Inwinteren verschillende volken en methoden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Rafpit » zo 01 sep 2019, 09:25

Hoi allen.

Dit jaar ben ik begonnen met de hobby. Inmiddels heb ik 4-5 grote volken op 2 broedkamers, 2 volken op een broedkamer, 2 kleine volkjes in zesramers (een redelijk gevuld, en een maar op 3 ramen max. )

Nu heb ik gehoord of eens gelezen dat je de honingkamers met lege ramen onder de broedkamer kunt plaatsen tijdens de winter. Dit schijnt goed te helpen tegen wasmot. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast heb ik dus 2 kleinere volkjes. Is het handig om deze te verenigen? Of is overwinteren in een zesramer mogelijk? Het kleine volkje is vrij rustig, en een van mijn hoofdvolken is een ramp. Die komen mij gewoon nog 100 meter na 😅. Is het verstandig om evt. De koningin uit het hoofdvolk wat zo wild is te verwijderen, en dan het kleine volk met koningin daarmee te verenigen?

Heel wat vragen, maar misschien kunnen jullie mij iets adviseren?

Groetjes

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door JackC » zo 01 sep 2019, 12:19

Heel wat vragen inderdaad. Honingkamers met lege ramen: dit doe ik sinds vorig jaar toen mijn oude methode (schoorsteenopstelling met ijsazijn bovenop) niet meer bleek te werken. Wasmotten krijgen weinig kans in sterke volkeren, dus dan werkt het; wel goed opletten begin volgend seizoen, de honingkamers moeten er wel weer onderuit zijn voordat er broed in komt. Dan selecteren welke je nog wil gebruiken en welke in de smelter moeten.
Verenigen kleine volkjes: hebben ze alle twee nog een actief leggende koningin? dan zou ik ze nog zolang mogelijk apart door laten gaan.
Rampvolk; dat kan ik van hieruit niet beoordelen; dit is je eerste jaar, ook ik begon destijds met een rampvolk, maar achteraf denk ik dat het meer aan de onervaren imker lag. Een groot sterk volk zou ik gewoon inwinteren, je hoeft er nu toch niet meer in te werken. Volgend voorjaar kan het heel anders zijn.

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Rafpit » zo 01 sep 2019, 12:48

Bedankt voor deze antwoorden.

Ja beide volkjes hebben een actief leggende koningin.

Is het handig om ze in een 6 raamskast in te winteren of toch in normaal formaat segeberger met sluitblokken? Ik ga niet meer aan het werk in deze volken, varroa al aangepakt. Kan ik ze dan nog even paar weken apart laten groeien, en dan ineinteren?

Bij de hoofdvolken haal ik vd week de honing eraf. Zit verschrikkelijk veel in. 😄

Lippe

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Lippe » zo 01 sep 2019, 15:39

Varroa al aangepakt, maar de honing moet er nog af?
Volgens mij gaat er iets mis...

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Rafpit » zo 01 sep 2019, 15:48

Heb je goed gelezen. Dit geldt voor de kleine volkjes waar geen honingbak op staat/stond.

De hoofdvolken haal ik vd week van de heide. Die moeten dan uiteraard nog

Lippe

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Lippe » di 03 sep 2019, 11:25

Zesramers met jonge moeren inwinteren doe ik ook, die gaan fantastisch in het voorjaar. Heb er dit jaar 3. Eind april is er geen verschil meer met de ingewinterde productievolken. Mij is wel geleerd dat die kastjes wel bomvol moeten zitten en +/- 8kg voer moeten hebben.
Je kunt ze op een zonnige dag eind oktober nog wel verenigen.

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Rafpit » di 03 sep 2019, 17:48

Ze hebben nu weinig voer. Kan ik ze dan nog effe beetje bijvoeren en dan nog even laten groeien voordat ik inwinter?

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Rafpit » di 03 sep 2019, 17:50

Aanvullend: of kan ik wat gesloten broedramen zonder bijen uit meerdere volken erbij hangen om het te versnellen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door tomer » di 03 sep 2019, 20:23

Rafpit schreef:
di 03 sep 2019, 17:50
Aanvullend: of kan ik wat gesloten broedramen zonder bijen uit meerdere volken erbij hangen om het te versnellen?
Dat zou ik niet doen, zo geef je jouw reeds behandelde volkjes opnieuw mijten.
Zesramers inwinteren gaat perfect, maar je spreekt over een zesramer met max 3 ramen bijen, dan zou ik die zesramers toch verenigen.

Lippe

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Lippe » di 03 sep 2019, 21:29

tomer schreef:
di 03 sep 2019, 20:23
Rafpit schreef:
di 03 sep 2019, 17:50
Aanvullend: of kan ik wat gesloten broedramen zonder bijen uit meerdere volken erbij hangen om het te versnellen?
Dat zou ik niet doen, zo geef je jouw reeds behandelde volkjes opnieuw mijten.
Zesramers inwinteren gaat perfect, maar je spreekt over een zesramer met max 3 ramen bijen, dan zou ik die zesramers toch verenigen.
Eens!

Tevens hou ik de stelregel aan: niet meer rommelen met broed en verhangen van raampjes vanaf augustus. De volken zijn aan het consolideren en zich op aan het maken voor de winter. Je kunt alleen maar kwaad doen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten