varroarooster komt los

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

varroarooster komt los

Bericht door Fieke01 » vr 23 aug 2019, 11:28

Hier ben ik weer met alweer een praktisch probleem. Ik hoop dat 1 van jullie me kan helpen?
Ik heb segeberger kasten, uit polystyreen dus en onderin ligt een los varroarooster. Om 1 of andere reden sluit dat niet meer zo goed af waardoor en regelmatig een hoop bijen vast komen te zitten op de bodemschuif?
Ik heb al geprobeerd om het rooster op de plaatsen waar het een beetje omhoog zit met duimspijkers vast te zetten, maar dat houdt blijkbaar niet.
Met duckttape ga ik het zelfs niet proberen, ik heb gezien wat ze met elastieken waar ik raat mee vastgezet had en met de blokjes Thymovar gedaan hebben. Duurde niet lang of die lagen op de vliegplank, de duimspijkers die losgekomen waren hadden ze ook naar buiten gezeuld.
Iemand een idee?

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: varroarooster komt los

Bericht door roelof1945 » vr 23 aug 2019, 14:17

dit brobleem komt vaker voor bij segeberger.
gewooon het rooster van de bodum verwijderen en schoon maken het rooster vlak maken daarna terug plaatsen inde bodum.
neem een tube siliconen en smeer dit in de hoeken van de bodum, leg een gewicht op het rooster dat het goed aandrukt.
dan laten drogen, zo heb ik meerdere bodums hersteld.

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: varroarooster komt los

Bericht door MarcoA » vr 23 aug 2019, 17:36

Hoi Fieke,

Ik heb dit ook ervaren bij mijn Segeberger. Ik heb afgelopen woensdag het rooster tegen 1 zijde aangeschoven. De andere zijde welke opbolde heb ik met spijkers onder een hoek van 45 graden in het styropor getikt. Na 5-6 spijkers was ik ervan overtuigd dat dit wel zou blijven zitten.
Maar, we zijn pas 2 dagen verder. Dus ik kan het niet echt garanderen.

De spijkers waren +/- 5cm, van RVS, maar zonder kop, ik had niets beters voorhanden)

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: varroarooster komt los

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 23 aug 2019, 18:02

Er zijn kunststof roosters en metalen roosters. De kunststof roosters in de Segeberger bodems heb ik allemaal vervangen door metaal. Het kunststofrooster heb ik los getrokken, de resterende kit verwijderd en toen het metalen rooster op de bodem gelegd. Met mijn hand-tacker (nietmachine om plaatmateriaal te bevestigen) heb ik het weer vastgezet op de kunststof bodem. Blijft goed zitten, kit of siliconen zijn niet nodig om vast te zetten, de nieten houden het goed vast.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: varroarooster komt los

Bericht door FerryB » zo 25 aug 2019, 00:11

heel simpel gewoon om de 20 cm klein schroefje indraaien en het zit weer als een huis.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: varroarooster komt los

Bericht door Fieke01 » ma 26 aug 2019, 11:17

Heel erg bedankt voor alle tips, ik ga ermee aan de slag.
Groetjes,
Fieke

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: varroarooster komt los

Bericht door MarcoA » di 05 nov 2019, 15:56

MarcoA schreef:
vr 23 aug 2019, 17:36
Hoi Fieke,

Ik heb dit ook ervaren bij mijn Segeberger. Ik heb afgelopen woensdag het rooster tegen 1 zijde aangeschoven. De andere zijde welke opbolde heb ik met spijkers onder een hoek van 45 graden in het styropor getikt. Na 5-6 spijkers was ik ervan overtuigd dat dit wel zou blijven zitten.
Maar, we zijn pas 2 dagen verder. Dus ik kan het niet echt garanderen.

De spijkers waren +/- 5cm, van RVS, maar zonder kop, ik had niets beters voorhanden)
Eerder meldde ik bovenstaande, maar helaas ben ik tot de ontdekking gekomen dat ook dit weer heeft losgelaten. Spijkers bieden dus geen oplossing!
Ik heb dit als klacht gemeld bij de webshop waar ik de bijenkast heb gekocht. Ze gaven aan dat ze een montage instructie gaan maken voor de segeberger zodat startende imkers een beter geïnstrueerd zijn, dit is volgens mij een goede ontwikkeling. De webshop gaf ook als tip om het rooster vast te schroeven met schroeven met een brede kop en een lengte van +/- 20mm, deze moeten wel verzinkt of RVS zijn. Een schroef in iedere hoek zou voldoende moeten zijn.
Ik ga eerdaags naar de bouwmarkt om de schroeven te halen en aan te brengen. Hopelijk helpt dit wel!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten