De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door MarcoA » vr 08 mei 2020, 17:03

Hi Allen,

Dit is jaar 2 van mijn imkerhobby. Vandaag is de buurman gestoken door 1 van mijn bijen, nadat ik de kast heb geïnspecteerd. Eerlijk gezegd ben ik hier aardig van geschrokken en twijfel of ik er goed aan doe om de bijen op mijn erf te houden. Ik ben op zoek naar jullie bevindingen over het volk en mijn werkwijze. Hopelijk kan ik ergens verbeteren om dit in de toekomst te voorkomen.


Vanmiddag heb ik om 14:30 uur de bijenkast (2 broedkamers, 2 honingkamers) geïnspecteerd. Ik ben begonnen met het afnemen van de honingkamers en heb deze weg gezet. Vervolgens heb ik de bovenste broedkamer geïnspecteerd, de bijen waren allen rustig (dus ik ook).
Hierna heb ik de bovenste broedkamer weggezet en ben ik begonnen met de onderste broedkamer. Hier waren veel zwermcellen te vinden (1 was belegd) met een ei, dus was ik wat langer bezig. Gaandeweg de inspectie van de onderste broedkast(vanaf +/- het 4de raam) begonnen er meerdere bijen opstandig te worden. Ik heb de inspectie doorgezet tot het 8ste raam en heb daarna besloten om alle ramen en broedkamers terug te zetten en de inspectie te stoppen. Bij het stoppen van de inspectie hingen er +/- 5 bijen om mijn kap heen welke boos waren, te horen aan de frequentie van de vleugels.
Toen ik stopte met de inspectie werd ik nog een meter of 7 gevolgd door een paar bijen. Vervolgens heb ik alles opgeruimd en ben ik naar binnen gegaan.

Zojuist om 16:30 uur kwam de buurman langs en vertelde dat hij gestoken was. Hij had het lijkje van de dader meegenomen en deze was vrijwel zeker van mijn kast. Hij vertelde dat hij tijdens het bellen werd belaagd door een bij en deze van zich af sloeg. Nadat hij naar binnen ging werd hij achtervolgd en gestoken.
De kast staat in een woonwijk met de uitgang naar de waterkant. Het erf van de buurman begint +/- 9 meter van de kast.


1) Wat zou ik kunnen doen aan mijn wijze van inspecteren om de bijen kalmer te houden?
2) Is dit volk agressiever dan "normaal"?

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door MartinS » vr 08 mei 2020, 19:12

Wellicht is het iets beter om eerst de onderste kamer te inspecteren. Mja soms kunnen ze een beetje defensief zijn, kan ook komen doordat er bijv weinig dracht is en/of zwermstemming en/of moerloos.
Gebeurt ook wel eens bij zachtaardige f1 carnica of f1 buckfast is mijn ervaring.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door MartinS » vr 08 mei 2020, 19:17

Zou het volk ff een beetje met rust laten, niet te vaak kijken. Hebben ze wel genoeg voer? Als ze dit altijd hebben dan is het volk wel wat defensiever dan normaal vind ik.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door maartenkleijne » vr 08 mei 2020, 19:21

Soms is er weinig aan te doen.
Het kan raar lopen.
Ik had een vrij mak volk achter in de tuin.
Ik werd zelf eigenlijk nooit gestoken, al twee jaren nul steken toen.
Elke keer dat de kast open ging werd de buurvrouw twee huizen verderop gestoken.
Haar man niet.
Andere buren ook niet.
Oplossing: even overleg van te voren.
Als het schikte bleef ze even binnen.
Als de kleinkinderen net zouden komen om met haar in de tuin te zitten moesten de bijen een dagje op hun buurt wachten.

Bijkomstigheid: bij herhaling landde een zwerm van mijn bijen net op haar pergola, maar dat vond ze juist leuk want die staken helemaal niet.
gr,
m

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door oldtimer » vr 08 mei 2020, 19:59

Ik lees niets over het gebruik van rook?
Een vervelend verhaal overigens :mrgreen:
Alexander (Lex)

kolnerke
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 15:40
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door kolnerke » za 09 mei 2020, 00:15

Gebruik een theedoek om minder opvliegende bijen te krijgen.

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door MarcoA » za 09 mei 2020, 13:39

Dank voor alle reacties!

@MartinS: Het volk heeft volgens mij genoeg voer. Ruim 5 broedramen met nectar, idem voor stuifmuil. Daarnaast 1.5 honingkamer gevuld.
@Oldtimer: Ik maak gebruik van rook. Voor het openen van de kast en tijdens de inspectie als de bijen in opstand komen (vanaf +/- 2 boze bijen). Als de bijen niet boos worden gebruik ik geen rook om de toplatten bij-vrij te maken. In dat geval gebruik ik mijn vingers (ik heb handschoenen) om de bijen voorzichtig aan de kant te zetten.

Leerpunten voor de volgende keer:
- Beginnen met de onderste broedkamer.
- Ik ga 2 theedoeken klaarleggen en dit gebruiken om de latten af te dekken.
- Ik zal de buurman vragen wanneer zij normaal niet thuis zijn, dan kan ik daar rekening mee houden.

Vragen:
1) Moeten de theedoeken (licht) vochtig zijn? Ik meen mij hierover iets te herinneren maar tijdens de cursus is dit niet ter sprake gekomen.
2) Als ik begin met een inspectie in de onderste broedkamer. Gebruik ik dan ook de rook van onder naar boven (dus inblazen van onder / vliegplank)?

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door MartinS » za 09 mei 2020, 16:46

Wat je nog zou kunnen proberen is om minder of geen rook te gebruiken. Ik gebruik bijna nooit geen rook meer, alleen een beetje water vernevelen indien nodig.

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door MarcoA » zo 10 mei 2020, 10:27

@MartinS, Dank voor de tip! Ik merk wel dat het gebruik van rook zorgt voor een 'paniek' reactie bij de bijen. Dus ik sta zeker open voor een alternatief als dit de bijen rustiger houdt. Ik ben niet bekend met het gebruik van een vernevelaar. Op het forum/internet kan ik hier ook niets over vinden. Wat voor apparaat gebruik je? En hoe gebruik je het tijdens je inspectie?

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: De buurman is gestoken, tips om dit te voorkomen?

Bericht door MartinS » ma 11 mei 2020, 11:29

Gewoon zo'n waterspuit die kappers bijv gebruiken om haar nat te spuiten. Ik gebruik het alleen indien nodig en alleen bij warm weer. Sowieso is het aan te raden om alleen met warm droog weer en niet teveel wind in de kasten te kijken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten