Kan ik iemand plezieren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Jorg2
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 02 sep 2020, 15:59
Imker sinds: nvt
Bijenras(sen): nvt
Contacteer:

Kan ik iemand plezieren

Bericht door Jorg2 » wo 02 sep 2020, 16:26

Hallo,

Mijn vrouw en ik zijn recent verhuisd naar het rustige Kloosterzande in Zeeuws Vlaanderen en vertoeven nu in alle rust te midden van de weilanden, fruitgaarden en landbouwgrond.

Wij beschikken over een tuin van ongeveer 5000m2 waar we de menselijk invloed tot een minimum beperken en de natuur de ruimte geven om tot volle ontwikkeling te komen.

Tot nu toe resulteert dat in een ruime fauna en flora met vele amfibieën, reptielen, vliegende en niet vliegende zoogdieren en een ruime vogelpracht.

Om de diversiteit verder te vergroten werden diverse loofbomen aangeplant die verschillende insecten ten goede komen. Wij plannen om deze winter te starten met de voorbereiding om deze diversiteit nog verder uit te breiden met het aanplanten van diverse bloeiende struiken en een grote hoeveelheid bloemen en paddenstoelen.

Op dit moment huist er een kleine kolonie (zeg ik het goed?) zandbijen in onze tuin en ook hommels vinden geregeld hun weg naar onze tuin.

Om de bijenpopulatie verder te ondersteunen overwegen we één of twee bijenkorven te plaatsen. Het is niet onze bedoeling te imkeren of om de honing te oogsten. Wij wensen enkel deze dieren, die het al moeilijk genoeg hebben, te ondersteunen.

Kunnen wij een imker of bijenliefhebber (al dan niet uit de buurt) een plezier doen om ruimte ter beschikking te stellen om kasten of korven neer te poten? Het is voor ons geen probleem om de korf/ korven aan te kopen waarmee u als imker/ liefhebber aan de slag kan.

met vriendelijke groet

Jorg

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Kan ik iemand plezieren

Bericht door Fish » vr 04 sep 2020, 08:22

Ik vind het fantastisch hoe je te werk gaat. Even een kanttekening, honingbijen hebben het niet echt moeilijk. Er zijn er zat van in Nederland, steeds meer zelfs. En zonder er naar om te kijken ga je er wellicht overlast van krijgen of halen ze de winter niet. Van de ~350 bijensoorten zijn er een paar die niet dringend hulp nodig hebben, zoals bijvoorbeeld het metselbijtje of dus onze honingbij. Wat ik je zou aanraden, als ik zo brutaal mag zijn om met je mee te denken, is om naar die andere bijensoorten te kijken die wél hulp nodig hebben. Dat je zandbijen hebt is al een groot pluspunt. Wellicht kan je andere bijen soorten een handje helpen door nestgelegenheid aan te bieden, of om toch gericht naar drachtplanten te kijken/te planten. Dit boek is hier een goed begin voor, via de link gratis te downloaden.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kan ik iemand plezieren

Bericht door pieter1 » vr 04 sep 2020, 09:57

Prachtig initiatief! Ook de bereidheid om bij te dragen in de aankoopkosten, lijkt mij een mooie kans voor een beginnend (jonge)imker bij u in de buurt.

Jorg2
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 02 sep 2020, 15:59
Imker sinds: nvt
Bijenras(sen): nvt
Contacteer:

Re: Kan ik iemand plezieren

Bericht door Jorg2 » vr 04 sep 2020, 17:04

Fish schreef:
vr 04 sep 2020, 08:22
Ik vind het fantastisch hoe je te werk gaat. Even een kanttekening, honingbijen hebben het niet echt moeilijk. Er zijn er zat van in Nederland, steeds meer zelfs. En zonder er naar om te kijken ga je er wellicht overlast van krijgen of halen ze de winter niet. Van de ~350 bijensoorten zijn er een paar die niet dringend hulp nodig hebben, zoals bijvoorbeeld het metselbijtje of dus onze honingbij. Wat ik je zou aanraden, als ik zo brutaal mag zijn om met je mee te denken, is om naar die andere bijensoorten te kijken die wél hulp nodig hebben. Dat je zandbijen hebt is al een groot pluspunt. Wellicht kan je andere bijen soorten een handje helpen door nestgelegenheid aan te bieden, of om toch gericht naar drachtplanten te kijken/te planten. Dit boek is hier een goed begin voor, via de link gratis te downloaden.
Alvast bedankt voor de link naar het boek. Hiermee ga ik al eens aan de slag om te zien wat we nog kunnen doen in het kader van de aankoop van drachtplanten en huisvesting.

joebar
Berichten: 4
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 16:16
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Kan ik iemand plezieren

Bericht door joebar » do 17 sep 2020, 22:31

Dag Jorg.

Wat een leuk initiatief.
Mocht je advies mbt sortiment keuze van aan te planten bomen, struiken en planten willen laat maar even weten als je daar aan toe bent.

Ik werk bij een kwekerij van inheemse zaden en planten in het noorden van het land en, mocht je het willen, kostenloos en zonder verplichtingen advies geven. Ik denk ik omschrijf het maar zo duidelijk mogelijk om geen indruk te willen wekken reclame te willen maken.

Vr gr Tom

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten