Moerwissel?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Lippe

Re: Moerwissel?

Bericht door Lippe » do 18 jul 2019, 10:37

Ik weet niet hoe raszuiver je bijen zijn, maar kom persoonlijk steeds vaker tot de conclusie dat de literatuur meer ziet op bastaardbijen.

Zwermstemming in mijn volken betekent amper 5 cellen. Het feit dat er geen stille wissel op komst is verraad zich doordat de cellen wel langs de randen zitten.
Na ingrijpen om zwermen te voorkomen bijten de bijen al snel de doppen af.

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Moerwissel?

Bericht door Klaas133 » do 18 jul 2019, 21:40

Fish schreef:Dan ben je in ieder geval te laat voor actie, een zwerm zou al zijn vertrokken. Als de moer er nog in loopt waren het wisselcellen.
Is dat niet mogelijk met een moer van dit jaar?

spalma
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 13:48
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Moerwissel?

Bericht door spalma » do 25 jul 2019, 20:37

UPDATE:
Kort na mijn laatste bericht hier hebben we uiteindelijk alle doppen verwijderd.
Vandaag keken we weer, na 10 dagen en hebben 2 ramen vervangen voor nieuwe waarop meerdere (zwerm?)doppen, zo'n 5 stuks, zaten en één uitgelopen dop. We hebben 3 ramen bekeken en de overige 7 nog niet. Grote kans dat daar nog meer doppen op zitten. De doppen zaten overal verspreid, niet per se langs de randen.

Dit zou betekenen dat wij mogelijk een dop over het hoofd hebben gezien. De dop kan niet van de laatste check zijn, omdat dit 10 dagen geleden is (+3 = 13 dagen), mogelijk is er dus een nieuwe koningin in de kast. Omdat de kast nog steeds heel erg vol is, hebben we het idee dat er nog geen zwerm is geweest.

Wat adviseren jullie ons om te doen en wat verwachten jullie dat er nu gebeurt?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moerwissel?

Bericht door Hans van der Post. » do 25 jul 2019, 21:07

Heb je nog gekeken naar eitjes? als die er inzitten en je hebt een uitgelopen dop gezien zit de leggende moer er nog in.
- dus het is een stille wissel.
!Hans.

spalma
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 13:48
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Moerwissel?

Bericht door spalma » vr 26 jul 2019, 13:01

Hoi Hans,

Zojuist de kast bekeken. Er zijn 3 ramen met broed, 2 nieuwe ramen en ongeveer 5 met honing. Er waren geen eitjes en larven (alleen van darren). Alle doppen die er nu nog waren heb ik verwijderd. Onze oude moer heeft een geknipte vleugel en we hebben het idee dat er nog niet bijen weg zijn. Wat zal er nu gebeuren? Wij hebben het idee dat de kast niet overvol is aan bijen. Mogelijk denken ze hier zelf anders over. Waarschijnlijk zit er nu dus een oude en een nieuwe moer in de kast.

Lippe

Re: Moerwissel?

Bericht door Lippe » vr 26 jul 2019, 17:34

Wat er zal gebeuren is dat de nieuwe jonge moer op bruidsvlucht gaat en ze met een week of 2 aan de leg gaat. Soms wordt de oude moer direct door bijen afgedankt, soms gaat ze zelfs mee de winter in.
Uiteindelijk zal de jonge moer overblijven.
Als je niet heel goed oplet merk je hier waarschijlijk niets van, want de oude moer zit er wellicht nog in en legt ook nog door. Je zult misschien dus geen broedstop hebben.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moerwissel?

Bericht door Hans van der Post. » vr 26 jul 2019, 22:13

Lippe heb je een stille wissel al vaak meegemaakt? :think:
!Hans.

Lippe

Re: Moerwissel?

Bericht door Lippe » za 27 jul 2019, 00:02

Dat heb ik, maar ik laat me graag corrigeren...

spalma
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 13:48
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Moerwissel?

Bericht door spalma » do 08 aug 2019, 16:18

UPDATE
Afgelopen maandag hebben we een kijkje genomen in de kast. Er was heel veel honing, nog een beetje dichte broed waarvan de jonge bijen ter plekke uit de cellen liepen, heel weinig darrenbroed, geen doppen of zwermcellen. Geen eitjes of larven.

Kan dit duiden op een rustig volk omdat er een mogelijk een koningin aanwezig is? We hebben haar (en haar moeder) niet gezien.

spalma
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 13:48
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Moerwissel?

Bericht door spalma » wo 14 aug 2019, 17:01

UPDATE

Nog steeds geen eitjes, wel een ruim volk, geen darrenbroed, een paar speeldoppen. Veel honing, wat stuifmeel en verder lege cellen.
Zou het kunnen dat de koningin nog aan de leg moet na nu zo'n 4 weken? We hebben haar nog niet weten te vinden. De oude moer lijkt te zijn vertrokken of leeft niet meer. Anders had zij nog eitjes gelegd toch?
Hoe lang moeten we wachten op eitjes van een nieuwe moer en/of hoe snel moeten we een nieuwe koningin invoeren om te voorkomen dat het volk uitsterft?

Graag jullie advies! Alvast bedankt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten