Honing rijpen, vocht en terugvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Honing rijpen, vocht en terugvoeren

Bericht door rdeimker » za 01 aug 2020, 14:19

Vandaag heb ik de emmers (25kg per stuk) van de linde voor het laatst afgeschuimd en de vochtigheid gemeten, de emmers staan nu zo'n 2-3 weken. Heb de kasten op volken laten staan tot een paar weken na de linde dracht over was hier, denk 2-3 weken. Ik had 5 emmers geslingerd uit kasten die minstens 75% verzegeld waren en ongeveer de helft, 8 kasten waar de honing niet genoeg verzegeld heb ik laten staan in een ruimte. Na metingen vond ik deze niet geslingerde ramen te hoog in vocht gehalte, allemaal rond de 20%. Dacht eraan om de kasten onder volken te gaan zetten, scheelt weer bij inwinteren.

Nu test ik vandaag de honing in de emmers. Bij bijna allemaal van deze emmers zat het vocht gehalte op 20% en 1 emmer zelfs op 22%. Balen! Al het werk voor niets geweest.

Wat ik echter deed was van de bovenlaag een monster afnemen, nu drijft water op olie en hoewel honing niet uit honing maar suiker en water (+ de rest) bestaat hoopte ik dat na roeren het vocht gehalte wat zou verbeteren . Geroerd en vocht gehalte is nu van alle emmers vrijwel gelijk: 19.5%, zelfs de emmer met hoog vochtgehalte. Had het graag lager gezien maar ja...

Ik heb de afdekplaten met uitlaat dit jaar in de middag geplaatst, en hoewel ik alleen de meest verzegelde honing gebruikt heb is het vocht gehalte alsnog hoog. Het heeft alleen veel geregend in de laatste weken van de dracht.

- Wat had ik beter kunnen doen hier?

In de paar minuten dat het lichtje ging branden om te roeren heb ik andere opties overwogen. Nu vroeg ik mij af, mocht die pot van 22% nou echt hoger dan 20% zijn.

Ik heb vaak gelezen hier dat je honing niet vanwege HMF mag terugvoeren, maar de emmer was nog geen paar weken oud. Had begrepen dat honing pas na een jaar hoge waarde HMF krijgt.

- Wat zou een reden zijn om het niet terug te voeren?

En nu een nog gekkere vraag, uit pure nieuwsgierigheid. Nu hoor je vaak over supermarkt honing wat gevoerde suiker oplossing zou zijn.

- Zou je de onrijpe honing kunnen voeren aan volken welke honing kamers hebben om alsnog te rijpen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Honing rijpen, vocht en terugvoeren

Bericht door tomer » za 01 aug 2020, 15:29

Ik zou eerst eens met een andere refractometer van iemand uit je buurt meten om te zien of je dan hetzelfde resultaat krijgt. Vaak is een refractometer niet juist afgesteld en denk je ten onrechte dat de honing teveel vocht bevat terwijl die perfect goed is.
Het zou mij verbazen dat de vochtpercentages die je noemt correct zijn. Ik hoor overal dat de honing zeer droog is dit jaar.
Een goede reden om honing niet terug te voeren: roverij!

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Honing rijpen, vocht en terugvoeren

Bericht door rdeimker » za 01 aug 2020, 15:56

Goeie, ik heb nog een 2e meter die ik bij het overnemen van andere materialen erbij kreeg. Ik check het nog eens.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten