Wat deed je vandaag editie 2020.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door A.A. Staals » zo 12 apr 2020, 17:51

Vandaag doppen in de broedmachine gezet en het volk nieuwe larfjes aangeboden.
Ook voor de tweede keer starter gemaakt en larfjes ingehangen.

ad staals

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door harry mouris » zo 12 apr 2020, 20:45

Zojuist 4 volken extra ruimte gegeven. Morgen ochtend gaan ze naar het koolzaad en dat is een behoorlijk eind weg. Daarom alvast de extra bk en een extra hk. Ze waren trouwens toch al toe aan de 2e BK. Het gaat allemaal explosief op dit moment.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door DontPanic » zo 12 apr 2020, 23:46

Vandaag paasinspectie, heb in alle volken eitjes gevonden! :D

2 volken zijn sterk, eerste honingkamers zijn volledig uitgebouwd en bijna helemaal gevuld. Hier dus 2e honingkamers op geplaatst. Na een paar minuten zaten er ook al bijen in deze nieuwe honingkamers. Ook veel broed in deze volken.
Afbeelding

3e volk loopt duidelijk achter. Doen nog niks met de honingkamer. Veel stuifmeel en nectar wordt in de broedkamers opgeslagen. De koningin heeft ook een vreemd broed patroon. Zo zijn er ramen met stuifmeel/nectar in het midden, en broed langs de rand (zie foto hieronder). Het darrenraam is volledig uitgebouwd en netjes belegd met eitjes aan beide kanten, ook op andere ramen zijn er eitjes en larven te vinden. Het is een jonge koningingin van vorige zomer. Ik denk dat ze mogelijk ruimtegebrek heeft, maar geen idee waarom ze dan niet aan de honingkamer beginnen. Helaas geen uitgebouwde ramen meer over.

Afbeelding

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door tomer » ma 13 apr 2020, 15:15

A.A. Staals schreef:
zo 12 apr 2020, 17:47
tomer schreef:
zo 12 apr 2020, 16:56
Vandaag de eerste zwermmelding gekregen om 12u. Toen ik om 13u ter plekke aankwam vloog de zwerm helaas al verder...leek een mooie voorzwerm te zijn.
Met de beginnende imker de kast gecontroleerd en alle zwermdoppen verwijderd behalve 1, zodat er geen nazwermen komen. Hopelijk een goede dop...Kan het zijn dat zijn volk nu nog nieuwe doppen zal maken (redcellen) en dat er toch nog nazwermen afkomen?
Volk nooit op een dop zetten, je weet niet of die goed is en de bijen met die ene dop tevreden zijn.Ook worden er wel eens doppen over het hoofd gezien en kan het ook misgaan. Beter is ALLE doppen breken, dan weet je waar je aan toe bent.
ad staals
Ja ik weet dat er een risico is dat de overgebleven dop niet goed is, maar het leek mij de eenvoudigste oplossing. Begin iemand die nog nooit een kast heeft opengedaan maar eens uit te leggen dat hij op dag 13 moet luisteren naar een tuter en vervolgens alle doppen moet breken enz...dat zou zeker niet goed aflopen. Vele mensen willen bijen, maar onderschatten de nodige kennis en ingrepen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door tomer » za 18 apr 2020, 02:56

Vandaag nog 2 zwermen gaan ophalen. Altijd leuk en avontuur. :D Ze zijn vroeg dit jaar...
Ik zou zeggen controleer de volken tijdig op zwermdoppen, zodat je je bijen niet kwijtraakt.
Bij mijn eigen volken is er ook al eentje waar ik doppen heb moeten weghalen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door A.A. Staals » za 18 apr 2020, 17:20

EWK's gevuld met bijen en jonge koninginnen. Weer voor de komende tijd ziet er goed uit voor bevruchting.
Dit jaar vroeger dan ooit leggende jonge koninginnen voor als er eens iets misgaat en het maken van nieuwe volkjes.

ad staals

Dodo
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door Dodo » zo 19 apr 2020, 19:45

Vandaag een snelle controle bij de vroege koninginteelt uitgevoerd. Eerste koninginnen van 2020 zijn uitgekomen. Experiment geslaagd. Ik hoop dat ze al aanstaande donderdag of vrijdag gaan even uit...., anders ze moeten wel iets langer vachten.
P.S.
Natuurlijk ik heb ook vroege darren geteeld....

Thom de Jong
Berichten: 22
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 09:41
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alphen (NB)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door Thom de Jong » zo 26 apr 2020, 20:06

Vandaag heb ik ook de eerste zwerm van het jaar geschept; Een volkje van een collega imker dat enkel op een 9 raams bk zat.
Deze imker kan vanuit België moeilijk de grens over en was er daarom te laat bij.
Ik sta er van te kijken dat de bijen niet eerder vertrokken waren. Alles zat tot de rand toe vol met honing.

Willem75
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 20:18
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door Willem75 » ma 27 apr 2020, 15:32

Vandaag een kleine 50 raampjes van kunstraat voorzien. Kasten gecheckt, besloten om een probeersel van vorig jaar met een aangekochte f1 toch maar samen te voegen volgende week, geen progressie, blijft hangen op 2 ramen broed(dadant). Klaar mee


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door DontPanic » di 28 apr 2020, 09:23

Niet vandaag, maar hier het resultaat na een eerste voorzichtige blik in de nieuwe topbar. De bijen bouwen heel mooi aan de latjes. Er komen ook al enkele bijen met stuifmeel binnen. Benieuwd hoe het verder zal ontwikkelen!

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten