1 broedkamer of 2 broedkamers?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Nick9011
Berichten: 4
Lid geworden op: za 22 aug 2020, 18:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Flevoland
Contacteer:

1 broedkamer of 2 broedkamers?

Bericht door Nick9011 » do 03 sep 2020, 20:24

Goedenavond Allemaal.

Binnenkort ga ik beginnen met bijenhouden nu is mijn vraag, wanneer neem je 1 broedkamer en wanneer zet je er een 2e broedkamer op?.

Met vriendelijke groet
Nick

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 1 broedkamer of 2 broedkamers?

Bericht door Hans van der Post. » do 03 sep 2020, 22:53

Nick9011 schreef:
do 03 sep 2020, 20:24
Goedenavond Allemaal.

Binnenkort ga ik beginnen met bijenhouden nu is mijn vraag, wanneer neem je 1 broedkamer en wanneer zet je er een 2e broedkamer op?.

Met vriendelijke groet
Nick
Misschien wat flauw: Als de eerste broedkamer vol is. :)
Je zet de tweede broedbak op als in de eerste bak zes/zeven ramen broed zitten. ik spreek dan in het voorjaar half eind april. Als een raam gesloten broed uitloopt geeft in tien dagen twee ramen bijen. In die voornoemde tijd geeft dit in een die krap zit, zwermneiging.
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: 1 broedkamer of 2 broedkamers?

Bericht door Fish » vr 04 sep 2020, 10:56

Het ruimte geven en afnemen van een bijenvolk is één van de hoofdtaken van een imker en hangt van vele factoren af. Sommige rassen staan er om bekend explosief te groeien en andere blijven kleiner. Volksgrootte, volksgroei, dracht en weersomstandigheden, zwermneiging, doel van het volk (maximaal honing halen?) en ook andere remmende factoren als ziektes, concurrentie, tijd van het jaar en ga zo maar door; alles heeft invloed óf en wanneer je er een tweede broedkamer opzet.

Sommige jaren heb ik één broedkamer, andere jaren twee. Sommige volken heb ik op een broedkamer en een honingkamer als broedruimte. Een experimenteel volk zat slechts op één honingkamer dit jaar en doet het uitstekend momenteel. Volken op één broedkamer doen het bij mij beter qua honingopbrengst, terwijl ik ze voor de teelt op twee heb staan. In mijn geval komt dit voornamelijk door een matig drachtgebied.

Ik denk dat je maar wat moet proberen en kijken hoe het voor je werkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten