Wat te doen met actief en groot volk (feb 2020)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Wat te doen met actief en groot volk (feb 2020)

Bericht door Franschman » do 20 feb 2020, 13:45

Beste Beelievers,
Natuurlijk is de ontwikkeling van een volk afhankelijk van locale omstandigheden zoals microklimaat, waterhuishouding, grondsoort en drachtaanbod.

Zo zal opstelling van volken aan een zuidzijde eerder leiden tot uitvlucht. Ook de bloei van boom en plant is van zo'n locatie afhankelijk.

Toch kan je wetenschappelijk de grote lijn bepalen wanneer een temperatuur een bepaald gebied gaat bereiken.( isothermen kaartjes) Voorts brengt FENOLOGIEinzicht in de bloeidatum van bomen en planten over langere tijd gemiddeld dus aangegeven. Zie info onder Fenologie :dance:

Klimaatsverandering zal op termijn de data op fenologiekaartjes ( b.v. bloei Linde, Paardekastanje, Appel ) gaan veranderen. Mijns inziens zal het groeiseizoen zich naar voren verplaatsen en gaat Nederland wellicht Mediterrane trekken krijgen. Winter wordt dan regenseizoen (met stortbuien en stormen (zie KNMI ideeën daarover), de zomers worden droog en heet . Leg de korte broek maar klaar ! :lol:

Ik heb sterk het vermoeden dat overheden meer informatie krijgen dan burgers. Daarmee kan men lange termijn werkzaamheden beter voorzien. Nu al blijkt dat Amsterdam hittegebieden gaat kennen. Wat kan je daaraan doen? 'Een uitdaging voor overheden ' om ook de volksgezondheid te reguleren.
Gaan wij bijenkasten voortaan aluminiumkleurig verven om oververhitting van volken te voorkomen. In Frankrijk deed ik dat al.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat te doen met actief en groot volk (feb 2020)

Bericht door Jaap v.Popering » do 20 feb 2020, 16:50


MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Wat te doen met actief en groot volk (feb 2020)

Bericht door MarcoA » ma 24 feb 2020, 10:52

Nog even een update van mijn kant. Toen ik dit topic begon was het een dag van 14 graden (in het Almeerse). Ondertussen is storm Ellen voorbij gekomen en zijn er dagen van <8 graden op komst voor de komende weken.
Zodoende heb ik het nog niet aangedurfd om de bijenkast te openen, daarnaast lijkt het mij de komende weken te koud om echt een broednest aan te leggen. Of een bestaand broednest gaat het waarschijnlijk niet (helemaal) redden.

Ik heb mijn 'bijenstal' (een verzameling 60x40 tegels en cementen pijlers) uitgebreid en ondertussen wat getild aan de bijenkast. Waar ik eerder schreef dat het 15kg was denk ik dat ik dit ruimschoots verkeerd heb ingeschat. Ik heb wat gewichten gepakt van 10kg en deze kast is vele malen zwaarder. Dus ik ga nu eerder richting de 30-40kg voor de totale kast.

De raatvervangingswerkzaamheden pak ik op wanneer de temperaturen >15 graden zijn. Als er dan toch al gebroed wordt op de oude raten dan zal ik deze volgend jaar vervangen. Ik zal me minder druk maken :wink: :D

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat te doen met actief en groot volk (feb 2020)

Bericht door tomer » ma 24 feb 2020, 20:36

Vorig jaar was er een koude periode met veel wind en regen in de eerste 3 weken van maart, waardoor er bij veel volken een broedstop was. Bij controle 22 maart was er vooral open broed te zien. Ik veronderstel dat dat nu ook het geval zal zijn...
En ja, een weegschaal kan handig zijn, dan hoef je het gewicht niet te gokken.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat te doen met actief en groot volk (feb 2020)

Bericht door Hans van der Post. » di 25 feb 2020, 10:28

MarcoA schreef:
ma 24 feb 2020, 10:52
Nog even een update van mijn kant. Toen ik dit topic begon was het een dag van 14 graden (in het Almeerse). Ondertussen is storm Ellen voorbij gekomen en zijn er dagen van <8 graden op komst voor de komende weken.
[…………………..]
De raatvervangingswerkzaamheden pak ik op wanneer de temperaturen >15 graden zijn. Als er dan toch al gebroed wordt op de oude raten dan zal ik deze volgend jaar vervangen. Ik zal me minder druk maken :wink: :D
Maak je je niet te druk met raatvernieuwing. ik begrijp dat je vorig begonnen bent met het houden van bijen. Als je met een zwerm ben begonnen zijn de raten een seizoen oud. Kunnen best nog een jaar mee. Het is een vroeg jaar dus er zal wel aardig broed aanwezig zijn.
Zelf kijk ik voor het eerst eind maart. Dan is er broed in alle stadia aanwezig en lopen dan flink wat jonge bijen rond.
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat te doen met actief en groot volk (feb 2020)

Bericht door bee-tree » di 25 feb 2020, 14:12

Hans van der Post. schreef:
di 25 feb 2020, 10:28
MarcoA schreef:
ma 24 feb 2020, 10:52
Nog even een update van mijn kant. Toen ik dit topic begon was het een dag van 14 graden (in het Almeerse). Ondertussen is storm Ellen voorbij gekomen en zijn er dagen van <8 graden op komst voor de komende weken.
[…………………..]
De raatvervangingswerkzaamheden pak ik op wanneer de temperaturen >15 graden zijn. Als er dan toch al gebroed wordt op de oude raten dan zal ik deze volgend jaar vervangen. Ik zal me minder druk maken :wink: :D
Maak je je niet te druk met raatvernieuwing. ik begrijp dat je vorig begonnen bent met het houden van bijen. Als je met een zwerm ben begonnen zijn de raten een seizoen oud. Kunnen best nog een jaar mee. Het is een vroeg jaar dus er zal wel aardig broed aanwezig zijn.
Zelf kijk ik voor het eerst eind maart. Dan is er broed in alle stadia aanwezig en lopen dan flink wat jonge bijen rond.
!Hans wat goed van jou dat je twijfels hebt of zijn één- á tweejarige raten die
door Marco OUD worden genoemd, dat predicaat verdienen.
Ik vermoed dat Marco het allerbeste voor zijn ENIGE volk wil doen.
Dus onbesmette cellen geven en cellen van echte bijenwas en zonder de residuen
van pigmenten en zonder eitjes van wasmotten. Zo heeft hij het geleerd op de cursus ?

Marco neemt gelukkig onze ongerustheid weg. Hij wacht 'n dag af waarop het boven
de 14 graden C. wordt. Waarschijnlijk wacht hij in navolging van !Hans eind maart af.

Mijn vraag is : Weet Marco inmiddels hoe het met de voedselvoorraad is gesteld ?
Ik heb hem in mijn eerste bericht een berekening beloofd.
Hier komt ze:
'n leeg tweejarig UITGEBOUWD broedkamerraam van simplexformaat weegt 285 gram
( ramen van vurenhout, met 3 roestvrije draden bespannen en lange oortjes)

22 van zulke raampjes wegen 22 x 285 = 3420 gram......................3420 gram
Ik schat het gewicht van de kunststof segebergerkast op 2 kilo ofwel 2000 gram
Ik schat het gewicht van het broed op dit moment op.... 3 kilo ofwel 3000 gram

Dan zou van de 15 kilo die de hele kast op 17 februari woog :15000 - 8420 g = 6580 g
over zijn,
tenzij je met suikerdeeg of fondant aan het bijvoeren bent begonnen
of dat jouw zin: "de hele kast woog op 17 februari meer dan 15 kilo " niet klopte.
Zj. :b10:

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wat te doen met actief en groot volk (feb 2020)

Bericht door BenSDC » di 25 feb 2020, 15:34

ik kijk zojuist op de website van holtermann naar het gewicht van een segeberger met lage bodem en 1 BK en 2 HK's en die weegt ongeveer 9 kg. Een segeberger met 3 bk's weegt ongeveer 10 kilo volgens holtermann.
Ik weet dus niet wat juist is. Volgens mij ben je nog 1 tot 1,5 kilo bijen vergeten?
Aannemende dat ze er nog inzitten :be9:
Groet, Ben

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten