Bericht door Hans van der Post. » zo 14 jul 2019, 10:10

Begrijp iets niet, als je in de winter over de hele breette van de kast je vliegspleet openhoud kan het vocht naar buiten. Bij mij geen vochtige binnenkant van de kast.
!Hans.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Vocht in de winter bestrijden

Bericht door Toxiq » zo 14 jul 2019, 10:26

warmte/kou gaat condenseren, met name de hoeken is dat het ergste, wij hebben hier zelf al schimmel gehad (en dat komt door vocht) heb jij dit nog nooit gehad in kasten ?

Het is niet zozeer dat ik het wiel wil uitvinden, maar als het beter kan, waarom niet

Vorig jaar hadden we de kasten ingepakt met tempex platen, die sloten bij de hoeken niet lekker aan, dat gaan we dit jaar beter doen, dat zal al fors schelen, ook met warmte verlies

Lippe

Re: Vocht in de winter bestrijden

Bericht door Lippe » zo 14 jul 2019, 13:21

Dat inpakken met tempex veroorzaakt je schimmel. Het vocht kan dan toch niet goed weg.
Ik werk met houten kasten en heb nooit de lade eronder en nog nooit last van schimmel gehad.

Kijk eens naar de presentaties van Michael Palmer. Hij werkt met gewone houten kasten in Canada waar het -40 kan worden. Hij steekt dan ook de draak met imkers in onze gebieden die hun kasten helemaal inpakken als het een keertje -10 wordt en noemt de kunststof kasten ‘beer coolers’

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Vocht in de winter bestrijden

Bericht door Toxiq » zo 14 jul 2019, 14:35

Lippe schreef:Dat inpakken met tempex veroorzaakt je schimmel. Het vocht kan dan toch niet goed weg.
Ik werk met houten kasten en heb nooit de lade eronder en nog nooit last van schimmel gehad.

Kijk eens naar de presentaties van Michael Palmer. Hij werkt met gewone houten kasten in Canada waar het -40 kan worden. Hij steekt dan ook de draak met imkers in onze gebieden die hun kasten helemaal inpakken als het een keertje -10 wordt en noemt de kunststof kasten ‘beer coolers’
Hmmm, zo had ik het nog niet bekeken, dat probleem steekt dan al de kop op als je de kasten schilderd ? verf is min of meer wel ademend, maar in hoeverre, is dat dan wel genoeg ?

Ik zal de filmpjes eens kijken, bedankt

Lippe

Re: Vocht in de winter bestrijden

Bericht door Lippe » zo 14 jul 2019, 17:28

Heb het eerste jaar ook een keer de fout gemaakt om bijenkasten af te lakken. Nu na 4 jaar bladdert de boel en trek ik de lak inclusief verf zo van de kast af tot op het blanke hout. De kast kon blijkbaar niet meer goed ademen.
Sindsdien gebruik ik gewone muurverf van de gamma.

De filmpjes van Palmer staan onder het kanaal van de National Honey Show. Bijen kunnen echt extreme kou weerstaan, zolang ze maar geen last van tocht en/of vocht hebben.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Vocht in de winter bestrijden

Bericht door Toxiq » zo 14 jul 2019, 18:46

Voor afbladeren ben ik niet zo bang, ik heb beits gebruikt... tot de oudste kasten zijn 2 jaar oud en geen enkel spoor dat de verf/beits slecht word of loslaat\

Niettemin, bedankt voor de tips, ik ga zeker eens bekijken

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Vocht in de winter bestrijden

Bericht door gijs.v » di 16 jul 2019, 06:54

De kast wordt aan de binnenzijde bedekt met een laagje propolis. Hoe dampdicht is propolis of laat het wel vocht door. De buitenkant moet dan wel kunnen ademen (damp open).




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vocht in de winter bestrijden

Bericht door Tieme » di 16 jul 2019, 08:03

Houten kasten goed beitsen en 's zomers en 's winters de varroalade onder de dekplank bewaren. Geen schimmelende raten. De volken broeden niet te vroeg. Ideaal.

De varroalade gebruik ik alleen om de val van mijten te controleren en de kast dicht te houden bij een mierenzuur / thymol behandeling en om de volkjes in het voorjaar (april/mei) te helpen in het geval van plots opduikende nachtvorsten.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Vocht in de winter bestrijden

Bericht door Toxiq » di 16 jul 2019, 09:46

Thieme, met welke reden bewaar je de varoalade onder de dekplank, is dat omdat het gewoon een handig plekje is en je hem zo bij de kast hebt, of is er een meer functionele reden

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten