Wat is BD imkeren?

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Wat is BD imkeren?

Bericht door Tieme » wo 03 jun 2020, 08:47

Wat is BD imkeren?

Gekke vraag misschien, maar ik heb een beperkte fantasie maar wel een bijna onstilbare honger naar kennis. Meerdere keren ben ik doende geweest er achter te komen wat BD imkeren concreet betekent. Heel veel kan ik er niet over vinden. Ik probeer vooral uit te vinden wat er anders is. Een aantal dingen zijn vanzelfsprekend:

kast van natuurlijke materialen. dus hout, stro, riet en dergelijke;
werken met 1 broedkamer;
werken met natuurbouw, de bijen bepalen zelf wat ze nodig hebben;
volken starten als zwerm (dit weet ik niet zeker, ik lees ook wel eens iets over afleggers);
ongeknipte (en ongemerkte?) moeren;
geen koninginnenteelt;

Verder heb ik op lezingen vooral dingen gehoord over de BD kalender, Keltische seizoensbenamingen, bijen groeien naar het licht toe of trekken zich terug in de aarde. Maar mij gaat het er vooral om te weten wat de handelingen zijn en de signalen vanuit het volk zijn waarop de handelingen worden gebaseerd. Wie kan daar meer over vertellen?

groeten,
Tieme

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door tomer » wo 03 jun 2020, 12:05

Ja, dat vraag ik mij nu ook af. En hoe strikt moet je je als BD imker aan de regels houden?
Mag je bvb honing oogsten, of ziet men dat als stelen van de "imme".
Mag je de bijen behandelen tegen varroa?
Mag je bvb doppen weghalen of moet je ze vrij laten zwermen?
Ik kan mij zo inbeelden dat er weinig bd imkers zijn, net omdat zij dikwijls maar 1 seizoen bijen zullen hebben. :think:

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door roelof1945 » wo 03 jun 2020, 19:16

Een tweetal jaren terug had ik mijn kasten geplaatst in een natuurgebied dat werd beheerd door een antroposofische instelling.
Omdat ik Segebergerkasten had wilde men toch graag houten kasten deze werden betaald door de stichting, voor mij geen probleem.
Ik mocht wel op mijn eigen manier verder imkeren zoals ik gewent was maar toch ben ik daar weggegaan omdat de natuur te droog was, geen opbrengst.
Er was een prachtige bijenstal waar de kasten in stonden niet alleen van mij maar ook van een BD imker.
BD imkers hebben toch wel een antroposofische inslag gebaseerd op werk van Rudolf Steiner, maar met mijn mede imker kon je uitleg krijgen
hoe hij met de imme omging.
Als je bij google typt Jan Saal BD imkeren kom je heel veel aan de weet.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door Tieme » do 04 jun 2020, 08:01

Bedankt, ik heb het bekeken maar ik ben er niets wijzer van geworden.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door maartenkleijne » do 04 jun 2020, 10:20

gr,
m

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door G,A3. » do 04 jun 2020, 19:40

Is BD imkeren eigenlijk niet meer dan een zwerm in een behuizing (kast) doen en 1 of 2 keer per jaar de honing voor een gedeelte uit de kast halen en de zwermen te vangen als ze zwermen. Het 100 jaar oude anthroposophie`s verhaal van Steiner is alleen maar om het geheel interessanter te maken want de bijen doen wat ze moeten doen al meer dan 1miljoen jaar en leuk om te bestuderen.`
Misschien ook wel leuk om de imkerij volgens vadertje Cats eens na te lezen. https://books.google.nl/books?id=4ohbAA ... &q&f=false
G,A3.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door Fish » vr 05 jun 2020, 11:04

Ik denk dat we hier met zijn allen lang over kunnen filosoferen, maar zo lang er geen BD-imkers op het forum zijn heeft het weinig toegevoegde waarde denk ik. Beetje eenzijdig nu.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door JanvdR » zo 07 jun 2020, 11:39

Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door JanvdR » ma 08 jun 2020, 18:58

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik geen BD imker ben. Omdat er tot nu toe geen BD imkers zijn die antwoord geven op de vraag en omdat ik niet afkerig sta tegenover de BD imkerij, waag ik het om een bescheiden poging te doen iets meer licht te laten schijnen over de BD imkerij. Ik durf dat te doen omdat ik, hoewel geen antroposoof, vele werken van Rudolf Steiner vrij goed ken. De antroposofen beweren graag dat zij de fenomenologische methode hanteren. Deze fenomenologie wijkt nogal af van wat Husserl, de grondlegger van de fenomenolgie, bedoelde. Behalve wat ieder kan waarnemen betrok Rudolf Steiner ook het bovenzintuiglijke in zijn waarnemingen. Hij noemde dat schouwen. Hoewel het transcendentale binnen de fenomenologie wel degelijk een rol speelt gaat dat lang niet zover als bij Steiner.
De BD methode kenmerkt zich door de volken op een zo natuurlijk mogelijke manier te volgen.
Het belangrijkste is dat een bijenvolk gezien wordt als één organisme. Het hele volk is als het ware één lichaam. Deze zienswijze heeft grote gevolgen voor het omgaan met een bijenvolk. Het maken van een kunstzwerm of aflegger betekent letterlijk een verscheuren van het lichaam en moet daarom vermeden worden. Het vermeerderen van volken gebeurt dan ook alleen door de natuurlijke gang, het zwermen.
De raat wordt gezien als het skelet van het lichaam en dient ook door het volk zelf gemaakt te worden. Het aanbieden van kunstraat is niet gewenst omdat het volk zelf moet beslissen hoe de raat gebouwd wordt.
Nectar en stuifmeel zijn bedoeld voor de voeding en instandhouding van het volk en moet steeds voldoende voorradig zijn. Het oogsten van honing kan alleen als het volk voldoende voorraad heeft om de winter door te komen. Het bijvoeren van suiker kan alleen als er ernstige tekorten zijn.
Behandeling van varroa is toegestaan met zuren die in de natuur voorkomen. In de tijd van Steiner had men nog nooit gehoord van de varroa destructor. Het zou mij niet verbazen dat Steiner gebruik van de in de natuur voorkomende zuren in grote concentraties zou verwerpen. Hij zou naar andere middelen gezocht hebben.
De imker reist niet maar zorgt ervoor dat er voldoende dracht is bij de volken of hij zoekt voor zijn volken een goed drachtgebied.
De volken worden niet geïmporteerd maar zijn aangepast aan de omgeving. Bevruchting van jonge koninginnen gaat allen vanuit eigen bijenstand.

Er zijn een paar dingen die ik niet volgen kan, niet omdat ik dat niet wil maar omdat ik het niet begrijp:
de koningin is een zonnedier
de dar is aards
de werkster verbindt zon en aarde.
De stand van de hemellichamen en hun invloed op het leven van bijen kan ik niet volgen maar zijn essentieel onderdeel van de BD imkerij.

BD ondernemers verkopen hun producten veelal onder het keurmerk Demeter. Voor bijenproducten lijkt me dat niet mogelijk. Je weet nooit wat je bijen binnenhalen. BD honing lijkt me in Nederland onmogelijk.

Ik heb slechts een poging gedaan iets op te helderen. Ik denk dat echte BD imkers veel meer kunnen vertellen en die worden van harte uitgenodigd hun mening te geven.

Gr. Jan
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Wat is BD imkeren?

Bericht door oldtimer » ma 08 jun 2020, 22:37

Jan dank voor je bijdrage. :handgestures-thumbup:
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten