Dadant US - gebruik dampplaat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door tomer » ma 28 okt 2019, 13:02

marc schreef:
ma 28 okt 2019, 11:28
@tomer
De bijen leven al miljoenen jaren met plastic boven hun hoofd, dus zal het nu ook wel gaan zeker ;-)
Ja Marc, net zoals ze al miljoenen jaren in niet ademende piepschuim kasten leven.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door Tieme » wo 30 okt 2019, 09:14

Toxiq,

Die softboard plaat is isolatie die je onder het dak op de dekplank legt. Als je hem op de ramen legt knagen de bijen dat weg. Zo is dat spul niet bedoeld.
De dekplank met gaten (als uitlaat of om te voeren) is optioneel. De standaardversie heeft geen gaten.
Isolatie aan de bovenkant en gaasbodem open is voldoende om geen schimmel te krijgen. Dit gebeurt bij een enkeling misschien wel, maar die moeten dan de kasten hoger en op een minder vochtige plek zetten, denk ik.

Ik denk, dat als je de softboardplaat direct op de ramen legt, je dat volgend jaar allemaal moet opruimen en nieuwe moet kopen. Het wordt een vieze bende met gaten, propolis, lekkend houtmotvocht en wellicht zelfs paddestoelen.

Vriendelijke groeten,
Tieme

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door Toxiq » wo 30 okt 2019, 14:05

Ik begrijp wat je zegt, maar toch....

De dekplank hebben we met en zonder gaten, die met heeft extra delen om het af te dekken, so far, so good.

Aan de andere kant, waarom dan dit spul dat vocht kan opnemen en daardoor zijn isolerende werking verliest
Dan is de keuze voor 2 of 3cm dik piepschuim toch een hele simpele (en goedkope) upgrade ?

Dát gezegd hebbende, vorig jaar hadden we de platen er op en de deksels er niet tussen, via de gaten deed het dus wel iets (in deze even onbelangrijk)
Er was niets aangevreten van de platen waar ze zeg maar goed bij konden \

Vooralsnog maar ik uit eerdere opmerkingen op dat er 2 verschillende meningen zijn

A. alleen als isolatie plaat, op de dekplank geplaatst
B. Als dampregulatie plaat, geplaatst op de ramen (met afstandhouders a 8mm dik)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door Tieme » wo 30 okt 2019, 14:58

Deze kasten zijn helemaal uit hout. Er zijn tegenwoordig steeds meer mensen die liever niet meer met piepschuim werken en alleen natuurlijke materialen willen vandaar de softboard. Bij piepschuimkasten heeft ook niemand zo'n dampdeken. Waarom zou dat zijn?

Wimmels
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Friesland - Jubbega
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door Wimmels » wo 30 okt 2019, 17:40

De isolatieplaat en niet dampplaat zoals hier gesuggereerd wordt, hoort gewoon bovenop de binneste dekplank.

De reden waarom deze plaat bovenop de binnendeksel geplaatst wordt is in eerste instantie om de ergste kou in de winter en in de zomer de warmte buiten de kast te houden. Het probleem van de winterdag is, is dat als de binnendeksel kouder is dan de kastwand hier als eerste condensatie optreed.

Wordt dit te erg gaat dit druppelen en potentieel in het ergste geval op de tros anders op de ramen druppelen. Dit met onderkoeling en schimmelvorming op de raten als gevolg. Door een isolatie plaat op de binnendeksel te leggen is dit niet het koudste punt in de kast meer, maar de zijwanden van de broedkamer. Op het moment dat er dan condensatie optreed loopt deze vocht schadeloos via de wand van de broedkamer naar de bodem waar dit dan weg kan druppelen/ventileren zonder dat de bijentros onbedoeld afkoelt en schimmelvorming op de raten vormt.

Bovenstaand geeft natuurkundig aan waarom dit systeem zo bedoeld is. Een vochtopnemede plaat direct in contact brengen met deze condensatie zorgt net als een spons voor een nog vochtiger binnenklimaat(schimmel/Paddestoel vorming) en op een gegeven moment is deze plaat ook verzadigd waardoor het druppelen ook weer begint. Gewoon niet doen dus.

Hoop dat bovenstaand nu duidelijk maakt waarom, en dat de discussie nu klaar is. Ik vind het gewoon sneu voor de huisvesting van de dieren/insecten puur om een foutief taalkundig interpretatie.
Bijlagen
3E791186-356E-4418-AA45-2947B1CA697E.png

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door Toxiq » wo 30 okt 2019, 18:23

Wim dank je voor je reactie.

Je reactie dat nu de discussie klaar moet zijn vind ik wat ver gezocht, juist door meer reacties verschillende inzichten heel leerzaam dat is toch de bedoeling van een dergelijk forum !?

Ja de duitsers noemen het DAMMplatte (isolatie), onze kasten kwamen uit nederland en de verkoper noemde het DAMPplaat en om dan een stapje verder te gaan, het is een Dadant US... tja, wie hanteert de juiste benaming

Dat gezegde hebben, je uitleg is zeer duidelijk

Zou een (nog) betere werking gerealiseerd kunnen worden met een ander isolatie materiaal op de dekplaat (hogere isolatie waarde en dat geen vocht kan opnemen, bijv styreen

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door tomer » wo 30 okt 2019, 20:05

Toxiq schreef:
wo 30 okt 2019, 18:23
Ja de duitsers noemen het DAMMplatte (isolatie), onze kasten kwamen uit nederland en de verkoper noemde het DAMPplaat en om dan een stapje verder te gaan, het is een Dadant US... tja, wie hanteert de juiste benaming
Ik vraag mij af welke meningen je nu nog wil horen...het zou ondertussen toch duidelijk moeten zijn dat Nederlandse verkopers het woord verkeerd vertaald hebben en er hun eigen uitleg over verzinnen.
Dadant US of Dadant-blatt heeft er niets mee te maken, die isolatieplaten worden in Duitsland voor eender welk kasttype verkocht. Als isolatie dus, wanneer dit OP de dekplank ligt, maakt het niet uit of het vocht absorbeert, de plaat blijft droog. Als je een dekplank met gaten gebruikt, kan je de gaten beter afplakken met een stukje plastic folie. De isolatie sluit dan beter aan op de dekplank, dus zonder dat er afdekplankjes tussenzitten.

Wimmels
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Friesland - Jubbega
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door Wimmels » wo 30 okt 2019, 23:11

Toxiq schreef:
wo 30 okt 2019, 18:23
Wim dank je voor je reactie.

Je reactie dat nu de discussie klaar moet zijn vind ik wat ver gezocht, juist door meer reacties verschillende inzichten heel leerzaam dat is toch de bedoeling van een dergelijk forum !?

Ja de duitsers noemen het DAMMplatte (isolatie), onze kasten kwamen uit nederland en de verkoper noemde het DAMPplaat en om dan een stapje verder te gaan, het is een Dadant US... tja, wie hanteert de juiste benaming

Dat gezegde hebben, je uitleg is zeer duidelijk

Zou een (nog) betere werking gerealiseerd kunnen worden met een ander isolatie materiaal op de dekplaat (hogere isolatie waarde en dat geen vocht kan opnemen, bijv styreen
Meer isoleren gaat niet helpen denk ik. Het is niet de bedoeling de kast warmer te maken, maar om het condensatie die in een kast plaats vind op een betere plaats, plaats te laten vinden.

Wat wel van belang is, is dat de isolatie goed aansluit om de gehele plaat warmer te hebben dan de rest van de kast. Een zachte flexibele isolatie zal zich beter pas maken aan de plaat dan een stuggere isolatie plaat. Zoals eerder aangeven is het ook mooier dat de plaat dicht is en plat is zodat er niet alsnog condensatie in de isolatie laag plaats vind, en geen lucht lekt. Als je de isolatieplaat dan een dampplaat wil noemen, noem het dan een anti-dampplaat want je wilt juist geen damp door deze plaat hebben! Zie het volgende uitleg in houtskeletbouw maar dit geld net zo goed voor traditionele bouw:

In de bouw gebruikt men hierdoor dampdichte(geen luchtdoorlatende) folie aan de warme zijde van de isolatie en dampdoorlatende(laat vocht van de binnen naar buiten kant door(membraam)) folie aan de buiten kant om de isolatie droog te houden. Als je geen dampdichte folie aan de warme zijde hebt krijg je op een gegeven moment zoals de lucht afkoeld als het door de isolatie beweegt een condensatie punt waardoor het isolatie nat wordt. Natte isolatie isoleert dan minder of bijna niet meer met alle gevolgen van dien.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door Toxiq » wo 30 okt 2019, 23:43

tomer schreef:
wo 30 okt 2019, 20:05

Ik vraag mij af welke meningen je nu nog wil horen...het zou ondertussen toch duidelijk moeten zijn dat Nederlandse verkopers het woord verkeerd vertaald hebben en er hun eigen uitleg over verzinnen.
Mijn reactie was op de uitleg van Wimmel, ik begrijp (nu) het principe, maar dat daarom de duitse naam vanzelfsprekend was, was voor mij niet zo (bij aanvang van dit topic) daarom ook dit draadje en dus niet om wat ik wil horen.

Als ik bij het begin meteen elke willekeurig antwoord voor lief had genomen had ik de uitleg van Wim misschien gemist, deze was duidelijk en goed onderbouwd en zo weer wat geleerd ;-)

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Dadant US - gebruik dampplaat

Bericht door marc » do 31 okt 2019, 09:38

Ik zie vooral 2 meningen.
De ene die de bijen eenzelfde comfort willen aanbieden als ons in onze moderne geklimatiseerde huizen,
de andere die het nadeel van een saunaklimaat in de kast onbelangrijk vinden.
Hier werd al lang voor het eerste gekozen. Onze metingen in houten kasten en kunststof kasten met dampdichte afdek (plastic of gesloten cellenisolatie) gaven een vochtbeeld van 95% RV en hoger in de kasten.
Omdat we in bijenkasten, anders dan in woningen, geen klimatisatietoestellen met afzuigmonden kunnen voorzien is enkel een dampopen deksel de oplossing. Danp doorlaten in het deksel betekent uitkijken waar je de waterdamp laat condenseren (dauwlijn). Als je dat oplost heb je een ideaal leefklimaat voor de bij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten