Honing in de broedkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Honing in de broedkamer

Bericht door DE BIEZEN » vr 26 jun 2020, 17:35

Beste,

Onlangs weer de honingkamers geslingerd (voor zover het verzegeld was)
Maar wat blijven de kasten zwaar. Er zit dus ook nog veel honing in de broedkamers.
Wat is wijs? Ook hiervan een deel slingeren? Om zo voldoende ruimte voor het broednest te behouden of brengen ze het alsnog naar boven?
(Ze staan op 2 broedbakken en een honingkamer

Groet
Gerard

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Honing in de broedkamer

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 26 jun 2020, 18:44

Vandaag ook, om ruimte te scheppen in de volken, begonnen met slingeren van de lindehoning. Hoewel al redelijk verzegeld, ook nog heel wat niet verzegeld. Ik heb er een goede gewoonte van gemaakt om, van iedere 10 ramen die ik oogst, een meting met de refractometer uit te voeren. Er zat een uitschieter tussen met 19%, maar alle andere metingen zaten rond de 17,5 %.
Ik wil geen reclame maken voor het oogsten van onverzegelde honing, maar nu de volken duidelijk kampen met ruimtegebrek, kan het een oplossing zijn om op deze manier weer wat ruimte te bieden aan de volken.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing in de broedkamer

Bericht door Hans van der Post. » vr 26 jun 2020, 22:48

Je moet niet propageren om de niet verzegelde "honing" maar te slingeren omdat het bijenvolk te weinig ruimte heeft.
Je ben toch imker? Geef de volken ruimte en slinger als de dracht voorbij is. :?
In mijn duhoka ramen zit altijd een rand verzegelde honing dit is een verzekering voor slechte tijden.
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Honing in de broedkamer

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 26 jun 2020, 23:06

De verzekering voor slechte tijden hebben mijn volken ook wel. Maar nu de hele Achterhoek geurt naar de lindebloesem, en er 17 uur gevlogen wordt onder hoge temperaturen, en alle honingkamers zijn "in bedrijf", moet je wel eens even improviseren.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing in de broedkamer

Bericht door Hans van der Post. » vr 26 jun 2020, 23:25

Eddy Geurtsen schreef:
vr 26 jun 2020, 23:06
De verzekering voor slechte tijden hebben mijn volken ook wel. Maar nu de hele Achterhoek geurt naar de lindebloesem, en er 17 uur gevlogen wordt onder hoge temperaturen, en alle honingkamers zijn "in bedrijf", moet je wel eens even improviseren.
Zoek een stevige doos bij een grootgrutter en bouw deze met ducktape tot een HK.
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Honing in de broedkamer

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 26 jun 2020, 23:51

Ik heb me voorgenomen om niet meer uit te breiden, als ik met karton en ducktape aan de gang moet, had ik beter een paar honingkamers er bij kunnen aanschaffen :D .
Vorig jaar was de linde helemaal niets, dit jaar slaat de lindedracht alle records. Maar in de Achterhoek is het na de linde over het algemeen afgelopen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten