Bijensteken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Vick
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 19 jul 2019, 10:56
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Zwart,Carnica en Buckfast
Contacteer:

Bijensteken

Bericht door Vick » vr 19 jul 2019, 14:08

Als zeer geïnteresseerde amateur om met bijen te beginnen stel ik mij de vraag of het sowieso mogelijk is om ‘ stekenvrij’ te imkeren mits goede bescherming bij het werken aan de kast.

Suus
Berichten: 19
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 07:49
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica en Buckfast
Contacteer:

Re: Bijensteken

Bericht door Suus » vr 19 jul 2019, 16:06

Dat is vrijwel onmogelijk. Met zachtaardige volken en goede bescherming kom je ver, maar geen steek....ik geloof er niet in.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Bijensteken

Bericht door Cor Van Pelt » zo 21 jul 2019, 04:58

En waarom stekenvrij??

Steke bin goed voor de rimmetiek!!

Niet bang zijn voor een steekje,tenzij je er niet tegen kan,maar word dan geen imker!

Groeten uit Alberta.

Cor VP.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Bijensteken

Bericht door DontPanic » zo 21 jul 2019, 10:40

Murphy's law, "Anything that can go wrong will go wrong".

Uiteindelijk zul je altijd wel ergens een foutje maken, iets over het hoofd zien of gewoon domme pech hebben. :D Gestoken worden hoort er wat mij betreft bij. Al zijn er in andere landen zoals de Filipijnen ook steekloze bijen die honing produceren.

Toch denk ik dat de kans om gestoken te worden mits je je pak aanhoud, goede handschoenen gebruikt, en je broek in je sokken / laarzen stopt vrij gering is.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensteken

Bericht door Hans van der Post. » zo 21 jul 2019, 14:33

DontPanic schreef:Murphy's law, "Anything that can go wrong will go wrong".

Uiteindelijk zul je altijd wel ergens een foutje maken, iets over het hoofd zien of gewoon domme pech hebben. :D Gestoken worden hoort er wat mij betreft bij. Al zijn er in andere landen zoals de Filipijnen ook steekloze bijen die honing produceren.

Toch denk ik dat de kans om gestoken te worden mits je je pak aanhoud, goede handschoenen gebruikt, en je broek in je sokken / laarzen stopt vrij gering is.
Is dit echt waar:
- grote handschoenen aan,
- overal
- grote laarzen
- grote bijenkap
dit is toch geen hobby om de hebben
!Hans.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Bijensteken

Bericht door DontPanic » zo 21 jul 2019, 14:48

Hans van der Post. schreef:
DontPanic schreef:Murphy's law, "Anything that can go wrong will go wrong".

Uiteindelijk zul je altijd wel ergens een foutje maken, iets over het hoofd zien of gewoon domme pech hebben. :D Gestoken worden hoort er wat mij betreft bij. Al zijn er in andere landen zoals de Filipijnen ook steekloze bijen die honing produceren.

Toch denk ik dat de kans om gestoken te worden mits je je pak aanhoud, goede handschoenen gebruikt, en je broek in je sokken / laarzen stopt vrij gering is.
Is dit echt waar:
- grote handschoenen aan,
- overal
- grote laarzen
- grote bijenkap
dit is toch geen hobby om de hebben
Ik ken een paar imkers die dat inderdaad altijd doen, maar het mooist is om zonder kap en handschoenen te werken!

Vick
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 19 jul 2019, 10:56
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Zwart,Carnica en Buckfast
Contacteer:

Re: Bijensteken

Bericht door Vick » zo 21 jul 2019, 19:25

Bedankt voor al jullie tips en adviezen. Het ging er mij om dat ik al sinds kleins af aan gefascineerd ben door bijen maar nooit echt de stap heb durven zetten. Ik reageer matig sterk op bijensteken en heb er medicatie voor in geval van maar ik wil er niet langer meer mee wachten. Dat was de reden van mijn vraag. Is het dan zo dat al die imkers die vrij met de bijen werken niet echt meer gestoken worden ? of reageren ze er niet meer op ?

Toch bedankt voor jullie advies.

Christof
Beginnende liefhebber imkerij :be5:

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Bijensteken

Bericht door DontPanic » ma 22 jul 2019, 08:39

Vick schreef:Bedankt voor al jullie tips en adviezen. Het ging er mij om dat ik al sinds kleins af aan gefascineerd ben door bijen maar nooit echt de stap heb durven zetten. Ik reageer matig sterk op bijensteken en heb er medicatie voor in geval van maar ik wil er niet langer meer mee wachten. Dat was de reden van mijn vraag. Is het dan zo dat al die imkers die vrij met de bijen werken niet echt meer gestoken worden ? of reageren ze er niet meer op ?

Toch bedankt voor jullie advies.

Christof
Beginnende liefhebber imkerij :be5:
Wat bedoel je met matig sterk reageren? Zwelling op / rondom de plek waar je gestoken wordt is normaal, zelfs als het flink opzwelt. Deze reactie wordt stukken minder tot bijna geen reactie bij vele imkers naarmate zij vaker gestoken worden (denk aan +/- 50 keer in de eerste 2 jaar). Het is dus niet zo dat zij helemaal niet meer gestoken worden.

Als je het hebt over een echte allergische reactie, dan is het een ander verhaal. Dan heb je symptomen als rode huid (over het hele lichaam), moeilijk ademhalen door zwellen van tong, dalende bloeddruk, duizeligheid, geblokkeerde luchtwegen etc. In dit geval zijn er volgens mij desensibilisatie wespen/bijengif kuren in bepaalde ziekenhuizen.

Verder variëren bijenvolken in de mate van defensief gedrag. Imkers doen aan selectie, onder andere op zachtaardigheid. Verder worden koninginnen die zeer defensieve / stekerige nakomelingen produceren vervangen door meer zachtaardige koninginnen. Dit zorgt voor volken waarmee makkelijk zonder kap / handschoenen te werken valt.

Als je niet daadwerkelijk allergisch bent, gewoon beginnen! Zoek een lokale imker en vraag of je mee kunt lopen, en volg een imkercursus! Tijdens de cursus heb je dan tijd genoeg om te ontdekken of je er mee door wilt gaan of niet. Het is een geweldige hobby!

Lippe

Re: Bijensteken

Bericht door Lippe » ma 22 jul 2019, 09:37

Beste Vic, doe gewoon een basiscursus volgend jaar dan heb je een goed beeld van wat je te wachten staat. Gaat het niet of vind je het niet leuk dan ga je niet verder, zonder al eerst een hoop materiaal te hebben aangeschaft.

Persoonlijk imker ik met schoothondjes en met de weersvooruitzichten komende week draag ik enkel een korte broek als ik in de bijen werk. Maar dat betekent zeker niet dat ik nooit wordt gestoken. Vaak gebeurd dit als ik een bij per ongeluk plet tussen vinger en oortje van het raam.

Ben wel steekvast geworden na 4 seizoenen. Een prik doet altijd wel even pijn, de ene prik meer dan de ander. Na een minuutje is de pijn weg ontstaat er heel zelden nog lichtelijk zwelling.

Hoe vaker je wordt gestoken, hoe steekvaster je wordt.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijensteken

Bericht door bee-tree » ma 22 jul 2019, 11:18

Hans van der Post. schreef:
DontPanic schreef:Murphy's law, "Anything that can go wrong will go wrong".

Uiteindelijk zul je altijd wel ergens een foutje maken, iets over het hoofd zien of gewoon domme pech hebben. :D Gestoken worden hoort er wat mij betreft bij. Al zijn er in andere landen zoals de Filipijnen ook steekloze bijen die honing produceren.

Toch denk ik dat de kans om gestoken te worden mits je je pak aanhoudt, goede handschoenen gebruikt, en je broek in je sokken / laarzen stopt vrij gering is.



Is dit echt waar ? :
- grote handschoenen aan,
- overal
- grote laarzen
- grote bijenkap
dit is toch geen hobby om te hebben
In bovenstaande citaten van !Hans en Dontpanic
kan ik me grotendeels vinden. Vooral met de spot die !Hans drijft
met "geharnaste imkerridders".

Grotendeels, als het om volwassenen gaat, maar niet voor kinderen
van 8 tot 12 jaar, zoals de foto laat zien die gemaakt is tijdens
de cursus in Weert. Er is ook een videofilmpje te zien over de jonge
cursisten op het moment dat ze raten aan het ontzegelen zijn
en slingeren,als je de volgende site opzoekt :
http:|www.1limburg.nl|l|86518 Zj. :b10:
IMG_20190718_203020_2.jpg
Ongewapende inspectie van het volk dat inwoning heeft van een wespennest.
Zie topic : Broed boven en onder het 'kleedje'.
De bak met het wespennest heb ik er af getild en zal op 'n foto te zien zijn
in het topic "Broed ..enz."
Image-1 (2).png
Kinderen die van bijen houden zijn in de gelegenheid zich te verkleden
als magiër of schermer of ruimtevaarder als Niels Armstrong van 60 jaar
geleden op zijn reis naar de Maan. Daar is pas echt durf voor nodig en
passende kleding. Lachwekkend zijn de imkers die zogenaamde makke bijen
hebben en zich stomweg in een wit 'harnas' vertonen op T.V.
Image-1 (2).png (97.38 KiB) 3659 keer bekeken

P.S. Dezelfde opvattingen en ervaringen als het om dit thema gaat
heb ik als Lippe. Als het rustig en lekker warm weer is
en er goede dracht is,
werk ik 'ongeharnast' in mijn westerwolder bijenvolken.
Handschoenen draag ik vrijwel nooit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten