Honing met een verhaal .
Afgelopen zomer had ik een paar volken op een dijk staan niet ver van mijn woonplaats . Ik dacht niet dat er in de directe omgeving veel dracht zou zijn , wel lag er een veldje met Turkse Drakenkop ( zie foto 1 ) . Enkele weken later was het volk behoorlijk gegroeid en had zowaar wat honing verzameld , en leverde mij na enkele weken zowaar nog twintig ramen honing op .
Daar ik de honing in emmers altijd documenteer ben ik vorige week deze weer tegengekomen toen ik wat emmers vloeibaar moest maken om af te vullen . Ik had al in gedachten om hier eens nader naar te kijken en jawel , nadat ik deze open gemaakt had was deze mooi (droog ) uitgekristalliseerd met grove kristallen en vond ik deze verrassen fris van smaak .
Foto 2 toont ons een plaatje van deze ; Dracocephalum ‘ met een foeragerende honingbij .
Foto 3 is een vergroting van 100 x de grote pollen zijn volgens mij van bedoelde plant ; circa 38 micron .
Foto 4 een vergroting van 400 x dan zien wij dat de kleine pollen waarschijnlijk van de ; vergeet mij niet ‘ zijn circa 5 x 8 micron . Ik heb natuurlijk ook pollen van andere bloemen voorbij zien komen .
Hoe ik deze honing zou mogen noemen vind ik niet zo belangrijk ,voor de vergeet mij niet ‘is het aantal pollen op 90 % vastgesteld , maar van de Dracocephalum is volgens mij niet bekend .
Honing met een verhaal .
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
- wimke
- Imker sinds: 2019
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
- Contacteer:
Re: Honing met een verhaal .
hoi, een mooi verhaal.
Hoe je deze honing mag noemen weet ik zo ook niet, maar wat ik me wel afvraag is: waarom zou dat akkertje ingezaaid zijn?
het winnen van zaad voor in bloemen mengsels, geneeskrachtige toepassingen, groenbemesting, of.....
Ben benieuwd.
Hoe je deze honing mag noemen weet ik zo ook niet, maar wat ik me wel afvraag is: waarom zou dat akkertje ingezaaid zijn?
het winnen van zaad voor in bloemen mengsels, geneeskrachtige toepassingen, groenbemesting, of.....
Ben benieuwd.
De bijen lezen onze boeken niet. 
Groet, Wimke.
Vlieg naar mijn kanaal.
https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Groet, Wimke.
Vlieg naar mijn kanaal.

-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Honing met een verhaal .
In deze streek worden veel percelen ingezaaid om de zaden te vermeerderen .
Op ons dorp hebben wij zelfs twee zaadteelt bedrijven waar de opdrachten vandaan komen ;van Dijke zaden , en veredelingsbedrijf TAKI Seeds.
Verder komen de opdrachten uit ;Japan, China . V S , en ga maar door .