Beginner plaatst kasten volgend voorjaar.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

MissTaken
Berichten: 16
Lid geworden op: do 03 jan 2019, 11:12
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Beginner plaatst kasten volgend voorjaar.

Bericht door MissTaken » wo 11 sep 2019, 12:52

Goedenmiddag allemaal,

Via dit forum krijg ik als beginner al heel veel waardevolle info, dank jullie allemaal voor het aanreiken. :handgestures-thumbup:
Ik heb geprobeerd het antwoord te vinden op een vraag, maar niet gevonden.
(Dat kan zeker aan mij liggen; dat ik niet goed genoeg op het forum heb gezocht.)

Het volgende:
Waarschijnlijk heb ik –dat weet ik vanavond- een locatie in mijn woonplaats om een paar kasten neer te zetten.
(Klein detail: Ik heb op dit moment nog niets aangeschaft. Het enige wat ik al wel heb is een jas. )

Mijn voornaamste vraag: Waar moet ik op locatie voor het plaatsen van de kast(-en)op letten?
Ik bedoel; Maakt het uit of de kasten midden op een terrein van een tuindersvereniging staan, of kan ik deze beter aan de rand van dat terrein neerzetten?
Hoe nauw luistert het waterpas neerzetten van de kasten?
Ik dacht er aan om te beginnen met nieuwe kunststof spaarkasten.
Ik heb nog een volkje tegoed van mijn bijencursus van dit jaar, waardoor ik vermoed dat ik rond april volgend jaar wel het eerste volkje geplaatst kan hebben.
Het tweede volkje hoop ik later nog middels een gevangen zwerm te kunnen bemachtigen.
Ik wil hooguit tot maximaal 3 a 4 volken gaan, met name om het voor mij als beginner overzichtelijk te kunnen houden.
En…Wat is de meest gemaakte beginnersfout?

Ik verneem graag van jullie. Hartelijk bedankt alvast.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Beginner plaatst kasten volgend voorjaar.

Bericht door harry mouris » wo 11 sep 2019, 13:37

MissTaken schreef:
wo 11 sep 2019, 12:52
Goedenmiddag allemaal,

Via dit forum krijg ik als beginner al heel veel waardevolle info, dank jullie allemaal voor het aanreiken. :handgestures-thumbup:
Ik heb geprobeerd het antwoord te vinden op een vraag, maar niet gevonden.
(Dat kan zeker aan mij liggen; dat ik niet goed genoeg op het forum heb gezocht.)

Het volgende:
Waarschijnlijk heb ik –dat weet ik vanavond- een locatie in mijn woonplaats om een paar kasten neer te zetten.
(Klein detail: Ik heb op dit moment nog niets aangeschaft. Het enige wat ik al wel heb is een jas. )

Mijn voornaamste vraag: Waar moet ik op locatie voor het plaatsen van de kast(-en)op letten?
Ik bedoel; Maakt het uit of de kasten midden op een terrein van een tuindersvereniging staan, of kan ik deze beter aan de rand van dat terrein neerzetten?Het maakt voor de bijen niet heel veel uit. Ik heb mijn volken in het open veld staan. Het gaat er meer om hoeveel hinder je voor mensen veroorzaakt. Ga ervanuit dat het de eerste 10 meter voor kast behoorlijk druk kan worden met de dames. Daar wil je geen vreemde mensen doorheen laten lopen.
Hoe nauw luistert het waterpas neerzetten van de kasten?Op het oog is goed genoeg.
Ik dacht er aan om te beginnen met nieuwe kunststof spaarkasten. Prima keuze. Maar is heel persoonlijk. Sommigen vinden het verschrikkelijk, anderen geweldig!
Ik heb nog een volkje tegoed van mijn bijencursus van dit jaar, waardoor ik vermoed dat ik rond april volgend jaar wel het eerste volkje geplaatst kan hebben.
Het tweede volkje hoop ik later nog middels een gevangen zwerm te kunnen bemachtigen. Of je maakt een aflegger uit je eerste volk. Dat is sowieso verstandig om de zwermdrift te onderdrukken.
Ik wil hooguit tot maximaal 3 a 4 volken gaan, met name om het voor mij als beginner overzichtelijk te kunnen houden.
En…Wat is de meest gemaakte beginnersfout? Je te druk maken en te snel ingrijpen. Altijd even nadenken voordat je een ingreep in het volk doet

Ik verneem graag van jullie. Hartelijk bedankt alvast.
Laatst gewijzigd door harry mouris op wo 11 sep 2019, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginner plaatst kasten volgend voorjaar.

Bericht door Fish » wo 11 sep 2019, 13:40

Je moet rekening houden met de vliegroute van je bijen, laten we zeggen zo'n 4-5 meter voor je kast (of 10 zoals harry zegt), hier wil je eigenlijk niet lopen. Dus niet je kast zó richten, dat mensen er overlast van hebben (richting een pad bijvoorbeeld). Verder beter aan de rand, hier zal je het minste overlast veroorzaken. Agressief of niet, als je bijen aan het eind van de middag gaan oriënteren zal er behoorlijk wat activiteit zijn rondom de kast, dus hoe verder je van andere tuinders zit hoe beter. Dit zal ook beter zijn bij inspecties, soms kan je je bijen irriteren en dan wil je eigenlijk niemand onbeschermd in de nabijheid.

Verder even kijken naar de zon/oriëntatie, hoe meer zonuren je vliegplank pakt hoe actiever je bijenvolk zal zijn.

De meest gemaakte beginnersfout? Te snel te veel willen doen, de bijen redden het ook wel zonder jou. Soms kan je beter één of twee weken wachten voor je actie onderneemt, zeker als het gaat om geen eitjes zien/koningin niet kunnen vinden en dergelijke. Eigenlijk wat Harry ook al zei.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Beginner plaatst kasten volgend voorjaar.

Bericht door DontPanic » do 12 sep 2019, 10:27

Mijn eigen beginnersfouten:

1. Materiaal niet op voorraad hebben. (De gedachte, ik rij wel even langs de winkel wanneer ik het nodig heb, en er dan achterkomen dat iets simpels als raampjes of kunstraat niet op voorraad is). --> Zorg er nu voor dat ik altijd extra kunstraat, raampjes en broedkamers heb.

2. Te snel 'schrikken' als je zwermcellen/speeldoppen ziet en denken ik moet dit verwijderen. Gewoon rustig kijken of er eitjes in zitten. Geen reden voor paniek.

3. Bijen niet afslaan bij het controleren op zwermdoppen. Als een raampje vol met bijen zit is het makkelijk om zwermcellen over het hoofd te zien.

4. Te laat ruimte geven vanwege punt 1. --> Zeer (terecht) boze bijen en hoge zwermneiging.

5. Geen kastkaart bijhouden. --> Hou het zelf bij op mijn telefoon, het is makkelijk om te vergeten wat je precies gezien hebt (zeker met meerdere volken). Foto's maken helpt natuurlijk ook.

6. Bij het zoeken van de koningin de bovenste broedkamer niet eerst op een aparte bodem zetten. --> Koningin kan natuurlijk gewoon van de ene naar de andere kamer lopen. :D

Verder gewoon goed observeren wat je ziet in de kast en buiten de kast. Goed vooruit plannen en nadenken. Accepteren dat je af en toe fouten zult maken en ervan proberen te leren. En tot slot, gewoon ervan genieten!

MissTaken
Berichten: 16
Lid geworden op: do 03 jan 2019, 11:12
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Beginner plaatst kasten volgend voorjaar.

Bericht door MissTaken » do 12 sep 2019, 11:30

Fijn!
Dank jullie wel voor de reacties. :handgestures-thumbup:

Ik weet inmiddels dat ik een hele mooie locatie heb om volgend jaar mee van start te gaan.
Daar ben ik ook erg blij mee. :dance:

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Beginner plaatst kasten volgend voorjaar.

Bericht door MarcoA » ma 16 sep 2019, 15:52

Ik heb hier zelf ook onderzoek naar gedaan dit jaar (ben dit voorjaar begonnen). Wat ik heb geleerd:

Met een uitgang op het oosten vliegen de bijen vroeger op de dag, s'ochtends klimmen ze aan de buitenzijde van de kast omhoog en warmen ze op in de zon voordat ze vertrekken. Zodra de vliegplank in de zon is begint de werkdag echt volle bak.

Met de hitte de afgelopen 2 zomers is het fijn als de volken niet in de zon staan op het heetst van de dag (+/- 11 tot 15 uur). Maar aan de andere kant heb ik tot nu toe nog niets gelezen over volken die door de hitte zijn bezweken, misschien maken wij (imkers) ons daar drukker om dan de bijen. (?)

Een meter of 5 voor de kast kan je wel staan, maar dan vliegen de bijen wel om je oren. Bij voorkeur wil je geen openbare weg op +/- 10 meter van de opening. Houdt er rekening mee dat de bijen vliegen op de dracht, dus iedere 2 weken merk je verschil in de aanvliegroute. Ik zou 90 graden aanhouden vanuit de vliegopening.

Zorg voor voldoende ruimte achter/naast de bijenkasten om je spullen neer te leggen tijdens een inspectie. Hier heb ik mij op verkeken en daardoor moest ik wat struiken weghalen. Een 60cm achter de bijenkast voor jou om te lopen/bewegen is voldoende. Daarnaast moet je nog 2 bakken kwijt kunnen. Als je meerdere volken hebt kan je natuurlijk op de daken van deze volken stapelen.

Als je natuurbouw wilt proberen dan raad ik aan om de grond te egaliseren zodat deze 'links/rechts' waterpas is als je de ramen van voor naar achter inhangt. Wat je wilt voorkomen is dat de bijen op raam 1 bovenin beginnen en onderin op raam 2 eindigen omdat de kast schuin staat. De bijen volgen de zwaartekracht.Ik heb de grond geëgaliseerd met wat zakken zand en tegels van 60x40cm totaal was ik +/- 30 euro kwijt voor 3 tegels, een paar zakken zand en 4 sierstenen van 20x20x40 (L*B*H). Deze sierstenen vormen bij mij de pilaren/verhoging waar de bijenkast op staat.
Ps. Egaliseer eventueel ook de grond waar jij op loopt tijdens de inspectie. Dit heb ik niet gedaan en soms heb ik moeite met wat evenwicht als ik een zware honingkamer in mijn handen heb.

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Beginner plaatst kasten volgend voorjaar.

Bericht door Klaas133 » ma 16 sep 2019, 19:53

MarcoA schreef:
ma 16 sep 2019, 15:52
Met een uitgang op het oosten vliegen de bijen vroeger op de dag, s'ochtends klimmen ze aan de buitenzijde van de kast omhoog en warmen ze op in de zon voordat ze vertrekken. Zodra de vliegplank in de zon is begint de werkdag echt volle bak.
Interessant: mijn kasten op het oosten doen net het zelfde.
Wat met bijenkasten in een bos? Ondervindenden bijenvolken daar last van het gebrek aan direct zonlicht?

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Beginner plaatst kasten volgend voorjaar.

Bericht door Astrid Schoots » ma 16 sep 2019, 21:05

Bijen zijn van oorsprong bosdieren.
Ze gedijen dus het best tussen de bomen, in wat gefilterd zonlicht.
Dat ze in ochtendzon wat eerder op gang komen is daarmee niet in tegenspraak.

MissTaken
Berichten: 16
Lid geworden op: do 03 jan 2019, 11:12
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Beginner plaatst kasten volgend voorjaar: Het is zover!

Bericht door MissTaken » di 14 apr 2020, 14:36

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag is mijn allereerste volk op mijn plekje neergezet.
"Groene' F1 Carnica koningin, nu al omvangrijk BRIAS. Ik kreeg van mijn docent het advies zsm een honingkamer er op te zetten.
De volgende morgen kwam ik terug bij de kast en 5 dode bijen op de vliegplank gezien :( ....

Ik denk dat het fout was om de vlieggatverkleiner niet te hebben geplaatst -zouden de bijen verkleumd zijn?
Nadat ik de honingkamer er op gezet had, gelijk de vlieggatverkleiner geplaatst, ook omdat er voor gisteren kouder weer werd voorspeld.
Het broed zag er wel goed uit.

En nu moet ik me inhouden niet steeds op de moestuin te gaan kijken en het deksel er af te sjorren. :oops:
-> Omdat ik als de dood ben dat ik (nu ik het 'zelf moet doen') het fout zal gaan doen. :think:

Fotos volgen nog, die ben ik totaal vergeten te maken.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginner plaatst kasten volgend voorjaar.

Bericht door Fish » di 14 apr 2020, 14:52

Vijf bijen zijn natuurlijk verwaarloosbaar, mogelijk zijn ze gesneuveld tijdens transport of heeft de kast even dicht gestaan zodat ze later pas opgeruimd konden worden. Een vlieggatverkleiner zal hoe dan ook geen invloed gehad hebben, bijen regelen de temperatuur prima zelf. Succes met de bijen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten