Broedstop door hitte?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Broedstop door hitte?

Bericht door tomer » za 15 aug 2020, 16:34

Bij controle vandaag van een aantal volken zie ik weinig of geen open broed. De koningin is aanwezig en wat nieuwe eitjes, maar verder enkel wat gesloten/uitlopend broed.
Er is dus blijkbaar een broedstop geweest.
Is de oorzaak de extreme hitte van de afgelopen week (temperaturen rond de 37°C) of eerder de aanhoudende droogte en daardoor het gebrek aan verse nectar en stuifmeel? Er is hier door de droogte totaal geen dracht meer sinds begin juli.
Btw, de volken zitten in houten kasten, met isolatie op het dak en staan grotendeels in de schaduw. Er is niet recent een varroabehandeling gebeurd. Ze hebben voldoende voedsel (honing/suiker). Stuifmeel is aanwezig, maar duidelijk geen grote hoeveelheden.
Nu het koeler is en geregend heeft, komt het waarschijnlijk wel vanzelf in orde. Misschien helpt het om suikerwater te voeren? En evt een stuifmeelvervanger?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Broedstop door hitte?

Bericht door Hans van der Post. » za 15 aug 2020, 21:59

Doe een dikke plak fondant op het volk en het komt vanzelf weer goed is mijn ervaring.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Broedstop door hitte?

Bericht door tomer » vr 04 sep 2020, 13:34

Ondertussen de situatie nog eens bekeken. Bij 5 van de 25 volken is er nog steeds geen of zo goed als geen broed meer aanwezig. De koninginnen zijn er wel en de kasten zitten vol bijen.
Het zijn grote volken en het valt op dat er hier geen stuifmeel te zien is. Dat de koninginnen vroeg uit het broed gegaan zijn zal dus niet rechtstreeks een gevolg zijn van de hittegolf, zoals ik eerst dacht, maar eerder door een stuifmeeltekort?
De andere volken hebben wel nog een stuifmeelreserve en een normaal broednest. Er komt bij deze volken ook redelijk wat oranje en oranjegeel stuifmeel binnen, dus dat is in de omgeving wel te vinden.
De grote vraag is...komt dit wel goed? Zitten er nu wel voldoende winterbijen in deze volken?? Is de laatst geboren generatie bijen (eerste helft van augustus) de bijen die het tot volgend voorjaar zullen moeten doen, of moet ik vrezen voor de overleving van deze volken?

Ik heb er in augustus geen fondant op gelegd, omdat ze voldoende voer hadden. Nu ben ik ze wel aan het bijvoeren met suikersiroop.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Broedstop door hitte?

Bericht door Primus » vr 04 sep 2020, 15:07

Tomer,

Al is gedacht dat de bijen zich op het einde van de zomer voorbereiden op de winter? Dat houd ook in dat ze de volkssterkte gaan aanpassen, vooral carnica's zijn daar gevoelig voor ze brengen de het aantal bijen stilaan op wintersterkte en ik zou mij geen zorgen maken om wat je nu ziet. Laat het over aan de bijen als ze voer genoeg hebben is er geen enkel probleem. Zeker als ik lees dat het sterke volken zijn ben ik bijna 100% zeker dat dit gewoon de oorzaak of het gevoel van de volken zelf is.

MVG CP

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Broedstop door hitte?

Bericht door tomer » vr 04 sep 2020, 17:22

Ja de bijen zullen het zelf wel het best weten, dacht ik ook al. Maar andere jaren hebben ze nog een mooi broednest op meerdere ramen tot zeker half oktober.

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Broedstop door hitte?

Bericht door Steve_Delannoye » zo 06 sep 2020, 11:40

Dag Tomer,

2 jaar terug had ik ook een sterke kast met goeie moer waarbij het laatste broed begin september was uitgelopen. Even dacht ik om die moer nog te vervangen omdat ze gestopt was met leggen. Maar ik was te nieuwsgierig naar het gevolg hiervan en heb alles gelaten zoals het was. Deze kast is toen redelijk sterk de winter uitgekomen en die koningin heeft nog goed gepresteerd.

Gr

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Broedstop door hitte?

Bericht door tomer » zo 06 sep 2020, 18:22

Dag Steve, bedankt voor de reactie.
Ik had vorig jaar 1 kast waar helemaal geen broed meer te zien was, terwijl andere volken wel nog een broednest hadden. Toen dacht ik ook dat er iets mis was, maar heb uiteindelijk niets verenigd en het gewoon zo gelaten. Dit voorjaar leek er met dat volk helemaal niets aan de hand te zijn. Het was dan wel pas in de laatste week van september, na het inwinteren, dat het volk broedloos was en het had 3 weken ervoor nog 4 ramen mooi broed.
Nu zijn er enkele volken die eind augustus al geen broed meer hadden. Het zijn ook net de volken die weinig of geen stuifmeel meer in de raten hebben zitten, dus ik vermoed dat ze daardoor sneller uit het broed zijn gegaan. Ik had bij de eerste kast waar ik het zag de moer al in een kooitje gedaan om evt te vervangen, maar dan zag ik hetzelfde bij de kast ernaast.
Het gaat gelukkig maar om 5 van de 33 volken, bij de rest is alles normaal. Ik ga het voorlopig gewoon afwachten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten