Etiket

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Etiket

Bericht door Toxiq » wo 21 aug 2019, 10:48

Dit gaat ongeveer het etiket worden voor de honing van vrouwlief.
Het moet nog even geprint worden voor een controle van de leesbaarheid, soms valt die anders uit op papier dan op het scherm

Volgens mij staat alles er in wat er in moet staan, correct ?
etiket-honing.jpg
De vermelde honingsoorten zijn even fictief, daarover loopt een ander draadje viewtopic.php?f=7&t=34429
Laatst gewijzigd door Toxiq op wo 21 aug 2019, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Etiket

Bericht door Fish » wo 21 aug 2019, 12:31

Vochtgehalte zou ik weglaten, alsook de claim dat honing heel gezond is. 100% natuurlijk zit op het randje, het blijft misleiding maar is niet verboden geloof ik. Ik zie een geprint lotnummer, maar dit zou je handmatig moeten opschrijven omdat je voor iedere oogst een ander lotnummer hoort te gebruiken.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Etiket

Bericht door Toxiq » wo 21 aug 2019, 13:35

Dat van vochtgehalte vond ik wat verwarrend, maar als het niet verplicht is, kan dat weg
Lotnummer weet ik, sommige dingen staan er even 'vast' omdat het anders niet duidelijk is wat daar moet staan

Suus
Berichten: 19
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 07:49
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica en Buckfast
Contacteer:

Re: Etiket

Bericht door Suus » wo 21 aug 2019, 16:22

Dit voorbeeld van wat moet en mag vind ik erg duidelijk.
https://www.bijenhouders.nl/files/Honin ... teisen.pdf

Lippe

Re: Etiket

Bericht door Lippe » wo 21 aug 2019, 16:37

Onlangs bij een andere imker gezien dat hij het etiket uniform houdt en ruimte overlaat voor de gegevens die ieder jaar wijzigen zoals de soort honing, expiratiedatum en lotnummers. Zodoende kunnen er een hoop in 1x worden besteld. Slechts een paar honderd laten drukken is namelijk erg prijzig. Jaarlijks worden de expiratiedata en lotnummers op aparte kleine etiketje geprint en erbij op geplakt.
Er zijn rollen in de handel met kleine stickers waar bijvoorbeeld 'koolzaad' of 'heide' op staat. Dit zijn rollen van 1000 stuks en kosten € 10,-. Het zijn kleine stickertjes van 0.5cm bij 2cm ongeveer. Als je ook hiervoor in je ontwerp ruimte laat dan kun je deze stickers er bij op plakken.
Resultaat is een standaardetiket, waar je jaarlijks afhankelijk van je soort honing, oogstmoment etc. de specs van die batch erbij op plakt.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Etiket

Bericht door Toxiq » wo 21 aug 2019, 21:20

Dank je suus, die ken ik, ook gebruikt als leidraad

Die kleine stickertjes zie ik een idee... aan de ene kant denk ik aan dingen die in te vullen zijn en dus een grotere hoeveelheid etiketten is mogelijk
Anderszijds, wij hebben zelf een kleuren laser printer, daarmee kan ik ze zelf printen (een jaar of 5 geleden maakte in daarmee geregeld etiketten voor een kennis die een nagelsalon heeft
Dat kan dus prima en de kwaliteit is goed

Of dat het meerwerk waard is twijfel ik nog even over

Nu ja, eerst maar het ontwerp van het etiket fine-tunen/aanpassen waar nodig

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten