prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.

Prijs voor een potje met voorjaars-/zomerhoning, 450 gram

Peiling eindigde op wo 07 aug 2019, 21:24

1. gratis
1
3%
2. 2,0 euro
1
3%
3. 2,5 euro
0
Geen stemmen
4. 3,0 euro
1
3%
5/ 3,5 euro
1
3%
6. 4,0 euro
2
7%
7. 4,5 euro
4
14%
8. 5,0 euro
12
41%
9. 5,5 euro
2
7%
10. 6,0 euro of meer
5
17%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Bericht door Hans van der Post. » do 11 jul 2019, 09:46

gijs.v schreef:Je kan de prijs rustig hoger houden als je weinig oogst. Voor wie de prijs te hoog is gaat wel naar een ander. Minder dan 6euro vind ik eigenlijk te laag voor 450gr.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vind je bijenhouden nog leuk? Of moeten de kosten en baten van je hobby altijd op nul uitkomen? :think:
!Hans.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Bericht door gijs.v » vr 12 jul 2019, 06:56

Hans van der Post. schreef:
gijs.v schreef:Je kan de prijs rustig hoger houden als je weinig oogst. Voor wie de prijs te hoog is gaat wel naar een ander. Minder dan 6euro vind ik eigenlijk te laag voor 450gr.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vind je bijenhouden nog leuk? Of moeten de kosten en baten van je hobby altijd op nul uitkomen? :think:
Bijenhouden is zeker leuk. Voor mij zijn er alleen kosten en soms een klein beetje baten. Op nul zijn ze nog nooit uitgekomen. De prijs van de honing van de imker mag van mij rustig wat hoger. Het dekt de kosten voor mij toch niet, daar heb ik een baan voorAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lippe

Re: prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Bericht door Lippe » vr 12 jul 2019, 13:12

Het is dat ik dit jaar een uitbreiding van het bijenbestand heb gedaan en daardoor meer geld kwijt ben dan dat het me heeft oplevert, maar een hobby mag van mij geld kosten. Als ik op nul of in de plus uit kom is dat alleen maar mooi meegenomen, maar ik streef er niet naar ofzo.

Verder ken ik jullie drachtgebieden niet, maar als ik voor mezelf spreek dan lijkt mij toch dat je met 5 productievolken een gemiddelde opbrengst van 100kg per jaar moet kunnen halen. Een volle HK in het voorjaar en een volle in de zomer. Dat zijn 200 potjes á € 5,- is € 1.000. Zonder bijzondere aanschaffen zoals kasten, slingermateriaal etc. lijkt het me lastig om dan nog in de min uit te komen. En dan reken ik de verkoop van moeren en volken nog niet eens mee, maar okay dat doet niet iedereen. En ik ben zelf absoluut niet zuinig, ik koop kant en klare raampjes en wafel en geef ook het nodig weg. Al mijn materiaal schaf ik in principe nieuw aan.

Sorry, een beetje off topic dit :whistle:

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Bericht door crunx » wo 07 aug 2019, 22:22

Lippe schreef:
vr 12 jul 2019, 13:12
lijkt het me lastig om dan nog in de min uit te komen. En dan reken ik de verkoop van moeren en volken nog niet eens mee, maar okay dat doet niet iedereen.
Nou ik kan wel dingen opnoemen dan komt 90% van de Nederlandse imker echt wel op de min uit hoor.
Het is misschien meer van hoe eerlijk en zakelijk kijk je naar je "hobby".

Ik durf namelijk wel te zeggen dat er hier weinig mensen zijn die de uren die ze erin steken durven te berekenen tegen een tarief dat ze eigenlijk moeten rekenen. Laten we het niet eens hebben over alle andere kosten.

Maar goed terug naar de stelling; een eerlijke prijs vragen voor het product mag echt wel hoor. Wat dat is dat is aan ieder voor zich maar mijn prijsstelling is niet om te concurreren met een supermarkt.

Hier gewoon een bedrag van 6,- voor een mooie pot van 350gr. Met echte honing, geen sjoemelzooi. Die hebben ze op genoeg andere plekken in het land wel. Etiketten en al erop, gewoon compleeet.
Niemand die daar raar over doet, en iedereen die dat snapt.
Krijg vaak genoeg mensen die meerdere kilo's kopen zodat ze een heel jaar vooruit kunnen.
Ik raad het ieder aan om die prijs minimaal te hanteren.

Lippe

Re: prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Bericht door Lippe » vr 30 aug 2019, 12:51

crunx schreef:
wo 07 aug 2019, 22:22
Nou ik kan wel dingen opnoemen dan komt 90% van de Nederlandse imker echt wel op de min uit hoor.
Het is misschien meer van hoe eerlijk en zakelijk kijk je naar je "hobby".

Ik durf namelijk wel te zeggen dat er hier weinig mensen zijn die de uren die ze erin steken durven te berekenen tegen een tarief dat ze eigenlijk moeten rekenen. Laten we het niet eens hebben over alle andere kosten.
Ben benieuwd hoe je dan toch in de min uitkomt...?

De uren die tel je niet voor je hobby, dat is wel een dooddoener. Daarvoor is het hobby.
Als je de bijen een minimum loon doet, dan kost een potje honing +/- € 250.000,- Een opmerking van hetzelfde niveau niet waar...

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Bericht door crunx » ma 02 sep 2019, 00:51

Lippe schreef:
vr 30 aug 2019, 12:51

Ben benieuwd hoe je dan toch in de min uitkomt...?

De uren die tel je niet voor je hobby, dat is wel een dooddoener. Daarvoor is het hobby.
Als je de bijen een minimum loon doet, dan kost een potje honing +/- € 250.000,- Een opmerking van hetzelfde niveau niet waar...
Nou ik denk dat ieder wel denkend persoon na kan gaan dat je met uur loon het uurloon neemt van de imker, net als dat de boer dat doet voor hem en niet voor z'n kippen per stuk.....

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Bericht door Hans van der Post. » ma 02 sep 2019, 10:01

crunx schreef:
ma 02 sep 2019, 00:51
[...........]
Nou ik denk dat ieder wel denkend persoon na kan gaan dat je met uur loon het uurloon neemt van de imker, net als dat de boer dat doet voor hem en niet voor z'n kippen per stuk.....
Volgende vraag: "wat is het uurloon van de imker"?
!Hans.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Bericht door crunx » ma 02 sep 2019, 13:22

Hans van der Post. schreef:
ma 02 sep 2019, 10:01
Volgende vraag: "wat is het uurloon van de imker"?
In dit geval verwijs ik graag eerst terug naar dit stukje tekst
"Het is misschien meer van hoe eerlijk en zakelijk kijk je naar je "hobby".
Ik durf namelijk wel te zeggen dat er hier weinig mensen zijn die de uren die ze erin steken durven te berekenen tegen een tarief dat ze eigenlijk moeten rekenen."


Als je het dus echt eerlijk zou moeten doen, zou je dan je uurloon moeten rekenen wat je "anders" had verdiend in die uren.
Bij werklozen/ aow-ers bereken je dus niet het huidige inkomen maar verreken je dat.
Dat kan in een enkel geval wat moeilijker zijn te berekenen, maar in vele gevallen is dat goed te doen.

Je mag van mij zelfs een nationaal minimumloon hanteren.
Of je berekend het bedrag wat je minimaal moet binnen harken volgens de belastingdienst om bestaansrecht te hebben.

Hoe dan ook, ik denk dat je niet op de details nu moet gaan zitten. Volgens mij ging dit stukje meer over het wel of niet draaien van zwarte cijfers.
Ik wil het best voor iedere imker zelf gaan berekenen, drinken we een kop koffie en hebben we het erover. En bij afloop doe ik je mijn factuur.



Maar ik denk dat iedere imker allang weet hoe de silhouette van hun financieele gedeelte eruit ziet.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Bericht door Fish » ma 02 sep 2019, 15:57

Ik vind het helemaal geen gek idee om op deze manier een hobby te evalueren, maar voor iedere hobby imker zal gelden dat de balans wordt gecorrigeerd met een hoop plezier. Verder kan ik mij ook goed voorstellen dat je door zo'n evaluatie gaat nadenken, misschien laat je wel de honing voor de bijen zelf zitten, geef je het gratis weg aan vrienden en familie of misschien groei of krimp je wel met de imkerij. Het is alleen maar gezond om te kritisch kijken wat je er in stopt en wat je er uit haalt. Een uurloon is dan toch geen gek idee.

Die 20kg/volk haal ik trouwens niet, dat geeft misschien ook meteen een ander perspectief. Eerder totaal 50kg dan de 200kg die ik zou moeten hebben met een productievolk of 10. Ik maak er liever mede van dan dat ik het voor bodemprijzen weg doe. Stel dat ik die 150kg er wél bij had gehad, tjah, dan keek ik heel anders naar mijn honing. Natuurlijk maak je er dan mensen blij mee voor een goede prijs. Maar nu even niet.

1278
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 06:57

Re: prijs voorjaars-/zomerhoning 2019 (poll)

Bericht door 1278 » di 03 sep 2019, 09:30

Een hobby mag voor mij geld kosten. Als ik zie wat de aanloop kosten zijn geweest o.a; aanschaf materiaal (van complete kasten tot aan slinger), basisopleiding, aanschaf bijen, de huur van het land en overige kosten (lidmaatschappen etc.)
Heb ik een grens van €250 per jaar ingesteld wat deze hobby mij netto mag gaan kosten zonder dat ik ga kijken naar de opbrengsten van bijenproducten.
Met de opbrengsten van bijenproducten wil ik de investering binnen enkele jaren terug verdienen, tevens zou ik in de toekomst willen vernieuwen van materiaal en de kosten van cursussen financieren.
Mocht er dan nog een winst overblijven, een bloemetje en uiteten met de vrouw :handgestures-thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten