oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

oxaalzuurbehandeling

Bericht door Tieme » ma 16 nov 2020, 15:29

Beste mensen,

Op dit moment tel ik de natuurlijke mijtval van mijn volken. Ik zie dat er een paar zijn die wel een oxaalzuurbehandeling mogen hebben (30 mijten per week). Zou het nog koud genoeg worden om een keer te gaan druppelen? Kan een mens beter kijken in de volken of er nog broed is en dan meteen ingrijpen?

Wat is wijsheid?

groeten,
Tieme

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » ma 16 nov 2020, 16:12

Ik denk niet dat het verstandig is dat elke imker nu zijn volken gaat inspecteren .
Zelf heb ik op 2 november twee volken op broed gecontroleerd en er was broed in alle stadia .

Ik zou in de buurt van de kortste dag ongeacht de temperaturen een behandeling doen .
De reden hiervoor is dat dan waarschijnlijk het minst broed in de volken zal zitten .
Na de jaarwisseling zal het merendeel van de koninginnen weer aan de leg gaan , of het broednestje uitbreiden en zal een behandeling minder effect hebben .

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door marc17960 » ma 16 nov 2020, 18:21

houd er wel rekening mee dat de bijen in een tros moeten zitten, of anders heeft het geen zin. Ook slechts 1 maal behandelen.

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Hans van der Post. » ma 16 nov 2020, 22:58

Tieme schreef:
ma 16 nov 2020, 15:29
Beste mensen,

Op dit moment tel ik de natuurlijke mijtval van mijn volken. Ik zie dat er een paar zijn die wel een oxaalzuurbehandeling mogen hebben (30 mijten per week). Zou het nog koud genoeg worden om een keer te gaan druppelen? Kan een mens beter kijken in de volken of er nog broed is en dan meteen ingrijpen?

Wat is wijsheid?
groeten, Tieme
IK heb volken die aardig vliegen en van de tien bijen die binnen komen zijn er twee met stuifmeel.
Even de dekplank gevoeld een warm plekje van 5/6 cm, broed!!
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door tomer » di 17 nov 2020, 00:15

Zie je behalve donkere mijten ook nog lichtgekleurde (jonge) mijten, dan weet je dat er nog gesloten broed aanwezig is. Daarvoor hoef je de kast niet te openen.
De belangrijkste varroabestrijding gebeurt in de zomer.
Al zou het niet meer vriezen en kan er geen effectieve behandeling gebeuren omdat er al dan niet hierdoor een broednest blijft of omdat de bijen niet op tros zitten, de mijten kunnen in de periode april-juli bestreden worden (kunstzwermen/broedafname/behandelingen).
Ik ga er vanuit dat de meeste volken wel ongeveer broedvrij zullen zijn tegen kerst, ongeacht de temperatuur.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Tieme » di 17 nov 2020, 07:46

Jammer dat er geen praktische oplossing voor nu is. Dat de behandeling in de zomer plaats had moeten vinden is duidelijk. Dat is gedaan, maar niet bij alle volken heeft het even goed gewerkt en dat zie ik nu. Het probleem is het grootst bij de sterkste volken

Wellicht moet ik het maar gewoon aanzien. Pia Aumeier schreef dat als de zomerbehandeling niet het gewenste resultaat heeft, er nog met MAQs gewerkt kan worden. Als dat zo is, kan ik ook nog met gekoeld mierenzuur op een keuken doekje werken zou ik denken. Pia had het wel over oktober, maar het gaat natuurlijk ook over de buiten temperatuur.

Een andere mogelijk is sproeien met oxaalzuur (zonder suiker) of melkzuur. Als er niet veel broed is, zou dat eventueel uitgesneden kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Tieme op di 17 nov 2020, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door johanwichink » di 17 nov 2020, 10:09

Je zou kunnen overwegen om nu al oxaalzuur te verdampen als het een morgen een "beetje koud" is . Verdampen werkt het best als de tros niet te dicht op elkaar zit.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door tomer » di 17 nov 2020, 11:12

Wat ook gedaan wordt is bvb 4x verdampen in een periode van 2 weken, dan maakt het niet uit of er nog broed is. Het vraagt wel wat tijd en werk als je veel volken hebt en echt ideaal is het niet voor de bijen, maar prima als noodoplossing. Ik heb het vorig jaar in september-oktober bij een aantal volken met een enorme herbesmetting gedaan, zonder probleem.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door roelof1945 » di 17 nov 2020, 13:43

Bij een groot volk begon de besmetting na half augustus met meer dan 10 per dag, het hele jaar nog geen behandeling gehad tegen mijten.
Een verdamper met 150ml mierenzuur geplaatst, ik dacht hiermee is het probleem opgelost.
In september leek het de goed kant op te gaan maar in oktober was het helemaal mis.
Eerst een doekje met mierenzuur op de schuiflade dit hielp niet genoeg er vielen nog 100 per dag.
Tot zondag heb ik ze behandeld met een doekje boven op de ramen en iedere dag 10ml mierenzuur en de bodem afgesloten.
Het volk leeft noch en er vallen een paar mijten, half dec. oxaalzuur sproeien voor de laatste mijten.
Mijn ervaring met een doekje mierenzuur in november had een goede uitwerking.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » di 17 nov 2020, 14:20

Tieme schreef:
di 17 nov 2020, 07:46
. Als er niet veel broed is, zou dat eventueel uitgesneden kunnen worden.
Ik begrijp je probleem niet .
Daar is wat de bijen betreft geen enkele verandering met betrekking tot een of andere bestrijding .
Ik heb in 2013 al foto's geplaatst met broed in de winter , zulke volken zijn er waarschijnlijk altijd al geweest .

Ik zou zeker in de late herfst /winter geen broed uit gaan snijden , die verstoring is veel te groot .
Het beste is om een van de gewone bestrijdingen toe te passen , en niet op de laatste mijt in je volk gaan jagen , ook dat gaat niet lukken .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten