Waardering forum

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Waardering forum

Bericht door JanvdR » do 16 apr 2020, 19:10

Enige tijd geleden heb ik mij aangemeld voor een paar Nederlandstalige groepen op Facebook. Ik had gehoopt hier iets te kunnen leren en anderzijds mijn kennis te delen. Wat een ontgoocheling! Er worden de meest waanzinnige adviezen gegeven die er blijk van geven dat de adviseurs niet of nauwelijks enige kennis van het bijen houden hebben. Ik vond het maar niets en heb medelijden met de beginnende imkers die daar "geholpen" worden. Nee, dan ben ik liever hier want op dit forum heb ik de ervaring dat er serieus ingegaan wordt op datgene wat de imker bezighoudt. Dit forum met de reacties van de leden hebben mij aangezet om meer en dieper studie te doen en dat heeft mij zeker geholpen.
Bovendien kan ik genieten van bijdragen die door literair begaafden geleverd worden en zeker ook van de bijdragen uit de cultuur.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Waardering forum

Bericht door Fish » vr 17 apr 2020, 10:29

Op de een of andere manier is de verhouding tussen beginners en ervaren bijenhouders niet helemaal in balans op de Facebook groepen waar ik lid van ben, dat zit hier gelukkig een stuk beter. Ook keer op keer botsingen/discussies over dierenleed en gifgebruik. Momenteel iemand die klaagt over het knippen van vleugels, het blijft een schitterende discussie maar na de 100e keer wel vermoeiend. Zo'n discussie is er een dag, dan verdwijnt de aandacht even en enkele dagen later krijg je weer dezelfde discussies. Vervelend.

En toch zitten er ook pareltjes tussen. Véél meer foto's, hele mooie ook zo nu en dan. Af en toe een filmpje, zoals nu van Jaap die een inspectie doet op een miniplus. Straks met de koninginnenteelt zullen er ook veel verslagen komen. Dat ontbreekt hier toch wel.

Al met al wat betreft de Facebook groepen, het blijft vermoeiend om het kaf van het koren te scheiden, maar zo af en toe tóch de moeite waard.

Thom de Jong
Berichten: 22
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 09:41
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alphen (NB)
Contacteer:

Re: Waardering forum

Bericht door Thom de Jong » vr 17 apr 2020, 14:05

Fish schreef:
vr 17 apr 2020, 10:29
Ook keer op keer botsingen/discussies over dierenleed en gifgebruik. Momenteel iemand die klaagt over het knippen van vleugels, het blijft een schitterende discussie maar na de 100e keer wel vermoeiend.
Helemaal met dit eens.
Bijenhouden nou eenmaal niet zwart/wit. Er zijn altijd meerdere manieren om een probleem met de bijen op te lossen. In veel van deze Facebookgroepen merk je ook dat er mensen zijn die er heilig van overtuigd zijn dat hun manier van bijenhouden de enige goede manier is.
Ik ben zo blij dat op dit forum iedereen vrij gelaten wordt om hun menigen en ervaringen te delen, zonder dat hier hevige discussies over ontstaan.
Als beginner voel ik mezelf hier meteen thuis :D

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Waardering forum

Bericht door Bart de Coo » vr 17 apr 2020, 17:40

Ik hoop dat Lex meeleest, de eindbeheerder. Die gelooft namelijk dat mensen weggejaagd worden door de onhebbelijke toon en het gezeur van sommigen. Dat is onjuist, Lex. Het forum wordt juist gekenmerkt door de grote rust, de deskundigheid en de nieuwsgierigheid en de ernst van de deelnemers. Querulanten hebben wij hier al heel lang niet meer gehad. Al heel erg lang niet meer, Lex.

Wat Jan zegt over Facebook, deel ik volledig. Wat een leeghoofdigheid en een parmantigheid en een gedram daar. Heel soms laat ik mijn blik weer eens glijden langs de verschillende groepen, maar dan ben ik gauw weer genezen.

Gauw terug naar het forum!

Bart

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Waardering forum

Bericht door JanvdR » vr 17 apr 2020, 18:44

Helemaal met je eens Bart.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waardering forum

Bericht door Jaap v.Popering » vr 17 apr 2020, 19:25

Sinds Lex aan het roer staat is het inderdaad veel verbeterd .
Voorheen zijn er veel voor rotte vis uitgemaakt zonder dat er ingegrepen is .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Waardering forum

Bericht door Bart de Coo » zo 19 apr 2020, 09:07

Jaap,

(‘inderdaad’?)

Ik hou me aanbevolen voor voorbeelden dat iemand voor rotte vis werd uitgemaakt. Zoals wellicht bekend ben ik sinds 2004 intensief betrokken bij het forum, en de stellige indruk van de beheerders is de laatste tien jaar nou juist geweest dat er een grote rust van elementair fatsoen over het forum neerdaalde. Die enkele keer dat iemand iets onaardigs zei - echt onaangenaam werd het nooit - was een kleine openbare reprimande voldoende. Ook ontving het beheer bijna nooit klachten. Vóór 2010 echter hebben we nog wel eens echte affaires gehad, compleet met slapeloze nachten. Maar na die tijd, noppes.

Je doet nu, zover ik kan overzien, voor het eerst je beklag. Ik begrijp dat je je in het verleden geërgerd hebt aan rotte vissen. Kennelijk heb je die mensen nooit gewezen op hun gebrek aan fatsoen of anderszins een poging gedaan om aan wangedrag een einde te maken, bijvoorbeeld door de beheerders te verwittigen.

Ik heb me de laatste jaren echter nooit geërgerd aan wangedrag. Zoals gezegd, als iemand toch iets onaardigs zei, dan zei ik daar wat van, en dan was het heel gauw afgelopen.

Groet,

Bart
Laatst gewijzigd door Bart de Coo op zo 19 apr 2020, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Waardering forum

Bericht door Bart de Coo » zo 19 apr 2020, 09:16

Er zijn vele voordelen van het forum boven Facebook te noemen. De grootste voordelen komen er telkens op neer dat het hier allemaal wat minder vluchtig is. Het forum stelt wat hogere eisen aan iemands schrijfvaardigheid en daarmee aan iemands kennis: je moet wel wat te melden hebben. Ideaal is verder dat je vrij gemakkelijk kunt zoeken in oude gesprekken. Ik gebruik het forum zelfs voor mijn eigen administratie: zo verwijs ik elders naar allerlei gedigitaliseerde oude boeken. Als ik dan denk, waar stond dat ook al weer, dan raadpleeg ik het forum even. Erg handig.

Toch heeft de vluchtigheid van Facebook ook voordelen. Dat maakt Facebook vlot en luchtig. Ook het feit dat Facebook een tijdlijn heeft waar je doorheen kunt ‘scrollen’ maakt het een geduchte concurrent. Hier wordt de Facebook-sfeer enigszins benaderd in het gesprek ‘Wat deed jij vandaag’, iets wat ooit spontaan ontstond trouwens. Heel sympathiek. Je zou van dat gesprek een aparte rubriek kunnen maken, pal te plaatsen onder de beginnersrubriek. Ik doe maar een voorstel.

Maar dan de nadelen van Facebook. Hoe vaak ik daar niet dingen lees als ‘Ik heb pas een imkersjack gekocht en ik wil graag imker worden. Wat moet ik nu doen?’ Eh, een floeping beginnerscursus volgen? :lol:

Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waardering forum

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 apr 2020, 20:54

Bart .
Zoals je al aangeeft ben je sinds 2004 intensief betrokken bij het forum , wat mij overigens niet bekend of opgevallen is . Als je dan bij de les geweest bent hoef ik jou echt niet uit te leggen of aan te geven over het voor van alles uitmaken van forumleden met een andere mening .

Je hebt het over slapeloze nachten ....die heb ook ik in het verleden en zeker in de beginperiode gehad . Het is dat Hans mij enkele keren geholpen heeft , anders was ik al lang vertrokken geweest .

Nee mijn beklag heb ik nooit gedaan , ( ook nu niet ) als je jong bent doe je dat , maar op wat latere leeftijd los je dat op door bepaalde personen zo veel mogelijk te negeren , wat niet altijd zal lukken . Tegenwoordig hou ik mij maar steeds meer gedeisd .

Je hebt het nog over Bijenhouden Facebook , ik denk dat je uitstekend op de hoogte bent om welke reden dat een jaar of tien geleden opgestart is .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Waardering forum

Bericht door Bart de Coo » ma 20 apr 2020, 09:01

Jaap,

Je bent erg impliciet. Je hoeft me wel degelijk iets uit te leggen: ik hou mij allerminst van de dommen. Evenmin ben ik op de hoogte van bepaalde redenen dat de Facebook-groep bijenhouden.nl opgericht werd. Laat ik maar aannemen dat je daarop doelt. Ik neem verder aan dat dat Maarten Kleijne geweest, maar ik heb geen idee. Je suggereert ook hier dat ik me van de dommen hou, maar dat is niet zo. Mochten we er aardigheid in hebben om hierop en op andere punten door te gaan, dan moesten we dat maar via de mail doen, stel ik voor, want dit is voor anderen niet zo spannend.

Maar wat ik echt even in het openbaar over het forum kwijt moet, is het volgende.

De macht van een beheerder wordt door niets of niemand gelegitimeerd; die is enkel en alleen gebaseerd op het feit dat een beheerder een aantal knoppen wél bedient en een willekeurige deelnemer niet. Dat is de machtsbasis. Dat is reden één voor enorme terughoudendheid.

Reden twee is de vrijheid van meningsuiting: niet iets om nonchalant over te doen (Ik suggereer niet dat iemand dat wel zou doen.) Als je de mogelijkheid hebt om een ander het zwijgen op te leggen, dan moet je wel verdomd sterke argumenten hebben. In het uiterste geval zou je een account tijdelijk op non-actief kunnen zetten, maar een account opheffen? Een ip-adres blokkeren? Nee, dat is wel heel erg extreem en bijna nooit te verdedigen, zeker niet als iemand met naam en toenaam bekend is. Dat is een groot zwaktebod. Dan ga je als beheerder ver over de schreef.

Ik hoop dat ik algemeen geldend principe helder onder woorden heb gebracht.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten