Koningin vervangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Koningin vervangen

Bericht door Imkeramerongen » wo 29 apr 2020, 09:47

Beste allen,

Ik heb dit jaar 2 volken uitgewinterd. In verband met toenemende zwermstemming heb ik afgelopen maandag (dag 1) van beide volken een vlieger gemaakt, het uitgenomen broed heb ik verzameld in een aflegger (met opzittende bijen). Alle zwermdoppen heb ik weggebroken. De koninginnen zijn in de vlieger gebleven en de verzamelbroedaflegger is moerloos. Alle kasten zijn op dezelfde stand gebleven. De koningin in vlieger 1 levert zachtaardige bijen op, de koningin in vlieger 2 wat onrustige bijen die snel boos worden. Ik ben van plan om op dag 6 in de verzamelbroedaflegger de redcellen weg te breken op raampjes uit vlieger 2. De redcellen op raampjes uit vlieger 1 mogen zich ontwikkelen. Op dag 13 zal ik in de avond deze doppen breken om de koninginnen in te laten lopen. Ik zou graag 1 redcel/koningin gebruiken om de koningin uit vlieger 2 te vervangen.

Nu heb ik twee vragen:

1. Op welke dag kan ik de verzamelbroedaflegger het beste behandelen met oxaalzuur? Ik zelf dacht op dag 26 of 27.
2. Hoe kan ik het beste de koningin in vlieger 2 vervangen? Kan ik haar om zeep helpen en vervolgens op dezelfde dag de nieuwe koningin invoeren in een kooitje? Of breng ik haar enkele dagen daarvoor al om zeep? Kan ik beter de koningin invoeren of het volk enkele geselecteerde redcellen geven?

Graag jullie mening.

Vriendelijke groet

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Koningin vervangen

Bericht door bee-tree » do 30 apr 2020, 08:57

Het is nog nooit in het vijfentwintigjarig bestaan van het imkerforum
voorgekomen dat een beginner 25 uur moest wachten op een antwoord
op z'n vraag. Hoe kan dat ?
Is de vraag te ingewikkeld ? Te lang ? Hebben de professionals het te druk ?
Of komt het door de enkele uitdrukkingen in jouw woordenschat, van Amerongen,
die niet te pruimen zijn ?

"Om zeep BRENGEN" stamt uit de zeventiende eeuw en betekende :
schepen op weg sturen naar Spanje OM harde zeep op te halen.
Men produceerde in de Verenigde Nederlanden alleen nog maar zachte zeep,
namelijk de nog steeds bestaande veilige vloeibare groene zeep.
De Mediterrane luxe harde zeep was een lucratief handelsproduct.
Er was weliswaar minder geld aan te verdienen dan aan de producten
uit het verre Oosten zoals uit de "Gordel van Smaragd" .
Er vergingen veel zeepscheepjes in de Golf van Biskaje . Veel bemanningsleden
verloren het leven.
De O.I.Compagnie kon zeewaardiger schepen laten bouwen, vandaar
minder slachtoffers.

Dus, het gezegde slaat op mensen. Dat te gebruiken past vooral niet
in de huidige pandemie
Het waren meestal krakkemigge schepen , bemand met schavuiten, die
de gevaarlijke reis moesten maken. Er vergingen nogal wat schepen vierhonderd
jaar geleden. Veel scheepslieden BRACHTEN het er niet levend van af. Zj. :b10:

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Koningin vervangen

Bericht door Fish » do 30 apr 2020, 10:24

Was mij te uitgebreid, maar zal het dan toch maar proberen.

1) Oxaal als het oude broed is uitgelopen, vóór het nieuwe broed is gesloten en het liefst als de koningin al wat ouder is en op bruidsvlucht is geweest. Dag 26 of 27 zou dan moeten kunnen, afhankelijk van hoe en vooral wanneer de bruidsvlucht verlopen is. Oxaal zorgt ook voor hogere sterfte in het open broed, dus ideaal wordt het niet op deze manier.

2) Ga er nooit van uit dat je moeren over hebt bij doppen breken op dag 13. De kans is zeer groot dat je dan al te laat bent, althans de praktijk in mijn geval wijst uit dat ik in 8 van de 10 gevallen dan al te laat ben. Verder is het moeilijk om een bevruchte koningin te vervangen door een onbevruchte koningin, althans dit heeft een grotere kans op falen. Als je het met een kooitje doet dan zou ik persoonlijk het kooitje er na een uur inhangen. Doe je het met een dop, dan is het altijd maar de vraag of dit een "goede" dop is. Misschien even kijken in het licht of je beweging ziet, maar is ook afhankelijk van de leeftijd van de dop. Ik denk uiteindelijk wel dat een (rijpe) dop meegeven de grootste kans op slagen heeft.

Als je de moer enkele dagen eerder bedankt, dan worden er doppen getrokken in het volk en wordt een nieuwe, uitgelopen moer niet geaccepteerd. Een rijpe dop waarschijnlijk wel.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koningin vervangen

Bericht door Jaap v.Popering » do 30 apr 2020, 10:34

bee-tree schreef:
do 30 apr 2020, 08:57

Is de vraag te ingewikkeld ? Te lang ? Hebben de professionals het te druk ?
Of komt het door de enkele uitdrukkingen in jouw woordenschat,
Om de vragen bij elkaar goed en volledig te beantwoorden vraagt vrijwel een complete bijenteelt cursus .
Vandaar .

Jaap v P

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Koningin vervangen

Bericht door tomer » do 30 apr 2020, 11:04

Ik zou verschillende afleggers gemaakt hebben ipv 1 verzamelbroedaflegger. Eventueel kan je deze nog opdelen in verschillende afleggers met elk doppen van de gewenste koningin, als je dan toch de kast gaat opendoen om een deel redcellen te breken en indien je meerdere kastjes op overschot hebt. Zo heb je meer kans op slagen en kan je na een succesvolle bevruchting één van de afleggers verenigen met de vlieger met minder goede koningin, na deze te executeren. Een onbevruchte koningin invoeren zal niet goed eindigen vrees ik, maar het kan...
Oxaalzuur doe ik meestal op dag 24, dan is het broed allemaal uitgelopen en is de koningin in de meeste gevallen aan de leg.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Koningin vervangen

Bericht door bee-tree » do 30 apr 2020, 14:30

Imkeramerongen schreef:
wo 29 apr 2020, 09:47
Beste allen,

Ik heb dit jaar 2 volken uitgewinterd. In verband met toenemende zwermstemming heb ik afgelopen maandag (dag 1) van beide volken een vlieger gemaakt, het uitgenomen broed heb ik verzameld in een aflegger (met opzittende bijen). Alle zwermdoppen heb ik weggebroken. De koninginnen zijn in de vlieger gebleven en de verzamelbroedaflegger is moerloos. Alle kasten zijn op dezelfde stand gebleven. De koningin in vlieger 1 levert zachtaardige bijen op, de koningin in vlieger 2 wat onrustige bijen die snel boos worden.

Graag jullie mening.

Vriendelijke groet
Bijenhouder te Amerongen wil graag bijen duurzaam aan blijven houden
en het liefst niet méér dan drie volken, dus geen vier of andere veelvouden ?
En tevens met iemevrouwen
die erg van knuffelen houwen.
Dan moet hij eerst zijn omgangsmanieren en karaktertrekken doorschouwen. Zjef :b10:

Goede raad hoeft niet duur te zijn.
BijenhouderAmerongen, ik raad je eerst aan om de twee vliegers na te kijken.
Hebben de koninginnen het overleefd en de vreemde woning geaccepteerd ?
Zijn er al eitjes te ontdekken en hebben de bouwbijen
de kunstraat al enigszins uitgebouwd na de afgelopen twee kurkdroge zonnige dagen
waarmee de drachtarme periode heeft ingezet met de bloei van de Meidoorns.
Het is nog lang wachten op de bloei van de eerste Lindes. Wat voor voer en
brandstof heb je de vliegers gegeven ? Hebben ze de halfvolle honingkamers
mogen houden ?


Mocht er iets mis zijn gegaan met de koninginnen dan kun je snel ramen met
eitjes en|of jonge larfjes van de gewenste keuze uit de verzamelbroedaflegger
in de vliegervolken hangen.
P.S.
Andere woorden voor afscheid nemen : vaarwel zeggen,
bedankt voor bewezen diensten,
Hoe ? Toch niet met een waterPISTOOLTJE zoals Tomer dat doet ?

Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Koningin vervangen

Bericht door Imkeramerongen » do 30 apr 2020, 16:03

Beste allen,

Bedankt voor de reacties/adviezen. Mijn excuses als ik mensen heb beledigd met mijn woordkeuze.

Ik heb een verzamelbroedaflegger gemaakt omdat ik (voorlopig) maximaal 3 volken wil houden en (nog) niet het materiaal heb voor meerdere afleggers. De vliegers hebben hun honing gehouden en de broedaflegger heeft een zak fondant gekregen.

Als ik het goed begrijp (als alles goed gaat in de vliegers) kan ik waarschijnlijk nog het beste proberen om de oude koningin enkele dagen voor die 13e dag te bedanken voor haar bewezen diensten. Als ik vervolgens op dag 13 in de aflegger een koniningin in laat lopen kan ik tevens een rijpe dop overplaatsen in vlieger 2. De daar aangezette redcellen kan ik dan wegbreken. Indien ik niet het geluk heb een rijpe dop over te kunnen zetten, kan ik op dat moment waarschijnlijk een raam brias overhangen van vlieger 1 naar vlieger 2.

Vriendelijke groeten uit Amerongen

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Koningin vervangen

Bericht door A.A. Staals » do 30 apr 2020, 16:12

Imkeramerongen schreef:
do 30 apr 2020, 16:03
Beste allen,

Bedankt voor de reacties/adviezen. Mijn excuses als ik mensen heb beledigd met mijn woordkeuze.

Ik heb een verzamelbroedaflegger gemaakt omdat ik (voorlopig) maximaal 3 volken wil houden en (nog) niet het materiaal heb voor meerdere afleggers. De vliegers hebben hun honing gehouden en de broedaflegger heeft een zak fondant gekregen.

Als ik het goed begrijp (als alles goed gaat in de vliegers) kan ik waarschijnlijk nog het beste proberen om de oude koningin enkele dagen voor die 13e dag te bedanken voor haar bewezen diensten. Als ik vervolgens op dag 13 in de aflegger een koniningin in laat lopen kan ik tevens een rijpe dop overplaatsen in vlieger 2. De daar aangezette redcellen kan ik dan wegbreken. Indien ik niet het geluk heb een rijpe dop over te kunnen zetten, kan ik op dat moment waarschijnlijk een raam brias overhangen van vlieger 1 naar vlieger 2.

Vriendelijke groeten uit Amerongen
Zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp er helemaal niks van. Drie volken willen:
1 broed aflegger gemaakt en van 2 volken een vlieger, dan heb je er nu vijf.
ad staals

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Koningin vervangen

Bericht door Klaas133 » vr 01 mei 2020, 12:00

A.A. Staals schreef:
do 30 apr 2020, 16:12
Drie volken willen:
1 broed aflegger gemaakt en van 2 volken een vlieger, dan heb je er nu vijf.
ad staals
Ik denk (denk = weet niet zeker) dat hij het (volledige of gedeeltelijke) broednest van 2 volken samengevoegd heeft in een derde kast op een nieuwe plaats en de koninginnen van de oorspronkelijke volken op de oude plaatsen heeft laten staan.
Vermoed dat hij met de 'vliegers' dan de volken met de oude moer bedoelt en de 'verzamelbroedaflegger` de nieuwe samengevoegde.

Waarom worden de oude moeren vervangen?
Laatst gewijzigd door Klaas133 op vr 01 mei 2020, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Koningin vervangen

Bericht door A.A. Staals » vr 01 mei 2020, 12:19

Klaas133 schreef:
vr 01 mei 2020, 12:00
A.A. Staals schreef:
do 30 apr 2020, 16:12
Drie volken willen:
1 broed aflegger gemaakt en van 2 volken een vlieger, dan heb je er nu vijf.
ad staals
Ik denk (denk = weet niet zeker) dat hij het (volledige of gedeeltelijke) broednest van 2 volken samengevoegd heeft in een derde kast op een nieuwe plaats en de koninginnen van de oorspronkelijke volken op de oude plaatsen heeft laten staan.
Vermoed dat de vliegers dan de volken met de oude moer zijn en de verzamelbroedaflegger de nieuwe samengevoegde.

Waarom worden de oude moeren vervangen?
Dan heeft hij geen vliegers gemaakt is dan de conclusie.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten