Wat deed je vandaag in 2019.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Jaap v.Popering » ma 29 jul 2019, 20:53

Vanwege de overweldigende dracht heb ik maar weer wat HK raampjes van kunstraat voorzien .
Nu heb ik weer wat om morgen tussen de volle ramen in te hangen , die van vorige week zijn weer uitgebouwd en vol .
Het rijpen gaat niet zo snel dan heb weer wat om ruimte te geven . Bij onze late drachten heb je je ook geen zorgen te maken over broedbeperking , daar zorgen de bijen zelf voor door stuifmeel en nectar tussen het broed op te slaan .
Mijn volken zijn op volle sterkte en zo komt alles weer op z'n pootjes terecht .
IMG_0778.jpg
IMG_0779.jpg

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Tieme » di 30 jul 2019, 15:53

Het is een drukke tijd.

Er moet honing geslingerd worden en dat moet ook nog ergens in.

Wat me opvalt is dat de honing dit voorjaar vrij donker was en nu ook weer. Maar nu met de hitte vloeit het wel heel mooi.
De honing dit voorjaar was vrij vlak van smaak. Weinig subtiele aroma's. Honing van anderen die ik geroken heb had dat wel. De zomerhoning is wat interessanter van smaak. Er zit linde in en een hoop andere dingen. Leuk toch allemaal.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door crunx » ma 12 aug 2019, 22:50

Vandaag weer even mijn inwinter/ anti-varroa cocktail gemaakt en gebruikt.

Zeker in deze periode doen ze het er geweldig op. Meteen gaan ze wild :handgestures-thumbup:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door FrancA » di 13 aug 2019, 18:37

Vandaag een portie 'druiphoning' gemaakt van raten van een biologische boerderij bijenvolk.
Morgen wat raathoning en 'biologische?' druiphoning oogsten van bijenvolken die fourageren in onze eigen woonwijk.

Ook nog even gekeken naar een moerloos volkje met eierleggende werksters waarvoor ik eergisteren wat broed met bijen uit een ander volk in een nieuw bijenkastje heb geplaatst en daarna de moerloze bijen heb afgeslagen op een veldje in de buurt.
Lijkt goed te gaan.
Over een weekje maar eens kijken of ze redcellen aanmaken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 16 aug 2019, 17:07

Ik heb een begin gemaakt met de honingbakken af te nemen en onder de moerroosters weer eens te kijken wat er allemaal loos is . Ik ben tot zover zeer tevreden .
Als voorbeeld (foto 1 ) een volk de HK afgenomen en nu op twee BK bakken laten staan voor de winter . De onderbak heb ik niet meer in gekeken .
z-1 .jpg
( foto 2 ) De zijramen ( 2x2 ) honing afgenomen en lege voor in de plaats gehangen .
z-2 .jpg
( foto 3 ) vrijwel helemaal gevuld met honing met nog wat darrenraat .
z-3 .jpg
( foto 4 ) Een mooie gordel met honing boven het broednest . Een schoolvoorbeeld om in te winteren .
z-4 .jpg

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Primus » vr 16 aug 2019, 21:14

Jaap v.Popering schreef:
vr 16 aug 2019, 17:07
Ik heb een begin gemaakt met de honingbakken af te nemen en onder de moerroosters weer eens te kijken wat er allemaal loos is . Ik ben tot zover zeer tevreden .
Als voorbeeld (foto 1 ) een volk de HK afgenomen en nu op twee BK bakken laten staan voor de winter . De onderbak heb ik niet meer in gekeken .

z-1 .jpg

( foto 2 ) De zijramen ( 2x2 ) honing afgenomen en lege voor in de plaats gehangen .

z-2 .jpg

( foto 3 ) vrijwel helemaal gevuld met honing met nog wat darrenraat .

z-3 .jpg

( foto 4 ) Een mooie gordel met honing boven het broednest . Een schoolvoorbeeld om in te winteren .

z-4 .jpg
Nu darrenraat kan ook zeggen dat de bijen nog van plan zijn om de Koningin nog te vervangen! Maar dat weet je zelf vermoedelijk ook wel.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Jaap v.Popering » di 20 aug 2019, 09:03

Het volk dat ik gisteren slingerde waren ook twee B K onder het moerrooster .
In tegenstelling tot hier boven hebben zij hier het broednest tot aan het moerrooster vol gemaakt .
Hier heb ik een H K boven gezet omdat het wintervoer boven het broednest dient te zitten ,
wanneer ik dit niet doe zullen zij het wintervoer waarschijnlijk voor het merendeel aan de beide zijkanten opslaan , wat in een koude periode moeilijk te bereiken is .
z-5 .jpg

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door bee-tree » di 20 aug 2019, 10:34

Jaap,welk formaat heeft de geplaatste honingkamer ; de simplexmaat ?

Hoe verhinder je dat een zogenaamde "vleesbroedster" ( zo één die alle voer in broed omzet)
in de honingkamer, die jij bestemd hebt om wintervoer op te slaan,
broed gaat afzetten ?
Verhinder je het door ze bijvoorbeeld 10 liter of meer vloeibaar voer
ofwel een emmer vol, in één keer te laten opbergen ?

Of laat je het koninginnerooster nog een poosje liggen ? Zj. :b10:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Jaap v.Popering » di 20 aug 2019, 11:38

Ja ik gebruik enkel de simplexmaat ramen .

Ik plaats daar geen moerrooster meer boven en ga de eerste week van september de voerbakken plaatsen en voer mijn volken met zes liter tegelijk .

Lippe

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Bericht door Lippe » di 20 aug 2019, 14:34

Dit vind ik waardevolle informatie, bedankt Jaap en B3 voor het doorvragen.

Een aantal van mijn volken zat ook met het broed tegen het rooster aan en die ben ik langzaam gaan opvoeren zodat het krimpende broednest naar beneden wordt gedrukt. Dit is meer een gevoel dan dat ik dat idee kan onderbouwen.
Nu lees ik dat dat waarschijnlijk niet goed gaat, omdat de bijen het voer voornamelijk aan de zijkanten gaan opslaan.

Wanneer en bij welke volken constateer jij dat Jaap? Doen bijvoorbeeld met name de jonge moeren dat, omdat zij hun broednest langer aanhouden of doen de oudjes dat ook? Wanneer kijk je voor de laatste keer echt in de kasten?

Heb al een week of 3 niet meer in de volken gekeken, maar dat ga ik nog maar wel even doen als het 27 graden wordt van't weekend. Ga niet meer in kasten lopen bladeren, maar een voerkraag is snel van boven te zien.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten