Zweden is het land van o.a. Ulf Gron, de koninginneteler waarmee Hennie Kroese nauwe banden onderhoudt ...
Zweden, het land van de blauwe vlag met het gele kruis.
Ik nam 2 weken geleden de volgende foto van een Zweed, gekleed in korte blauwe broek met geel shirt. Hij was zijn gele en blauwe bloemen water aan het geven. Op de achtergrond zie je de geel/blauwe vlag.
maar dit ter inleiding van dit vakantiethema.
In Zweden bloeiden de klavertjes links en rechts te pas en te onpas.
Hoe het komt, ik weet het niet, maar zowel in Zweden als Denemarken zie je veeeel meer bloemen in de berm dan in Nederland.
Aan de Zweedse Westkust, 100 km boven Gothenborg kwam ik de volgende kasten tegen :
Prachtige honingtorens. Zomaar geplaats ergens in het Zweedse landschap.
In Zweden kun je op veel plekken zelf aardbeien plukken.
Een Zweedse aarbeienteler heeft op een leuke manier zijn bijenkasten ondergebracht in een schuur nabij de aardbeienvelden :
Achter elke schildering schuilt een bijenkast en elke geschilderde kast is voorzien van een vliegopening.
Onder elke tekening hang een bord met een leerzame tekst.
Hier staat zoiets als : Een bijenvolk bestaat uit 1 koningin, ongeveer 500 darren en 50-60.000 werksters.
Als je de foto iets duidelijker wilt zien klik je hier : http://home.12move.nl/heidecap/zweden4b.JPG
Nog twee schilderwerken met tekst erbij :
hier had een aquarel van Bertus zeker niet misstaan !!
Uiteraard werd ik nieuwsgierig hoe dit er nou binnen in de schuur uit zou zien :
In Denemarken zagen we erg veel klavervelden. Het zag er steeds ongeveer zo uit :
Tenslotte hierbij de uitnodiging om hier uw vakantiekiekjes te plaatsen ...
Thomas