bestrijding varroa

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: bestijding varroa

Bericht door Fieke01 » di 16 jul 2019, 09:19

oldtimer schreef:Ik gebruik al jaren API Life Var, geweldige werking en makkelijk. Schud zwermen of afleggers sproei ik met de bekende oxaaloplossing, ook prima.
In December doe ik sinds enkele jaren nu ook het druppelen met oxaaloplossing en suikerwater. (Zie voor de verhoudingen hier op het forum)
De December actie heeft voor mij geen zichtbare voordelen. De Api Life Var strips (3euro p/stuk voor twee volken) moeten gelegd worden als het nog warm is, dus augustus, liefst boven de 25 graden.
Ik ben er nu al mee bezig met kasten zonder Honingkamers.
Ook gebruik ik zo tussendoor de vervanger van Hive Clean, Varomed.



In het verleden heb ik ook wel mierenzuur gebruikt, voor mij is het niks met die dispensers en dat gevaarlijke spul. Daar is zelfs een imker aan overleden.
Maar ieder zijn ding :handgestures-thumbup:
Deze heb ik nu ook besteld, ik ben als beginnend imker ook doodsbang voor die oxaalzuurbehandelingen.
Die varomed strips lijken mij ook iets gebruiksvriendelijker, al hoop ik dat de temperatuur weer wat stijgt want dat van die 25° wist ik nog niet.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: bestijding varroa

Bericht door Fieke01 » di 16 jul 2019, 09:32

En wat met Thymovar? Dat is toch toegelaten in Belgie (na de dracht natuurlijk)?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: bestijding varroa

Bericht door Fish » di 16 jul 2019, 10:22

Fieke01 schreef:Deze heb ik nu ook besteld, ik ben als beginnend imker ook doodsbang voor die oxaalzuurbehandelingen.
Die varomed strips lijken mij ook iets gebruiksvriendelijker, al hoop ik dat de temperatuur weer wat stijgt want dat van die 25° wist ik nog niet.
Varromed is een druipmethode, het zijn geen strips. Je krijgt een flesje zeg maar. Omdat het feitelijk een 4% oxaalzuuroplossing is, botst het wel met je angst voor dergelijke behandelingen.
Fieke01 schreef:En wat met Thymovar? Dat is toch toegelaten in Belgie (na de dracht natuurlijk)?
Ja dat is toegestaan, wel jaarlijks afwisselen met een ander middel want er schijnt wat resistentie te zijn. Dit is een interessant document wat betreft de bestrijding in België, helaas nog geen versie voor 2019.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: bestrijding varroa

Bericht door Fieke01 » di 16 jul 2019, 13:49

Fish schreef:
Fieke01 schreef:Deze heb ik nu ook besteld, ik ben als beginnend imker ook doodsbang voor die oxaalzuurbehandelingen.
Die varomed strips lijken mij ook iets gebruiksvriendelijker, al hoop ik dat de temperatuur weer wat stijgt want dat van die 25° wist ik nog niet.
Varromed is een druipmethode, het zijn geen strips. Je krijgt een flesje zeg maar. Omdat het feitelijk een 4% oxaalzuuroplossing is, botst het wel met je angst voor dergelijke behandelingen.
Fieke01 schreef:En wat met Thymovar? Dat is toch toegelaten in Belgie (na de dracht natuurlijk)?
Ja dat is toegestaan, wel jaarlijks afwisselen met een ander middel want er schijnt wat resistentie te zijn. Dit is een interessant document wat betreft de bestrijding in België, helaas nog geen versie voor 2019.
Je hebt gelijk Fish, ik was te snel, ik heb de Thymovar besteld.
Voor mij is het duidelijk nog allemaal één pot nat! Hahaaa...
Ik ben namelijk behoorlijk geschrokken afgelopen weekend, ik had darrenraat uitgesneden en me dan aan de onsmakelijke taak gezet van die darrenlarven eruit te pulken en eens goed te kijken of er inderdaad varroa in zat. Man man... Telkens ik zo'n cel openbrak kwamen er meerde mijten uitgekropen. Zo vies!
Dus zondag de honing eraf gehaald en geslingerd om nu snel te kunnen behandelen. Alleen duurt het tot donderdag voor die Thymovar die ik zondag bestelde geleverd wordt.
Ik hoop dat het dan al niet te laat is.
Ik weet het, misschien een beetje te ongerust maar toch...

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bestrijding varroa

Bericht door Theo777 » wo 17 jul 2019, 12:10

oldtimer schreef: Van de Api Life Var volg ik niet de gebruiksaanwijzing maar mijn ervaring. Gebruik een halve strip voor een 10 raams Dadant volk.
Snij die halve strip in vier stukjes en verdeel deze vier stukjes rond het broednest op de ramen. Zo kun je twee volken met 1 strip doen.
Een kwart stukje van die helft past mooi over twee toplatten.
1 x in augustus is bij mij voldoende als de varoa druk niet al te hoog is.
Ik sluit tijdens deze behandeling de bodem van de kasten af met de varoa lades.
Hoi Lex, en deze mindering vh middel werkt net zo goed als wat de beschrijving zegt dus? das veel meer strips per volk.....

Groet Theo

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: bestrijding varroa

Bericht door oldtimer » wo 17 jul 2019, 18:40

Werkt uitstekend Theo.
Alexander (Lex)

Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: bestrijding varroa

Bericht door Erna » wo 17 jul 2019, 21:07

Mierenzuur is het enige product dat ook in het gesloten broed mijten dood. Maar natuurlijk moet je met verstand omspringen met dat product het is een uiterst gevaarlijk product en een gelaatsmasker gebruiken is geen overbodige luxe.
Maar ik vind de resultaten altijd nog het beste als je bij de juiste temperaturen verdampt zal het volk er ook weinig onder lijden en daarna weer zoveel gezonder zijn.
MVG Erna

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: bestrijding varroa

Bericht door gerard.b.w.vos » do 18 jul 2019, 10:17

Kom bij het tellen van de mijten regelmatig witte mijten tegen.
Dat zouden mannelijke mijten zijn.
De bruine zijn de vrouwtjes.

Klopt dat?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: bestrijding varroa

Bericht door gijs.v » vr 19 jul 2019, 06:43

gerard.b.w.vos schreef:Kom bij het tellen van de mijten regelmatig witte mijten tegen.
Dat zouden mannelijke mijten zijn.
De bruine zijn de vrouwtjes.

Klopt dat?
Volgens mijn zijn de lichte de jeugdigen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: bestrijding varroa

Bericht door Erna » vr 19 jul 2019, 15:13

BuzzLightyear schreef:Ik doe alleen oxaalzuur in de winter en ik snij 2x darrenraat.
Zeer effectief snel en makkelijk toe te passen. Tevens goedkoop.
Ook in kant en klare oplossingen te koop, hoef je zelf niet te mengen.
Ik denk dat ge wat kort door de bocht gaat als ik zie dat je imker bent van 2017 :o

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 69 gasten