Hoe lang blijven bijen boos?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door MarcoA » vr 23 aug 2019, 17:23

Goedemiddag,
Mijn eerste post op dit mooie forum waar ik al een tijdje wijsheden vandaan pluk ;) bedankt daarvoor!
Sinds dit jaar ben ik aan het imkeren en ben ook nog bezig met mijn imker basiscursus. Afgelopen mei heb ik mijn zwerm gekregen en deze staat sindsdien met uitzicht op het water in de hoek van de tuin. Het volk is tot woensdag altijd erg rustig geweest. Eenmaal ben ik opgejaagd, maar toen stond ik een halve minuut met m'n gezicht op 1 meter van de vliegopening (niet handig).

Afgelopen woensdag heb ik het volk geinspecteerd na een zomervakantie. Ik zag dat het varroarooster van de segeberger los zat en moest dus ook de onderste broedkamer verwijderen om dit te repareren. Dit maakte het volk al zeer prikkelbaar. Het volk heeft 2 broedkamers en 1 honingkamer, de honingkamer zat vol en 1.5 broedkamer was ook gevuld met honing. Ik was bang dat de bijen onvoldoende ruimte hadden voor broed en belde een andere imker om mee te kijken. Zodoende werd het volk na 1 uur weer verstoord met een inspectie. Deze keer was het volk echt ontzettend boos en kwamen ze met honderden tegelijk.
De tweede inspectie was om 14:00 uur klaar, maar om 16:00 werd ik gebeld door de buren omdat zij overlast hadden van de agressieve bijen. Gelukkig werden de bijen rustiger in de avond.

Het is nu vrijdag en als ik binnen 6 meter van de kast komt hangt er meteen een bij om mijn hoofd. Dit weekend is het prachtig weer en zou ik graag in de tuin willen zitten (het terras is op 5 meter van de bijenkast).

Blijven bijen lang boos?
Is het de tijd van het jaar?
Moet ik ze verplaatsen naar een stal buiten bewoond gebied?

Alvast bedankt voor jullie raad.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door Hans van der Post. » vr 23 aug 2019, 21:34

Helaas de bijen blijven boos! Als je volgend jaar een klein aardig volkje kan scoren kun je dit begin april met een krant verenigen.
ehe je haalt voor de vereniging de moer van het grote boze volk wel er uit!

Verplaatsen zou ik niet doen wel zo min mogelijk storen.
!Hans.

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door bazzel » za 24 aug 2019, 08:50

Waar imker je marko?
Ik hoorde via een vriend die sinds kort imker is in het oosten van het land dat de hele vereniging daar imkert met wat agressieve bastaard. Het is daar ook de normaalste zaak om met handschoenen te werken.
Via selectie en starten met goede genen kun je zonder bescherming in bastaard bijen werken

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door Hans van der Post. » za 24 aug 2019, 11:59

bazzel schreef:
za 24 aug 2019, 08:50
Waar imker je marko?
Ik hoorde via een vriend die sinds kort imker is in het oosten van het land dat de hele vereniging daar imkert met wat agressieve bastaard. Het is daar ook de normaalste zaak om met handschoenen te werken.
Via selectie en starten met goede genen kun je zonder bescherming in bastaard bijen werken

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Waarom imkert die club met boze bijen? Is dit tegen diefstal? :think:
!Hans.

Lippe

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door Lippe » za 24 aug 2019, 13:56

Dan imker ik toch liever zo
Bijlagen
B80F9B80-2095-42FF-86CB-6B27F0F0D38E.jpeg

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door MarcoA » za 24 aug 2019, 14:40

bazzel schreef:
za 24 aug 2019, 08:50
Waar imker je marko?
Ik imker in Almere, ik heb een bastaard volkje gekregen tijdens de opleiding. Het volk is tot nu toe redelijk rustig geweest. Het is hier zeker niet de bedoeling om met bepaalde rassen of eigenschappen te imkeren.

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door MarcoA » za 24 aug 2019, 14:42

Hans van der Post. schreef:
vr 23 aug 2019, 21:34
Helaas de bijen blijven boos! Als je volgend jaar een klein aardig volkje kan scoren kun je dit begin april met een krant verenigen.
ehe je haalt voor de vereniging de moer van het grote boze volk wel er uit!

Verplaatsen zou ik niet doen wel zo min mogelijk storen.
Oei, dit is een bericht wat ik niet wilde horen.. volgend weekend heb ik veel mensen op bezoek dus ik hoop dat ze de komende dagen nog wat 'afkoelen'. Maar misschien moet ik alvast wat rondbellen naar een tijdelijke locatie. Bedankt voor het delen van jouw ervaringen.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door Eddy Geurtsen » za 24 aug 2019, 15:23

Als een volk "boos blijft", is één van de beste oplossingen (in ieder geval voor de gemoedsrust van de imker) om het volk (tijdelijk) te verhuizen naar een plekje waar volk en imker weer tot rust kunnen komen. Zet de kast 's avonds dicht en zorg dat het volk de volgende dag bij het ochtendkrieken op een rustig plaatsje staat.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door FerryB » za 24 aug 2019, 23:51

Het zijn vrouwen he, dus weet je nooit hoelang ze boos blijven. Wat je wel weet dat ze nooit iets vergeten, dus worden ze weer boos.
Sorry maar ben een beetje melig ;-)
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door FrancA » zo 25 aug 2019, 12:46

Bij mij zijn soms wat bijen een paar dagen licht geirriteerd, zeker als een inspectie lang duurt, er 2 maal op een dag een inspectie is, het hard waait, onweer dreigt, ze de honing-voorraad willen beschermen, etc.

Maar meestal zijn ze het de volgende dag alweer bijna vergeten en na drie dagen meestal helemaal.
Met een 2e inspectie wacht ik in de regel minimaal 3 dagen, maar soms moet het eerder en dat vinden ze dan meestal echt niet fijn.

Iets grappigs wat ik ontdekte, was dat wanneer je juist rustig naar de bijenkast toeloopt (bijv. in imkerkleding..) als een bij je probeert weg te jagen, die bij dan snel ophoudt met je te achtervolgen als je daarna weer wegloopt. Zo nodig een aantal keer herhalen.
Zo van, "Hé, dat is niet de bedoeling, ik lok die 'vijand' blijkbaar naar ons nest.."
Ze hebben daarin blijkbaar een groot leervermogen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten