In het nieuws

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: In het nieuws

Bericht door Jaap v.Popering » za 20 jul 2019, 12:23

vdiesveld schreef:Klopt, maar ik wilde zeggen dat verdwenen soorten na dertig jaar best kunnen terugkeren,
Dan waren deze niet verdwenen !

Met een actieradius van enkele honderden meters zullen deze nog in de buurt aanwezig moeten zijn .

vdiesveld

In het nieuws

Bericht door vdiesveld » za 20 jul 2019, 13:32

Sommige wilde bijen hebben als ze zich ergens vestigen in een leefgebied inderdaad een actieradius van enkele honderden meters. Maar op zoek naar zo’n geschikt leefgebied kunnen zij veel en veel verder vliegen. Tientallen kilometers. Bovendien liften terugkerende soorten vaak mee met bijvoorbeeld boten.
Ik ben nu met vakantie, maar als ik meer tijd heb zal ik wel een lijstje met soorten maken, die teruggekeerd zijn in Nederland na natuurherstel, als je wilt.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: In het nieuws

Bericht door gijs.v » ma 22 jul 2019, 06:57

vdiesveld schreef:Sommige wilde bijen hebben als ze zich ergens vestigen in een leefgebied inderdaad een actieradius van enkele honderden meters. Maar op zoek naar zo’n geschikt leefgebied kunnen zij veel en veel verder vliegen. Tientallen kilometers. Bovendien liften terugkerende soorten vaak mee met bijvoorbeeld boten.
Ik ben nu met vakantie, maar als ik meer tijd heb zal ik wel een lijstje met soorten maken, die teruggekeerd zijn in Nederland na natuurherstel, als je wilt.
Succes verhalen zijn absoluut welkom.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

vdiesveld

In het nieuws

Bericht door vdiesveld » ma 22 jul 2019, 16:18

Hieronder een weblink naar 52 volumes van Nederlandse Faunistische Mededelingen. Publicaties van studiegroepen van EIS en andere professionele- en amateur onderzoekers.
Het merendeel van de publicaties gaat om ontdekkingen van nieuwe èn teruggekeerde soorten ongewervelden (voornamelijk insecten) in Nederland. Vooral bij de teruggekeerde insecten gaat het in de meeste gevallen om gebieden waar natuurherstel is bewerkstelligt: verbetering van de waterkwaliteit van bijvoorbeeld onze rivieren, herontwikkeling van ooibossen langs deze rivieren, herstel van veen- en heidegebieden, maar ook simpelere maatregelen als het laten liggen van omgevallen bomen in bosgebieden. Het herstellen van bloemrijke weidegebieden zou hier in de toekomst heel mooi tussen passen.

Even helemaal naar onderen scrollen voor de jaargangen. Publicaties ouder dan 2 jaar zijn gratis als pdf te downloaden. Heel interessant voor mensen die verder de natuur in kijken, dan alleen naar de honingbij.

https://science.naturalis.nl/en/researc ... dedelingen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten