Vakantiekiekjes

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Vakantiekiekjes

Bericht door heidecap »

De afgelopen weken was ik in Denemarken en in Zweden.
Zweden is het land van o.a. Ulf Gron, de koninginneteler waarmee Hennie Kroese nauwe banden onderhoudt ...
Zweden, het land van de blauwe vlag met het gele kruis.
Ik nam 2 weken geleden de volgende foto van een Zweed, gekleed in korte blauwe broek met geel shirt. Hij was zijn gele en blauwe bloemen water aan het geven. Op de achtergrond zie je de geel/blauwe vlag.

Afbeelding

maar dit ter inleiding van dit vakantiethema.
In Zweden bloeiden de klavertjes links en rechts te pas en te onpas.
Hoe het komt, ik weet het niet, maar zowel in Zweden als Denemarken zie je veeeel meer bloemen in de berm dan in Nederland.
Aan de Zweedse Westkust, 100 km boven Gothenborg kwam ik de volgende kasten tegen :

Afbeelding

Prachtige honingtorens. Zomaar geplaats ergens in het Zweedse landschap.

In Zweden kun je op veel plekken zelf aardbeien plukken.
Een Zweedse aarbeienteler heeft op een leuke manier zijn bijenkasten ondergebracht in een schuur nabij de aardbeienvelden :

Afbeelding

Achter elke schildering schuilt een bijenkast en elke geschilderde kast is voorzien van een vliegopening.
Onder elke tekening hang een bord met een leerzame tekst.
Hier staat zoiets als : Een bijenvolk bestaat uit 1 koningin, ongeveer 500 darren en 50-60.000 werksters.

Afbeelding

Als je de foto iets duidelijker wilt zien klik je hier : http://home.12move.nl/heidecap/zweden4b.JPG

Nog twee schilderwerken met tekst erbij :

Afbeelding
hier had een aquarel van Bertus zeker niet misstaan !!

Uiteraard werd ik nieuwsgierig hoe dit er nou binnen in de schuur uit zou zien :

Afbeelding

In Denemarken zagen we erg veel klavervelden. Het zag er steeds ongeveer zo uit :

Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte hierbij de uitnodiging om hier uw vakantiekiekjes te plaatsen ...

Thomas
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Re: Vakantiekiekjes

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo forummers,

Hier onder 2 bijenhallen uit het Zwitserse Wildhaus. Even situeren. Wildhaus maakt als gemeente deel uit van Obertoggenburg in het kanton St.Gallen (NO Zwitserland). Er wonen ongeveer 1300 mensen. De 3 gemeenten samen, die Obertoggenburg vormen, hebben ongeveer 3000 inwoners. Hier zijn wel ongeveer 35 imkers (waarvan ik er een 10-tal weet wonen).

De eerste bijenhal is er 1 die op een 10-tal meter van een wandelweg staat. De imkerin ken ik niet persoonlijk. Afbeelding

De 2de is naar plaatselijke normen groot en is van Georg, een imker waar ik reeds een 5-tal jaar een babbeltje ga slaan. Kan 22 volken herbergen in achterbehandelings kasten. Door de jaren heen heeft hij een gemiddelde honingoogst van 10kg per kast. Dit jaar had hij nog maar 5kg per kast geoogst. Daar tegenover staat 2003 waar hij 30kg per volk heeft geoogst. Bijna iedere imker werkt hier met "Landrasse". Maw de inheemse bij. De belangrijkste oogsten zijn paardenbloem, witte klaver en woudhoning.
Afbeelding

mvg

buckfast_beekeeper
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

In de Franse Alpen, schuin onder Grenoble, zag ik een maandje geleden onderstaand bijenhuis. De meeste kasten waren wel bevolkt, maar vlogen slechts spaarzaam. Jammer genoeg was er niemand aanwezig om nadere uitleg over de bijen en kasten te geven.
Afbeelding

Vooral de boomstamkast trok mijn aandacht. Op dat moment niet bevolkt, doch aan de plank onder de boomstam kon je zien dat ze er wel in hadden gezeten. Tussen de 2 bijenhuizen lag een hoop rommel in opslag, waaronder een losse kap voor zo'n boomstam. De juiste constructie kon ik niet achterhalen omdat aan de onderzijde, ongeveer een 4 cm van de rand een plaatje hout was aangebracht. Als ik eens een leuk stukje boomstam tegenkom, ga ik deze zeer beslist eens uithollen om deze klotzbeute na te maken. Met een aantal losse latjes in de bovenkant gefreubeld moet het zwermen in de hand gehouden kunnen worden. . . . en misschien nog een los stuk van dezelfde stam erop als honingkamer. (zie het helemaal zitten)
Afbeelding
dickvanleeuwen
Contacteer:

Bericht door dickvanleeuwen »

Collega's vrienden, kennissen, familie, ze nemen allemaal potjes honing voor me mee vanaf hun vakantie adres. Zo heb ik al een hele verzameling honingpotten, van China tot Colombia. Zelf zoek ik natuurlijk het hardst, en ik wil ook graag de imker ontmoeten.

Deze foto heb ik gemaakt in Frankrijk.

Afbeelding

Het bord bracht me bij deze kasten.

Afbeelding

Hier een kast van dichtbij.

Afbeelding

Helaas heb ik zo'n kast niet van binnen kunnen bekijken en weet ik dus niet wat voor soort kast dit is.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Ik heb nog een aardig kiekje in de aanbieding uit het Duitse bijenmuseum in Weimar, waar ik vorige week op bezoek was.
Buiten het museum zag ik al, dat er op de bovenetage een pijpje uit het raam stak waar druk bijen in en uit vlogen. Ter plekke aangekomen zag ik het volk, ondergebracht in een bijenwoning geheten:
"Buitenlander met tulband".
De figuur stond naar het raam gekeerd; uit zijn navel kwam het uitvliegpijpje; de wijde rode mantel kon je opzij halen en dan zag je een demonstratievolk; opgesteld in warmbouw: beneden de broedruimte; boven de honingruimte.
Zoiets kan alleen bij een achterbehandelingswoning.

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie