Oxaalzuur verdampen in de zomer

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door tomer » vr 12 jul 2019, 11:52

Lippe schreef:
tomer schreef:....Varromed, de vervanger van hiveclean, gebruik ik liever niet, recent las ik dat dit product 10% bijensterfte veroorzaakt, terwijl iedereen denkt dat het een onschuldig middeltje is. Dan zou ik meer bijen bestrijden dan mijten.
Waar heb je dit gelezen Tomer?
Dat Varromed bijensterfte veroorzaakt staat in een recente publicatie van Honeybee Valley. https://www.google.com/url?sa=t&source= ... eK5lfYamsB
Staat het ook niet gewoon in de bijsluiter?

Dit staat er als conclusie:
Het gebruik van VarroMed in de vroege herfst heeft een positieve werking op de mijtenval bij
bijenvolken. Een VarroMed-behandeling van 4 weken (5 behandelingen om de 5 dagen) in
deze periode is voor 68,7 % efficiënt. Tijdens de veldproef kon echter worden vastgesteld dat
het gebruik van VarroMed in deze periode significant nadelige effecten heeft op de
gezondheid van de bijenvolken. Het is goed mogelijk dat het product in warmere seizoenen
wel veel beter verdragen wordt door de bijen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door tomer » zo 14 jul 2019, 02:51

Bij enkele volken zijn er nu toch tientallen tot zelfs honderden mijten gevallen, na het verdampen. Dus het heeft zijn werk wel gedaan.
Bij andere volken vallen er maar weinig mijten, mss zitten er daar idd niet veel mijten in, of de mieren ruimen ze op.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door oldtimer » zo 14 jul 2019, 08:27

Afgelopen week alle volken waar geen HK op staat met Varomed behandeld. De bijen vliegen nog vrolijk rond en ik zie geen uitval. Voor de kasten heb ik op de grond altijd wel ergens een witte plaat liggen om eventuele spuitschade te kunnen zien. Maar zie na mijn Varomed actie geen uitval.
In augustus met de strips van Api Live Var en in December Oxaalzuur
Zo is het voor mij geen opsessie en zijn de bijtjes klaar voor het volgende seizoen.

Misschien dat ik ooit eens ga verdampen, maar A: vind ik het erg heftig voor de volken, B: Het is verboden, C: Het is voor jezelf erg gevaarlijk, en B: Gebruik ik de Nicot kunststof bodems die verbranden bij een dergelijke actie, dan zou het van bovenaf moeten, maar ik gebruik ook de kunststof kasten van Nicot.

Met elke actie in een volk sterven er bijen, als kijk je alleen maar. Ik vraag mij wel eens af of je de volken niet beter maar gewoon kunt laten gaan, zonder te kijken. Maar helemaal niet behandelen vind ik geen optie.
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door tomer » zo 14 jul 2019, 11:39

oldtimer schreef:Afgelopen week alle volken waar geen HK op staat met Varomed behandeld. Maar zie na mijn Varomed actie geen uitval.
In augustus met de strips van Api Live Var en in December Oxaalzuur
Volgens de bijsluiter moet je de Varromed behandeling 3 tot 5 maal herhalen. Het is pas door die meerdere behandelingen dat er bijen sterven (oxaalzuur).

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door tomer » do 08 aug 2019, 00:05

Ik heb uiteindelijk van elk volk de eerste 2 ramen gesloten broed weggenomen en enkele verzamelbroedafleggers gemaakt. Deze zijn nu aan de leg en behandeld met oxaalzuur (gesproeid).
Zie foto voor resultaat...enkele duizenden mijten :o terwijl in de hoofdvolken oxaalzuur verdampt werd voordat ze gesloten broed hadden. Ik ben blij dat ik de mijten heb kunnen wegvangen.
Wat ik nu geleerd heb: de mijten verstoppen zich al onder de larven 3 dagen vóór het broed gesloten wordt en zijn daar veilig voor oxaalzuur. Behandelen met oxaalzuur moet dus gebeuren wanneer er enkel nog maar eitjes of jonge larven zijn!
Je leest overal dat je kan behandelen zolang er nog geen gesloten broed is. In werkelijkheid moet je dus minstens 3 dagen vroeger behandelen!
Bijlagen
20190807_232224.jpg

Lippe

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door Lippe » do 08 aug 2019, 17:38

Beter druppelen dan de volgende keer. Bedankt voor jouw constatering, weer wat geleerd.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door tomer » do 08 aug 2019, 21:45

Volgens mij werkt zowel druppelen, sproeien als verdampen van oxaalzuur enkel bij de mijten die op de bijen zelf zitten en niet bij de mijten die al in het open broed onder de larven zitten.
Dus wil je broedloze volken behandelen, mag je niet te lang wachten.

Lippe

Re: Oxaalzuur verdampen in de zomer

Bericht door Lippe » vr 09 aug 2019, 09:14

Bij druppelen nemen de bijen het veel meer op. Verdampen zorgt dat de kristallen in de vacht blijven zitten. Verdampen kun je meermaals doen daardoor, druppelen slechts eenmaal per generatie. Volgens mij is er wel degelijk verschil in de behandelwijze

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten