Kan ik zo inwinteren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
KeesBee
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 11:39
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Kan ik zo inwinteren?

Bericht door KeesBee » do 17 sep 2020, 10:47

Ik heb 2 x bk met rooster en 2 x.hk. 1e jaars volkje van maart.
Honing pas deze week willen slingeren. Veel te laat. In begin augustus zat er zeker 15kg in. Nu 1, 2 kg....heelbtreurig. mooie beginnersfout. Enfin voor deze locatie waar de kast nu staat. Weinig stuifmeel vanaf augustus viel me ook wel op.

Enfin. Ik wil nu inwinteren met een voerbak van 6L. Tbv suikerwater. Vraagje. De koniging pakt zelf uit de voederbak toch? Of krijgt ze het aangereikt?

Ik wil ze voldoende voeren en hoop op dan dat ze goed uit de wintrr komen en vlg jaar al lekker op kracht zijn. En al eerdee gaan verzamelen en bouwen.
Ik wil 2bk laten staan. Dan een bak erop die cm hoog is voor de voederbak. Daarop koniginnerooster......en dan 1 hk. Stom? Kan het? In die voederbak laat ik ruimte voor de bijen om langs de voederbak toch naar de 1x hk te kunnen als er al vroeg dracht is.

Op die manier kan ik ze heel lang met rust laten....1 x bijvoeren halvewege winter.....dat wel.....maar verder kunnen ze vast beetje honing maken? Als er vroeg dracht is? Stom idee?

Dit is 1ex inwinteren voor mij.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kan ik zo inwinteren?

Bericht door tomer » do 17 sep 2020, 11:50

???
Nee, de lege honingkamer is totaal onnodig in de winter, dus die haal je eraf.
Koningin krijgt te eten via de werksters.
Zorg dat ze voldoende voorraad (ongeveer 20 kilo voor een groot volk) hebben tot het voorjaar, dan hoef je in de winter helemaal niet bij te voeren.
De honingkamer zet je er begin april pas terug op.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Kan ik zo inwinteren?

Bericht door Eddy Geurtsen » do 17 sep 2020, 11:55

Geen rooster bij het inwinteren, de wintertros moet vrij kunnen bewegen, zonder hindernissen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kan ik zo inwinteren?

Bericht door Hans van der Post. » do 17 sep 2020, 12:01

Beste Kees, hoe groot is het volk? Als maar de helft van de raten zijn bezet zou ik ze maar op een bak overwinteren.
Als je nu nog moet inwinteren = suikerwater voeren ben je wel wat laat. bijen moeten het voedsel - suikerwater opslaan en verzegelen
laat het moerrooster weg zet de voerbak op de broedbak met de in en uitloop aan de voorkant van de kast. (voorkant is de vliegopening.
Verder, in de winter zit een bijenvolk heel dicht TUSSEN de raten. De bijen kunnen niet in de winter nog een uitstap naar de voerbak maken.
Bij 13 graden - in de winter verkleumen de bijen in de kast als ze naar de voerbak gaan. Daarom verzamelen de bijen in voorjaar en zomer honing wat IN de raten wordt verzameld - voor de WINTER.
Het zou toch handig zijn om wat te lezen over de ontwikkeling van een bijenvolk in Nederland. Zoek een collega imker in je omgeving!
!Hans.

KeesBee
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 11:39
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Kan ik zo inwinteren?

Bericht door KeesBee » do 17 sep 2020, 13:07

Ik heb ze ongeveer 13kg honing gegeven in augustus....en nu staat er een voerbak op de 2xbk. Op de ramen. Nu heb ik 1 lege hk erop gezet. Zonder ramen en daar de voerbak ingezet. Van 6liter suikerwater. Daarop de afdichtdeksel. Dus de voederbak niet buitrn maar binnen in de kast wil ik hem plaatsen. Kan dat wel? De voerbak bevat uitsluitend een opening aan de onderzijde. Ronde....ik heb spoortje gemaakt zodat ze makkelijker kunnen vinden.
Er blijft veel ruimte nu in die ene hk....langs de voederbak...erboven.........dat voerbakje is 8cm hoog.....
Doe ik er verstandig aan om een extra bak te maken die dan maar 8/9cm hoog is? Puur voor plaatsing van de hk?

Het is groot volk. De ramen in de 2xbk zijn druk bezet.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kan ik zo inwinteren?

Bericht door tomer » do 17 sep 2020, 13:56

Is dat dan geen voerbak die je op het gat in de dekplank moet zetten? Zo kunnen de bijen wel in de voerbak, maar niet in de honingkamer. Er gaat anders veel warmte verloren naar de lege honingkamer.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kan ik zo inwinteren?

Bericht door Jaap v.Popering » do 17 sep 2020, 13:57

KeesBee schreef:
do 17 sep 2020, 13:07

Er blijft veel ruimte nu in die ene hk....langs de voederbak...erboven.........dat voerbakje is 8cm hoog.....
Doe ik er verstandig aan om een extra bak te maken die dan maar 8/9cm hoog is? Puur voor plaatsing van de hk?
De voerbak plaats je , of het nu een liter pot ..een twee liter bak of zesliterbak is het best op de dekplank .
Anders zouden zij zo maar je voerbak in kunnen bouwen .

Ook maak ik uit je schrijven op dat je 13 kg honing gevoerd hebt ..Als dat geen eigen honing is is dat sterk af te raden .

jj 019.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten