Schudzwerm maken van meerdere volken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Schudzwerm maken van meerdere volken

Bericht door d.hentenaar » di 11 feb 2020, 09:54

Om een starter te maken wil ik dit jaar gebruik gaan maken van jonge bijen die ik middels het principe van een schudzwerm in een 6 raamskastje wil doen. Om het geen aderlating te laten zijn voor de 3 volken wil ik daarom van 3 verschillende kasten (alle 3 Buckfast) ieder 2 raampjes bijen afslaan.

Is het mogelijk om van 3 verschillende kasten de bijen samen te voegen middels de schudzwerm methode of vechten ze elkaar dan de keet uit zodra ze samen in de 6 ramer terechtkomen ?

Met vriendelijke groet,

Danny

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Schudzwerm maken van meerdere volken

Bericht door Fish » di 11 feb 2020, 10:18

Dat gaat prima qua methodiek. Als je het puur als starter gebruikt voor de koninginnenteelt zou ik een 3 ramer gebruiken, een 6 ramer is daar eigenlijk te groot voor. Je wilt hem overvol met bijen hebben, en het is eigenlijk onzinnig om er een 6 ramer voor te gebruiken. Als je het volkje vervolgens ook als pleegvolk wilt inzetten dan zou ik op zijn minst een 10 raams verzamelbroedaflegger maken.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Schudzwerm maken van meerdere volken

Bericht door oldtimer » di 11 feb 2020, 23:11

Danny,

Bepaal met wat voor een starter je wilt werken, en wat je aan materiaal daarvoor hebt of denkt aan te schaffen.
Er zijn nogal wat varianten mogelijk, vandaar.

Op zich is het geen probleem als je bijen uit diverse kasten bij elkaar doet. Die vechten elkaar de tent niet uit.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Schudzwerm maken van meerdere volken

Bericht door Hans van der Post. » zo 16 feb 2020, 12:48

Om een duidelijk beeld te krijgen hoe je een schudzwerm maakt hier een video van Hennie Kroese: https://www.youtube.com/watch?v=cEZgX-VZrM0
!Hans.

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Schudzwerm maken van meerdere volken

Bericht door rdeimker » wo 15 jul 2020, 18:50

Maandag heb ik een aantal schudzwermrn gemaakt van meerdere volken en toen ik ze vandaag nodig had lag het merendeel op de grond bij 1.

Oxcaal oplossing was op 3%. Heb even lang gesproeid bij elk volk, zo'n 3 a 4 seconden

Schudzwerm was gemaakt uit 2 volken. Heel stom, ik had moeten opschrijven uit welk volk deze kwamen. Niet gedaan.

Kan ik nog bijen bijvoegen? Het is nu een enorm armzalig clubje wat over is.
Moeten de bijgevoegde bijen zich ook eerst moerloos voelen?

Heeft iemand een idee wat de mogelijke reden zou kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Schudzwerm maken van meerdere volken

Bericht door Hans van der Post. » wo 15 jul 2020, 21:58

Wat dacht je? te veel oxaal gesproeid! probeer eens te meten hoeveel oxaal vloeistof uit het spuit apparaat komt. Je moet heel voorzichtig te werk gaan.
Ik sprenkel drie milliliter over zes dik bezette afgeslagen broedramen en hussel dit nog eens door elkaar.

Ja als je bijen bijvoegt moeten deze zich ook moerloos voelen/zijn voordat je een moer wil in voegen.
!Hans.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Schudzwerm maken van meerdere volken

Bericht door oldtimer » wo 15 jul 2020, 23:03

Oxaalzuur maakt heel vaak meer kapot dan je lief is.
Dit is helaas zoals Hans al schrijft, een gevalletje Teveel.
Jammer man :x
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Schudzwerm maken van meerdere volken

Bericht door tomer » do 16 jul 2020, 00:44

"Een aantal schudzwermen even lang gesproeid" Waarom dan geen dode bijen bij de andere schudzwermen? Of had je bij een volk waaruit deze bijen kwamen al eens oxaal gebruikt de afgelopen maand?
Een tijd geleden had ik bij 1 van mijn vegers ook een hoop dode bijen, zonder dat ik oxaalzuur heb gebruikt.
Misschien teveel ramen afgeschud in de emmer, waardoor de bijen onderaan gestikt zijn...? Ik had 8 dadant broedramen afgeschud, omdat de vegers op dezelfde stand bleven en het merendeel terug zou vliegen. Zou niet weten wat er anders is misgelopen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Schudzwerm maken van meerdere volken

Bericht door Hans van der Post. » do 16 jul 2020, 09:12

Wat meer respect voor bijen bij handelingen helpt.
Ramen met bijen en nectar geeft sterfte!! (verdrinking)
!Hans.

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Schudzwerm maken van meerdere volken

Bericht door rdeimker » do 16 jul 2020, 09:38

tomer schreef:
do 16 jul 2020, 00:44
"Een aantal schudzwermen even lang gesproeid" Waarom dan geen dode bijen bij de andere schudzwermen? Of had je bij een volk waaruit deze bijen kwamen al eens oxaal gebruikt de afgelopen maand?
Een tijd geleden had ik bij 1 van mijn vegers ook een hoop dode bijen, zonder dat ik oxaalzuur heb gebruikt.
Misschien teveel ramen afgeschud in de emmer, waardoor de bijen onderaan gestikt zijn...? Ik had 8 dadant broedramen afgeschud, omdat de vegers op dezelfde stand bleven en het merendeel terug zou vliegen. Zou niet weten wat er anders is misgelopen.
Dit waren 4 ramen broed van spaarkast fornaat.

Ik zag 2 mogelijkheden:
Ik heb dezelfde emmer gebruikt en na het maken van 4 schudzwermen bouwt de hoeveelheid vocht op. Waarschijnlijk heb ik dit volk als laatste besproeid. Daarbij overdosering gegeven, meest voor de hand liggende en baal er ontzettend van. Zal in toekomst iets korter spuiten en tussendoor de emmer afnemen.

Tweede optie was dat dit volk in een schuurtje stond en op de vloer stond, dichter bij koude tegels. Ik heb de volken nu op een lege zesramer gezet. Maar denk dat ik het kan uitsluiten.

Vond behandeling wel noodzakelijk gezien ik de mijten zag lopen (ook na behandeling) en in mijn volken best wat DWV voorkomt.

Dit is de eerste handeling dit jaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten