Geslingerde honingramen invriezen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Geslingerde honingramen invriezen

Bericht door tomer » za 25 jul 2020, 15:08

Ik heb een grote 2dehandse vrieskist waarin een stuk of 130 dadant honingramen per keer passen. Na een paar dagen in de vrieskist hang ik ze in een toren honingkamers die ik eerst vanbinnen heb ontsmet met een brander om eventuele wasmoteitjes dood te maken.
Ideaal dacht ik.
Nu het probleem: ik merk dat de raten die uit de vrieskist komen barsten/in stukken breken door het temperatuurverschil, vooral de nieuwste (mooiste) raten.
Nu zullen de bijen dit wel repareren als het maar een barstje is hier en daar. Maar ik denk dat er ramen zijn die ik alsnog ga moeten omsmelten omdat er stukken uitvallen...anders bouwen ze darrenraat in de gaten?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Geslingerde honingramen invriezen

Bericht door oldtimer » za 25 jul 2020, 18:49

Momenteel heb ik even geen vrieskist meer, maar toen ik die had, en als die ramen er al uit moesten liet ik de ramen eerst ontdooien. Maar de ramen die in de vriezer bleven kregen hooguit eens in de twee maanden een nachtje vorst. Dat is meer dan genoeg.
In honingkamer heb je overigens weinig last van wasmot, de wasmot heeft een hekel aan honing.
Alexander (Lex)

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Geslingerde honingramen invriezen

Bericht door Primus » za 25 jul 2020, 20:29

oldtimer schreef:
za 25 jul 2020, 18:49
Momenteel heb ik even geen vrieskist meer, maar toen ik die had, en als die ramen er al uit moesten liet ik de ramen eerst ontdooien. Maar de ramen die in de vriezer bleven kregen hooguit eens in de twee maanden een nachtje vorst. Dat is meer dan genoeg.
In honingkamer heb je overigens weinig last van wasmot, de wasmot heeft een hekel aan honing.
Ik vries mijn ramen altijd 24 h in op min.-20° Maar ge moet ook de honingbakken zelf mee laten vriezen anders zitten er soms eitjes van de wasmot in kieren die je met branden niet kan raken en dan heb je na enkele weken gegarandeerd weer prijs. IK deed vroeger ook alleen de raten en brandde de bakken uit, ik snapte niet hoe het dan nog kon en deed de proef eerst afbranden en dan invriezen gedurende 24 h en mijn problemen waren opgelost. Wel na uithalen uit de vriezer paar uurtjes de raten laten drogen en dan in de bakken opstapelen, de kieren worden daarna nog dicht geplat met tape en onder en boven komt er een plaat met een opening van ong. 20 cm doormeter vanonder varoadraad en bovenkant vliegengaas zodat de wasmot zeker niet in aanraking met de bovenste of onderste raten kunnen komen. Mijn raten komen al jaren uit deze stapels en zijn steeds mooi gebleven.
Wel nog een goede tip, zie dat ge geen ramen met stuifmeel in de torens doet want daar zijn wasmotten zot van.
MvgCP

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Geslingerde honingramen invriezen

Bericht door tomer » zo 26 jul 2020, 01:42

Ja...men hoort en leest zoveel. Ook dat je 2x moet invriezen, omdat dat de wasmoteitjes niet kapot vriezen en na een koude vorstperiode uitkomen.
In mijn honingramen zit hier en daar wat stuifmeel en als ik niets doe zitten er gegarandeerd wasmotrupsen in.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Geslingerde honingramen invriezen

Bericht door Toxiq » zo 26 jul 2020, 19:03

3 dagen per serie op -28 (zover gaat onze vrieskist)

De raten worden opgeslagen in hele grote grijze bakken
De honingkamers worden apart opgeslagen op een toren met een schaaltje ijsazijn)
Tot op heden geen problemen ondervonden

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Geslingerde honingramen invriezen

Bericht door tomer » zo 26 jul 2020, 22:46

Merken jullie ook dat de raten spontaan barsten en breken door de kou?

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Geslingerde honingramen invriezen

Bericht door Primus » ma 27 jul 2020, 09:41

tomer schreef:
zo 26 jul 2020, 22:46
Merken jullie ook dat de raten spontaan barsten en breken door de kou?
Ja, bij mij is dat soms ook niet altijd, maar dat is denk ik gewoon krimpen van de was door de kou. Maar dat wordt door de bijen weer hersteld bij de volgende ingebruikname.
Mvg CP

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Geslingerde honingramen invriezen

Bericht door tomer » ma 27 jul 2020, 13:44

Ok, het valt nog wel mee als ik de ramen opnieuw bekijk. Enkel de allernieuwste uitgebouwde ramen, waarin geen of weinig honing zat zijn erger gebarsten.
Ik vraag mij af of er veel verschil in resultaat zal zijn tussen invriezen op -18 en -28 °C.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Geslingerde honingramen invriezen

Bericht door Toxiq » ma 27 jul 2020, 15:07

Hoe kouder hoe groter de kans dat er niks overleefd (al lijkt vloeibaar stikstof dan wel weer wat overdreven :-) )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten