sterke volken "kweken" voor pleegvolk en productie

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
ruspek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Contacteer:

sterke volken "kweken" voor pleegvolk en productie

Bericht door ruspek » vr 29 nov 2019, 10:19

Hoi,

Even een vraagje van mij wat zo maar bij me opkwam.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn volken na de winter snel op grootte zijn?
Dit om naar de koolzaad te gaan / kunnen maar ook om voldoende grootte volken te hebben om in juni miniplus kastjes te vullen voor Ameland?
en om doppen te verzorgen natuurlijk.

Natuurlijk moeten ze nog eerst de winter door (en er goed uitkomen) maar toch.

even wat gegevens:
Ik heb in de kasten F1 BF zitten van afgelopen jaar.
Dadant US
Nu 3 volken staan (en nog een zesramer en een einbaumbeute)

Natuurlijk varroa bestreden in juli / aug met mierenzuur (Lieblig verdampen)
Straks bij wat koudere dagen ook nog varroa behandeling.
(en natuurlijk goed ingewinterd)

Wat kan ik nog meer doen?

groet ruben

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: sterke volken "kweken" voor pleegvolk en productie

Bericht door mick » vr 29 nov 2019, 10:43

Nu kan je niet veel meer doen dan afwachten.
Na de winter groeien ze sowieso goed, de ene al wat harder dan de andere.

Ben afgelopen voorjaar naar het koolzaad geweest met 3 golzkasten, waarvan 1 dutske, deze had weinig gehaald maar was wel helemaal bekomen.
Die 2 andere puilden uit, zowel van honing als van bijen. Dus je miniplus kastjes ga je wel kunnen vullen, bijen genoeg na het koolzaad!

Als het weer meezit natuurlijk, ze moeten wel kunnen vliegen en halen hé.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: sterke volken "kweken" voor pleegvolk en productie

Bericht door Fish » vr 29 nov 2019, 11:05

Er zijn diverse manieren om een teeltvolk groot te krijgen. Ligt er ook aan wat je van plan bent, een verzamelbroedaflegger maken of een bestaand volk versterken misschien? Meestal hang je ramen gesloten broed erbij uit andere volken, een aantal weken voor de teelt, zodat je voldoende jonge bijen hebt om de doppen te verzorgen. Dit gaat dan wel ten koste van andere volken. Omdat je slechts drie volken hebt zal je een keuze moeten maken tussen de productie van bijen, was of honing, alle drie zal moeilijk gaan.

Grote volken in het voorjaar is een combinatie van puur geluk met de weersomstandigheden, groot inwinteren, bijengenetica en goede drachtomstandigheden (wilg misschien?). Ik zou niet aanraden om te drijfvoeren. Met meer volken had je nog kunnen samenvoegen of ramen broed over kunnen hangen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: sterke volken "kweken" voor pleegvolk en productie

Bericht door Tieme » vr 29 nov 2019, 11:29

Dit voorjaar heb ik geexperimenteerd met "ultra bee". Dat is een pollen supplement.
Als je daar literatuur over zoekt dan blijkt daaruit dat het niet helpt als er voldoende pollen binnen komt, maar wel als pollen beperkt beschikbaar is.
Je kunt dat dus nog als extraatje proberen.

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: sterke volken "kweken" voor pleegvolk en productie

Bericht door Iwe » vr 29 nov 2019, 17:36

Ruben,

Prikkelvoeren blijkt geen of minieme invloed te hebben op de volksontwikkeling.
Pas op met het bijhangen van broed. Je zal zo vooral de huisbijen doen toenemen wat de zwermstemming aanwakkert. Er zal natuurlijk wel een versnelde verschuiving optreden van huis naar haalbij maar als ze zwermen op een afgelegen drachtgebied ben je honing en bijen kwijt.
Beter is het om net voor het reizen de haalbijen te versterken: Als je 2 kasten naast elkaar opgesteld hebt staan verplaats dan de minste kast enkele meters met de vliegopening naar een andere richting en schuif de sterkste naar de middenpositie van de eerste opstelling. Na enkele dagen zal de sterkste kast de vliegbijen van de andere ontvangen. Een onevenwicht aan vliegbijen zullen zelfs de zwermstemming onderdrukken omdat de huisbijen meer werk hebben met de nectarverwerking. Dit effect blijft ongeveer 3 weken overeind. Na de vroege hoofddracht kan je het sterke volk weer opsplitsen als je dit wil. De verzwakte kast krijgt desnoods enkele ramen wintervoer extra die over zijn om het tijdelijk gebrek aan vliegbijen op te vangen bij periode van slecht weer. Dit volk zal sterk genoeg zijn om deel te nemen aan de zomeroogst of je kan het volk volledig opgeven voor bevruchtingsvolkjes.
De kunst bestaat er dus in om de juiste volkssamenstelling te hebben op het kritieke moment van de overvloedige hoofddracht in combinatie met het geluk van de weersomstandigheden.
1 sterk volk zal meer honingoverschotten opslaan dan 2 middelmatige, er is echter een grens: 2 sterke volken halen dan samen weer meer dan 1 super groot volk.

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: sterke volken "kweken" voor pleegvolk en productie

Bericht door Iwe » vr 29 nov 2019, 18:09

Ruben,

Nog vergeten:
Ook ras/lijn keuze kan van invloed zijn en een wisselend resultaat opleveren met bovengenoemde en andere methoden.
Carnica staat erom gekend een explosieve voorjaarsontwikkeling te hebben, maar verdraagt slecht een verstoorde drachtperiode. Sommige BF lijnen en kruisingen zetten veel dracht dan weer snel om in veel broed, de gekende vleesvolken. Hierdoor leggen ze pas voorraad aan na volledige omvang, ze winteren vaak wel sterk in en leggen lang door. Zwarte hebben over het hele jaar dan weer een meer stabiele volksonwikkeling, maar benutten hun middelen efficiënter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten