bazzel schreef: ↑ma 21 okt 2019, 18:53
Hoi Klaas,
Mag ik je een keer proberen te motiveren voor een cursus?
Probeer me maar te motiveren

. Ik snap heel goed het nut van een cursus.
Nogmaals: zei ik ooit van niet? Dat ik geen cursus volgde, komt niet van mij.
Er zijn heel wat dingen die je niet op het internet vindt en de kans om een vraag te stellen die plots opkomt naar aanleiding van een boeiende uitleg, heb je niet op het internet. Je hebt de kans om andere aspecten te leren uit de ervaring van anderen en met meer beginnelingen samen te denken.
Mijn stappenplan was: 1 jaar inlezen via konvib, internet etc en af en toe meevolgen met iemand, tweede jaar eerste volk opstarten om wat voeling te krijgen en start cursus. Cursus zonder bijen zag ik niet zitten (te abstract).
Voorgaande kwam naar boven nav verwarring omtrent de term 'voerraam' - 'voederraam'.
De vraag is wat je meekrijgt in een cursus: vertrek je vanuit bijenlogica, of vanuit bepaalde bedrijfsmethoden? Krijg je uitleg over hoe inwinteren, of verwacht je docent dat je die info zelf uitzoekt en leert hij je denken vanuit de bij?
Ik merk dat er over bedrijfsmethoden en bijen rassen soms nogal dogmatische gedacht wordt. Dat maakt dat er soms oplaaiende discussies zijn over aanpak, dat vind ik soms moeilijk om te plaatsen maar begrijp dat dit vanuit goede intenties gebeurt. Voorlopig hanteer ik geen bedrijfsmethoden en probeer ik gewoon het ritme van de volken te volgen (+-)