DB plus bijenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door marc » do 28 nov 2019, 14:43

Voor de volledigheid :

Er wordt in deze laatste items vooral gesproken over het gebruik van open dampdoorlatende materialen boven de bijen.
Hier is voldoende op geantwoord denk ik.

Het DB plus deksel is echter meer dan het gemakkelijk laten afvoeren van de waterdamp uit het binnenklimaat bij de bijen.
Je laat de vochtige lucht dan wel gemakkelijk naar boven gaan maar moet natuurlijk opletten dat zij daar niet condenseert (dauwpunt bereikt) en voor nattigheid zorgt waardoor de rotswol alsnog nat zou worden. De temp van de binnenwanden van het deksel moet hoog genoeg blijven, daarom is het deksel ook in PS 50 mm dik. Ook in de verluchtingsmonden moet je de 2e isolatielaag zodanig kiezen dat je het dauwpunt laat vallen waar dat mag.
Bovendien is het luchtvolume in het deksel er ook op berekend dat een zekere stagnatie in de dampdoorgang kan opgevangen worden (bv. bij mistig weer buiten).

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door Iwe » do 28 nov 2019, 18:25

Marc,
Allereerst ben ik het volledig met je eens.
Hieronder de linken waar ik het cijfermateriaal vandaan heb.

http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/dampdiffusie.htm
https://www.promat.be/nl-be/producten/b ... romatect-h

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door marc » do 28 nov 2019, 21:47

De Promatect H plaat is 1 van hun harde platen, goed voor andere toepassingen.
In hun brede gamma hebben ze ook een damp-open plaat, de Promatect L, bekijk die gegevens eens dan begrijpen we elkaar beter :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten